Skip to content

מנכ"ל אל-על: "השמים הפתוחים" יביאו לקריסת התעופה הישראלית

מנכ"ל אל-על ומנכ"ל משרד התיירות התעמתו בכנס התאחדות סוכני הנסיעות המתקיים באילת, על רקע מדיניות "השמיים הפתוחים". מסתבר כי 70% מתעופת העולם מאוגדת בשלוש בריתות שלישראל אין סיכוי להיכנס לאחת מהן. אז צריך להתנות את החתימה, שהתעופה הישראלית לא תיפגע
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

 מנכ"ל אל-על ומנכ"ל משרד התיירות התעמתו בכנס התאחדות סוכני הנסיעות המתקיים באילת, על רקע מדיניות "השמיים הפתוחים". מסתבר כי 70% מתעופת העולם מאוגדת בשלוש בריתות שלישראל אין סיכוי להיכנס לאחת מהן. אז צריך להתנות את החתימה, שהתעופה הישראלית לא תיפגע

מאת עמי אטינגר

אליעזר שקדי, מנכ"ל אל על. צילום: ציפי מנשה

מנכ"ל אל על, אליעזר שקדי, מוטרד מעתידה של התעופה בישראל, שתיפגע ממדיניות הרגולציה בנושא "השמים הפתוחים". שקדי אמר את הדברים לקראת הסכם תעופה עם האיחוד האירופי, בכנס התאחדות סוכני הנסיעות באילת.

"לפני שנכנסים ל'שמים פתוחים' צריך לבדוק את כל ההשלכות. איני מקבל את הגישה של 'נחתום קודם ויהיה בסדר'. המהלך יביא לקריסה של התעופה הישראלית", הוא הדגיש, שהוא מדבר בשם כל מדינת ישראל וכי מדובר באינטרס עליון של המדינה. לכן, כולם חייבים להירתם למלחמה של התעופה הישראלית מול הרגולציה התומכת ב"שמים הפתוחים".

דבריו יצרו עימות מיידי עם מנכ"ל משרד התיירות נועז בר-ניר, שהיה נוכח בכנס. "לפני הכל, מדובר באינטרס של אל על. שקדי לא יקבע את כללי המשחק. כרגע, התעופה בארץ מהווה חסם להבאת תיירים ארצה והטסה של ישראלים לחו"ל במחירים סבירים".

מטוס אליטליה, בצבעי Sky Team (צילום: ויקיפדיה)

שקדי ציין כי  70% מהתעופה בעולם נשלטת היום על ידי שלושת בריתות התעופה הגדולות  Star Alliance, Sky Team ו-One World, המטיסות ביחד כ-1,429 מיליון נוסעים בשנה, ל-3,166 נמלי התעופה בעולם. ""אנו מבקשים רק להתחרות באופן שווה מולן. ניסינו להצטרף לאחת מבריתות התעופה העולמיות אך הובהר לנו שזה לא יקרה", הטעים שקדי.

מנכ"ל אל-על טען גם, כי בנוסף להכבדה התחרותית שיוצרות בריתות התעופה, נוצר מיזם תחרותי מכביד נוסף, הנקרא A++ (Atlantic Plus Plus), ששותפות בו לופטהנזה, אייר קנדה וקונטיננטל-יונייטד, שהוא למעשה שיתוף פעולה אסטרטגי מסחרי לקביעת יעדים משותפים שיסוכמו מראש בנושאי תמחור, חלוקת הכנסות ויעדים, ושלאחרונה הצטרפו למיזם גם סוויס, אוסטריאן ובריסל איירליינס.

כדי שהתעופה הישראלית לא תפגע, טוען שקדי, לפני שחותמים על הסכם "שמים פתוחים" עם האיחוד האירופי חייבים לקבל את דרישותיה הבאות:

    • יישום מדורג וזהיר אשר יאפשר תחרות שווה;
    • חתימה על הסכם רק לאחר יצירת תשתית שוויונית – חזרה לקטגוריה 1 (רשות התעופה האמריקנית FAA הורידה את ישראל לקטגוריה 2 );
    • תשתית תעופה מתאימה בנתב"ג;
    • הקצאת סלוטים (זמני נחיתה והמראה) שווה ואמיתית בנמלי התעופה האירופים;
    • השוואת דיני התחרות למקובל באירופה; ביטול הצורך באישור מראש של הסכמי קוד שייר;
    • "חופש חמישי" (הזכות להובלה אווירית של נוסעים ומטען בין שתי מדינות, על ידי מוביל אווירי ממדינה שלישית, בטיסה שיעדה או מוצאה במדינה שלישית) בתוך
      ברית התעופה הגדולה בעולם. לוגו (צילום: ויקיפדיה)

      אירופה לשם יצירת שוויון בין ישראל למדינות האיחוד; הרמוניזציה של החוקים.

    • יוסי פתאל, מנכ"ל התאחדות סוכני הנסיעות טוען, כי "אנחנו לא נגד שמים פתוחים, אבל אנחנו בעד שמירת אוטונומיה של השוק הישראלי, שלא יכול להיות בתלות מוחלטת בתעופה הזרה. בטווח הקצר אולי זה יהיה טוב לשוק הישראלי, אך בטווח הארוך יחסל את התעופה הישראלית ולא יהיה טוב לצרכן הישראלי".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן