Skip to content

אתה זקוק נואשות למטפלת צמודה? שתישן על הריצפה

סיפור קפקאי, בראש העין. תושב העיר חי בדירת חדר וחצי, נזקק למטפלת צמודה, לאחר שבץ מוחי שפקד אותו. הוא סגר מרפסת כדי שיהיה לה היכן לישון. העירייה, באטימות ביורוקרטית אופיינית, עומדת להרוס. והמטפלת? שתישן על הריצפה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

סיפור קפקאי בראש העין. תושב העיר חי בדירת חדר וחצי, נזקק למטפלת צמודה, לאחר שבץ מוחי שפקד אותו. הוא סגר מרפסת כדי שיהיה לה היכן לישון. העירייה, באטימות ביורוקרטית אופיינית, עומדת להרוס. והמטפלת? ארזה את חפציה והלכה

מאת אליק מאור

"שבוע לא התקלחתי", אומר שימי עמרני (50), נכה המשותק במחצית גופו השמאלי, עיוור בעינו השמאלית ומוגבל ראייה בעינו הימנית. הוא חרד. נכון לעכשיו, דעתו מוסחת ממצבו הגופני. הוא ממתין בפתח ביתו הקט לפקחי ושוטרי עיריית ראש העין, שצפויים להגיע בכל רגע כדי להרוס את החדרון שסגר במרפסת ביתו.

עמרני בנה את התוספת הזו, היות שלדבריו המטפלת הסיעודית שאושרה לו פשוט ארזה את חפציה והלכה. שלושה ימים שהתה בביתו, "לא הייתה לה פינה אינטימית לעצמה והיא סירבה ללון איתי באותו חדר". הפיזיותרפיסטית שמטפלת בעמרני לא מבינה איך אפשר שעמרני יחיה לבדו. הפציינט חייב בליווי צמוד 24 שעות ביממה, היא אומרת.

איך אני יכול להתנגד? שימי עמרני (צילום באדיבות אינדקס אובייקטיבי - יהורם אלוני)

עו"ד אמנון אבידר, שמייצג את עמרני תוהה: "יש פתרון למצב הקיים. רק שהרשות פשוט החליטה ללכת על שימי בכל הכוח. מן מקרה של 'יראו וייראו'. אצלו זה קל. הוא לא במצב שיוכל להתנגד". בחדרו יכול עמרני לפסוע כמה צעדים בעצמו, אך לא יותר מזה. הוא מרותק לכיסא גלגלים ומצבו קשה.

העירייה בתגובה טוענת כי היא מודעת למצבו האישי ובכל זאת, עובדיה יגיעו להרוס ויהי מה. המשטרה מצדה מתרה בעמרני, שבקרוב היא תגיע לאבטח את עובדי העירייה, שיבואו להרוס וכי אם יתנגד, ייעצר. עמרני צוחק במרירות:  "איך אתנגד? איך?"

לפני כשנתיים וחצי, לקה שמריהו עמרני בשבץ מוחי. לאחר טיפול הוא אושפז בבית לוינשטיין למשך חצי שנה לשיקום. כתוצאה מכך, השתנו חייו ללא הכר. חציו השמאלי, הכולל בין השאר, עין, יד וגף תחתון, משותק.  בעינו הימנית ראייתו מוגבלת. הפיזיותרפיסטית שלו מעידה, שאיננו יכול לנוע רגלית למעט מספר צעדים בעזרת הליכון. הוא זקוק לעזרה צמודה.

יד אחת נותנת, יד שנייה לוקחת

הביטוח הלאומי הקציב לו 2,000 שקל, שאותם הוא מכפיל מכיסו על מנת לשלם למטפלת סיעודית. לשכת הרווחה בעיריית ראש העין תקצבה לו 45 שעות חודשיות של מנקה / מבשלת. הוא פורס את השעות על פני ימות השבוע,

הבעיה החלה, כשהמטפלת הצמודה הודיעה לו שאינה מוכנה להמשיך בעבודתה בתנאים שהיו. במשך שלושת ימיה אתו נוכחה לדעת, שלינתה וימיה יהיו על מזרון בצמוד למיטתו. עמרני החליט לעשות מעשה. הוא השיג כספים מחברים ובנה במהירות חדרון למטפלת. איך? סגר את מרפסת ביתו והרס את הקיר בינה לבין ביתו. כך דירת החדר וחצי שלו הורחבה לדירת שני חדרים.

בעיריית ראש העין לא אהבו זאת. צו הריסה ניתן כנגדו וכעת הוא ממתין לביצועו. מטפלת? אין. בעודו ישוב על כיסא גלגלים, קיבל שיחת התראה ממשטרת ראש העין. "הוצא נגדך צו הריסה", הם בישרו לו. "בימים אלו אנו צפויים להגיע ולאבטח את ביצועו. לא כדאי שתתנגד". עמרני גיחך בלעג מריר: "אני? שאתנגד?, איך?". עורך דינו תמה גם הוא. "כל האזור בו גר שימי," הוא מסביר, "נמצא על גבי קרקע ציבורית. לפני חמישים שנה, כשעלו לכאן הוריו ותושבים אחרים, הם פלשו למבנים נטושים שהיו תחת השלטון המנדטורי.

"חלקם הרחיבו  והוסיפו חדר ושניים, אך כולם למעשה נמצאים בסטטוס של בנייה לא חוקית מאז הימים ההם. היות שמעמד זה לא הוסדר, גם שימי, כמו שכניו, לא יכול להגיש תוכנית סדורה לאישור בנייה וכדומה". יתרה מכך, בימים אלו, לדברי עו"ד אבידר, מתקיימת בעיריית ראש העין תוכנית בינוי לפינוי פיצוי. אבידר פנה לעירייה וביקש  להיכנס עם עמרני למו"מ בעניין זה. בעצתו, פירק עמרני את דלת  החדרון וחלונותיו ועצר את ייעודו כחדר למטפלת.

שיח חירשים

בפנייתו לראש העירייה, התחייב עו"ד אבידר: "בשם מרשי שבנדון, הריני להודיעך, כי צו ההריסה יבוצע על ידי מרשי בימים הקרובים ולאחר השיפור במזג האוויר. לאחר ביצוע הצו, ימציא מרשי לגורמים המקצועיים בעירייה תיעוד על ביצוע ההריסה והחזרת המצב לקדמותו". עיריית ראש העין הגיבה לקונית. "מדובר בבנייה שאין היתכנות להסדרתה", הם מדגישים, "והיא מהווה פלישה לשטח ציבור. עלינו לפעול למניעת פלישה או בנייה תוך קביעת עובדות מוגמרות בשטח, אין מנוס מלפעול על פי דין ולהורות על הריסת תוספת הבנייה דנן".

"זהו שיח של חירשים", מתפלא אבידר, "הם לא מגיבים לגופה של הצעה ולגופו של עניין".

"מגפון" ביקש את תגובת העירייה ושאל מה מציעה העירייה לעמרני, על מנת שיוכל לשכן את המטפלת הנדרשת לו כל כך וחיונית עד מאוד ליכולתו להמשיך לתפקד. "הנסיבות האישיות המצערות של מר עמרני ידועות לגורמים הרלוונטיים בעירייה, אולם עתה מדובר בבנייה שאין היתכנות להסדרתה והיא מהווה פלישה לשטח ציבורי, על הרשות לפעול למניעת פלישה ו/או בנייה בשטח ציבורי תוך קביעת עובדות מוגמרות בשטח, אין מנוס מלפעול על פי דין ולהורות על הריסת תוספת הבנייה דנן. מר שמריהו עמרני מתגורר בנכס אשר נבנה על מקרקעין הידועים כגוש: 4271  חלקה: 156 ברחוב גלוסקא 10 ראש העין (להלן: "המקרקעין"). על פי תכנית  אפ/2000 ייעוד המקרקעין הינו שטח לבנייני ציבור".

עיריית ראש העין מבהירה, כי "אין זו הפעם הראשונה שמר עמרני בונה תוספות בנייה ללא היתר ואין זו הפעם הראשונה שהעירייה הורסת את תוספות הבנייה במקרקעין אלה, בהתאם לצווי הריסה הניתנים כנגד מר עמרני. לאחרונה, כמפורט במכתבך שבסימוכין, מר עמרני הוסיף ובנה כדלקמן: במרפסת מקורה של ביתו, אשר בשטח ציבורי, הורמו קירות מעל מעקה המרפסת עד לגובה הסככה ונפתחו פתחי חלונות ודלת. כל זאת, ללא היתר בנייה כדין ובניסיון לקבוע עובדות בשטח".

2 Comments

  1. יוסי
    1 בפברואר 2012 @ 21:58

    סססססססססססססססססס
    אם פלש לשטח ציבורי-שיהרסו אבל למי מפריע אםהוא סגר מרפסת ופתח חלונות?

  2. יוסי
    1 בפברואר 2012 @ 21:56

    .

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן