Skip to content

הספירה לאחור החלה. קרי: "השימוש בנשק כימי הוא פשע חמור"

בנאום ברור ובנוי היטב, הבהיר הערב מזכיר המדינה האמריקאי כי אמריקה לא יכולה להרשות לעצמה לעצום עיניים מול שימוש בנשק כימי וטבח אזרחים באמצעותו. קרי: "הקביעה החד-משמעית היא שאסד השתמש בנשק כימי נגד אזרחים וגורמים המתנגדים לו"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ג'ון קרי, מזכיר המדינה האמריקני העביר הערב (שישי), מהבית הלבן  בוושינגטון, בשידור חי, לוחמני ומלא פאתוס, את דבריה הבלתי מתפשרים של וושינגטון בדבר נחישותה לפעול נגד סוריה, ואת עיקרי הדו"ח שקושר את הנשיא הסורי בשאר אסד לתקיפה הכימית בפרברי דמשק לפני תשעה ימים. בסיום דבריו הובהר לכל השומעים כי הספירה לאחור לקראת מתקפה אמריקאית על סוריה החלה ושעון העצר מתקתק.

קרי לא הותיר מקום לספק בעניין. "הדו"ח קובע באופן חד וברור. קראו בעצמכם את העדויות והראיות מאלפי מקורות וראו את הקביעה החד-משמעית שאסד השתמש בנשק כימי נגד אזרחים וגורמים המתנגדים לו. התייעצנו ימים ארוכים עם מנהיגים ברחבי העולם, אתמול הנשיא התייעץ עם מנהיגות הקונגרס, הוא ביקש להתייעץ ולעדכן על מה שאנחנו יודעים על התקיפה המזעזעת של נשק כימי בפרבר של דמשק. צריך להתייעץ הרבה, לא רק לפני אלא גם אחרי. חשוב מאוד לדון בזה גם עם הציבור האמריקאי ולשוחח עם האזרחים שסומכים עלינו. זאת הסיבה שמאוד חשוב לפרסם את הערכת המודיעין שלנו".

jhon kerry
מזכיר המדינה האמריקאי, ג'ון קרי

"אני לא מבקש מכם להאמין לי", המשיך המזכיר, "תראו בעצמכם את ההוכחות מאלף מקורות שכבר חשופים לציבור על שימוש בנשק כימי. השימוש בנשק הזה לא נעשה על-ידי גורמי אופוזיציה. בדקנו ובחנו שוב את המתקפה הזאת ונקטנו צעדים חסרי תקדים כדי לאפשר לאנשים לבחון בעצמם את המידע". קרי אמר כי "אנחנו יודעים שלאסד יש נשק כימי ושהוא השתמש בו במקרים רבים במהלך השנה הזאת והשתמש בו נגד אזרחיו שלו. אנחנו יודעים ששלושה ימים לפני המתקפה, הצוות הכימי של ממשלת סוריה היה במקום וקיים הכנות למתקפה הזאת. הם קיבלו הנחיות להתכונן למתקפה כזאת באמצעות מסכות גז וחליפות אב"כ. אנחנו יודעים מאיפה שיגרו את הטילים, מתי ואיפה נחתו, אנחנו יודעים שרקטות שוגרו רק ממקומות שבשליטת המשטר ונפלו רק במקומות שהם בשליטת המורדים".

קרי הוסיף כי גם אלפי הדיווחים שהגיעו מאזרחים תמימים סורים שאינם מעורבים בלחימה, מעידים מעל לכל ספק כי הטבח נעשה באמצעים כימיים. "אנחנו יודעים שהנפגעים היו אזרחים סורים רגילים, אנחנו יודעים מה האחיות והרופאים שטיפלו בהם לא דיווחו. לא היו עליהם שריטות, פצעים, פגיעות של כדורים. התכריכים הלבנים שבהם כוסו, לא היו עליהם כתמי דם", הדגיש. "השימוש בנשק כימי על ידי משטר אסד הוא פשע חמור שצריך להעסיק את הקהילה הבינלאומית בהיותו הפרה של החוק הבינלאומי הנוהג האוסר על שימוש בנשק כימי, והוא בבחינת פשע מלחמה ופשע נגד האנושות", אמר המזכיר, "עם זאת, הבסיס המשפטי לפעולה צבאית הוא התערבות הומניטארית. המטרה היא להקל את הסבל ההומניטארי על ידי הרתעה משימוש נוסף בנשק כימי או הפרעה לשימוש כזה". קרי ציין כי על האמנה למניעת שימוש בנשק כימי חתומות גם טורקיה, לבנון, ישראל וגם איראן.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן