Skip to content

הפסיכיאטר הרוצח שומר על שתיקה בדיון לקביעת עונשו

מייג'ור נידל חסן, המועמד לגזר דין מוות, שרצח שלושה עשר חיילים בבסיס צבאי בטקסס מסרב לומר דבר למושבעים הדנים בעונשו
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
נידאל - מבקש למות כקדוש מעונה
נידאל - מבקש למות כקדוש מעונה

הפסיכיאטר הצבאי מייג'ור נידל חסן, בן 42, ניצב בפני עונש מוות אחרי שהורשע ברצח 13 חיילים בבסיס פורט הוד בשנת 2009. הוא מתגונן במשפט ללא סיוע עורך דין, אל בעיקר שמר על שתיקה לאורך המשפט, גם אתמול כשניתנה לו הזדמנות לומר דברים לקראת העונש. 

במהלך המשפט ניסה הפסיכיאטר הצבאי להודות במקרי רצח רבים, אך תקנות הצבא אינן מתירות הודאה במקרים שעונש מוות עלול להיגזר בהם.

מייג'ור חסן הורשע ביום שישי האחרון בשלושה עשר מקרי רצח בכוונה תחילה ובשלושים ושניים ניסיונות לרצח. לדברי חסן, מוסלמי יליד מדינת וירג'יניה, הוא פתח באש על חיילים בלתי חמושים, הרג 13 ופצע רבים אחרים, כדי להגן על מורדי ארגון הטליבאן באפגניסטן.

במהלך המשפט ניסו עורכי הדין שמונו לו להתערב להגנתו, אך השופטת הצבאית דחתה את בקשתם בשם זכותו החוקתית של חסן לשמור על שתיקה. "קיבלתי את ההחלטה מרצוני החופשי", אמר בבית המשפט. קודם לכן אמרו עורכי הדין לשופטת שהם מאמינים שהנאשם מבקש למות כקדוש מעונה. התביעה טענה במשפט שהוא התכונן למעשהו בקפידה במשך שבועות רבים וירה 146 קליעים בחיילים שנמצאו במתקן להערכה פסיכולוגית, לפני יציאתם לחו"ל.

השתוללות הירי פסקה כאשר ירה בחסן שוטר אזרח. עקב הפגיעה הוא משותק ממותניו ומטה ונע באמצעות כיסא גלגלים. חבר המושבעים הצבאי הרשיע אותו פה אחד ואתמול החל בדיונים על העונש. כדי להמליץ בפני השופט על עונש מוות כל המושבעים חייבים להצביע עליו פה אחד. אם לא תהיה ביניהם הסכמה, ייגזר דינו של הרוצח למאסר עולם.

מאז 1961 לא הוציא צבא ארצות הברית להורג אף אחד מהמשרתים בו. נכון לעכשיו נמצאים חמישה אנשים באגף הנידונים למוות בפורט ליבנוורת' שבקנזס, כולם בשלבי ערעור שונים. אחד המחסומים האחרונים להוצאה להורג בצבא הוא הצורך באישור הנשיא.

1 Comment

  1. אלישבע נחושתן
    1 בספטמבר 2013 @ 7:12

    146 קליעים. 13 אנשים נהרגו ורבים נפצעו.
    "השתוללות הירי פסקה כאשר ירה בחסן שוטר אזרח".
    – כמה חמושים היו ב"מתקן הצבאי"?
    1 אמיץ.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן