Skip to content

ראש ממשלת ניו זילנד נדרש לפרסם את "התדריך הסורי"

ג'ון קי קיבל עדכון מהאמריקנים לגבי תכניות ההתקפה נגד סוריה - והאופוזיציה בארצו תובעת ממנו לחשוף את המידע בפומבי
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
נדרש לפרסם. ג'ון קי (ויקימדיה)
נדרש לפרסם. ג'ון קי (ויקימדיה)

ראש ממשלת ניו זילנד, ג'ון קי, לא תיאר לעצמו שיעמוד במצב כזה. האופוזיציה שלו דורשת ממנו לפרסם את התדריכים שקיבל מנציגים אמריקניים לגבי הפעולה המתוכננת בסוריה.

אתמול נפגש קי עם ראש ממשלת אוסטרליה, קווין ראד, התומך בפעולה צבאית אמריקנית בסוריה. במהלך השבוע הוא אמר להיוועד גם עם מזכ"ל האו"ם באן קי מון ועם ראש ממשלת בריטניה, דייוויד קמרון. השבוע פורסם כי לא רק קי, אלא גם דיפלומטים בכירים אחרים של ניו זילנד תודרכו על ידי בכיריים אמריקניים בנושא המשבר.

ארצות הברית מתכננת להנחית מכה צבאית בסוריה גם ללא גיבוי של מועצת הביטחון של האו"ם. מועצת הביטחון אינה יכולה לקבל החלטה על התערבות האו"ם בסוריה, משום שווטו שמטילות רוסיה וסין, בעלות בריתו של בשאר אל-אסד, מונעות זאת.

דובר האופוזיציה בנושא מדיניות חוץ, פיל גוף, דרש אתמול מראש הממשלה קי לחשוף בפני הפרלמנט בוולינגטון ובפני הציבור כולו את המידע שקיבל מארה"ב לגבי תכנית התקיפה בסוריה. גוף טען כי על נושא כזה לעמוד בניו זילנד לדיון ציבורי. לדבריו, אין להתעלם מן המצב בסוריה, שבו נהרגו מאות אזרחים לאחר שכוחות הממשלה עשו שימוש בנשק כימי נגדם. לדבריו, תגובה הזוכה לתמיכת האו"ם היא הדרך הטובה ביותר להתמודד עם הבעייה, עדיפה בהרבה על תקיפה אמריקנית.

"הצעד הראשון (של מועצת הביטחון) צריך להיות הפסקת כל הסיוע בנשק ובכסף של המדינות השונות כדי למנוע מהן להזין את העימות. ניו זילנד חייבת לדרוש בגלוי הסכם מסוג זה", אמר גוף, "עלינו גם ללמוד את לקחי העבר. עשר שנים לאחר הפלישה לעיראק, יותר מאלף איש נהרגים שם מדי חודש. המטרה חייבת להיות פתרון קולקטיבי ומחויבות להפסקת העימות, איכסון הנשק הכימי במקום בטוח ותכנית מעבר לממשלה חדשה".

גם קי הכריז אתמול כי על מועצת הביטחון "לשגר את המסר התקיף ביותר שביכולתה" לסוריה. הוא טרם התחייב לשגר חיילם מארצו לסייע בהתקפה הצפויה.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן