Skip to content

אובמה מחכה לקונגרס כדי לתקוף, צה"ל נערך

הנשיא אובמה נחוש בדעתו כי סוריה חייבת לשלם על הריגת הילדים והאזרחים בנשק כימי, והתקיפה יכולה לצאת לדרכה בכל מקרה, אולם כמתחייב במשטר חוקתי הוא מעדיף לקבל לכך את אישור הקונגרס האמריקני כדי להוסיף לה משנה תוקף. מערכת החינוך תפעל במהלך הימים הבאים כרגיל
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, השיב היום בנאומו בבית הלבן לתהיית העולם אם יורה על תקיפת סוריה בתגובה לשימוש בנשק כימי לטבח אזרחים סורים לפני עשרה ימים. הנשיא טוען כי על ארצות הברית להשיב למשטר הסורי על השימוש בנשק כימי ועל התנהגותו, גם לנוכח איומיו על מדינות באזור, בהן ישראל, אולם הוא יחכה להכרעת הקונגרס ולאישורו לאחר דיון מעמיק.

התקיפה לא תהיה תלויה במועד כלשהו והיא יכולה להתקיים בכל עת שהיא בחודש הקרוב, החל ממחר, והוא מוכן לתת את הפקודה, אבל אך ורק באישור הקונגרס, כמתחייב ממשטר חוקתי. הוא ייפגש עם חברי קונגרס שרצו להשמיע את קולם בעניין ולכן נענה לבקשת ארבעת מנהיגי המפלגות וישתתף בדיון בקונגרס. הוא נחוש בדעתו שהתקיפה בסוריה חייבת להתקיים בכל מקרה.

כמו כן, הוא אינו מצפה לתמיכת האו"ם או מועצת הביטחון של האו"ם, שתפקודה משותק. הוא מרגיש נוח דיו להמשיך בהליך גם ללא אישורה, בעיקר משום שהמועצה מסרבת להטיל את האחריות הרשמית לכך על ממשלת סוריה. הוא מודע לכך שבגלל כישלון הפרלמנט הבריטי לאשר את הפעולה בניגוד לדעת רה"מ הבריטי, אנשים ייעצו לו נגד העלאת העניין לדיון בקונגרס. לדעתו, דווקא משום כך אישור התקיפה בקונגרס יחזק את התוקף שלה ויגביר את יעילותה, שלא לדבר על חיזוק הדמוקרטיה האמריקאית בתוך כך.

נאום הנשיא אובמה, היום:

גם לאי עשייה יש מחיר, אמר הנשיא ושאל: "איזה מסר נשלח לכל חבר בקהילה הבינלאומית אם רודן יוכל להרוג מאות ילדים בנשק כימי לעיני כולם מבלי לשאת בתוצאות לכך?". מכאן עבר לתאר גם את ההשלכות העולמיות של טרור לא קונבנציונלי, ועמד על כך שיש להתמודד עם נשק כזה. הוא התייחס למלחמות בעיראק ובאפגניסטן, בפנייה לעם האמריקאי למוד הקרבות, ואמר כי "הוא מודע לכך שאי אפשר לפתור בעיות מקומיות בין קבוצות אוכלוסייה על ידי התערבות צבאית, אלא על ידי תמיכה בעם הסורי. האומה האמריקאית, עם זאת, אינה יכולה ולא צריכה להתעלם ממה שקורה בדמשק. לאומה יש אחריות והאומה הזאת מוכנה לקבל עליה את מחויבויותיה לביטחון הלאומי, והוא מצפה לדיון בקונגרס".

הוא מאמין שהדיון בקונגרס ייסוב על מה שאמריקה צריכה לעשות כדי למלא את תפקידה בעולם, וזהו הזמן למלא את חובתה כדי לעשות את הדבר הנכון. הוא, סיים את דבריו, לא נבחר כדי להימנע מהחלטות קשות, והאמריקאים אינם יכולים להפנות עורף למה שקורה בסוריה, ולכן הוא מבקש מהקונגרס לשלוח מסר כזה גם לעולם.

ההיערכות הצה"לית בצפון לקראת פעולה אפשרית נכנסה להילוך גבוה לקראת אפשרות התקיפה האמריקנית, וצה"ל קידם פלוגות טנקים אל קו הגבול עם סוריה. עם זאת, בצה"ל ובמערכת הביטחון מעריכים שבשאר אסד, נשיא סוריה, לא יגיב בירי טילים לעבר ישראל במקרה שתותקף על ידי ארצות הברית. בימים האחרונים הוכנסה לפעילות מערכת החץ שאמורה לתת הגנה בפני טילים בליסטיים, מערכות טילי פטריוט להגנה מפני טילים בגובה בינוני ומערכות כיפת ברזל שנפרשו בצפון וגם בגוש דן.

kipat barzel
מערכת ההגנה כיפת ברזל, היום בגוש דן (צילום באדיבות ירון פלדברג)

כלי תקשורת בלבנון דיווחו כי צה"ל שלח היום (שבת) כוחות נוספים לגבול הצפון. על פי הדיווחים נערך הצבא גם באזורים שנמצאים מול הקו הכחול בחלק המזרחי של דרום לבנון ובייחוד באזורי הגליל העליון, חוות שבעא ורמת הגולן. כמו כן דיווחו כלי התקשורת הלבנוניים על פעילות אינטנסיבית של מטוסי חיל האוויר באזור אל-ערקוב שבדרום לבנון. דבריו של נשיא ארה"ב ברק אובמה, לא הפחיתו מרמת הדריכות הצה"לית. איסור היציאות לחופשה שהטיל צה"ל על לוחמיו ובמיוחד בצפון, נותר בעינו וכך מערך המילואים שגויס.

בתוך כך, פיקוד העורף לא שינה את עמדתו ולפיה על הציבור להמשיך ולנהוג כשגרה. המקלטים באזור יישובי קו הגבול ברמת הגולן נותרו פתוחים והחיים נמשכים במסלולם, לצד הדריכות המודעת לעובדה כי הכל יכול להשתנות בשבריר שנייה. דלית שטאובר, מנכ"לית משרד החינוך, פרסמה היום הודעה כי מערכת החינוך תפעל מחר ובמהלך הימים הבאים כשגרה, בכל מוסדות החינוך בארץ. התלמידים התבקשו שלא לבוא לבתי הספר עם ערכות מגן והתבקשו להשאירן בבית. לדבריה, "משרד החינוך פועל ומתואם כל העת עם גורמי הביטחון ופיקוד העורף ופועל בהתאם להנחיותיהם".

גורם בכיר במערכת הביטחון הסורית אמר ביום בצהריים כי ארצו ערוכה לתקיפה צבאית מערבית בכל רגע. "אנחנו מצפים להתקפה בכל רגע ואנחנו מוכנים גם להגיב בכל רגע ונגן על עמנו ועל ארצנו בכל האמצעים", אמר הגורם. הרמטכ"ל האיראני חסן פיירוז אבאדי התייחס היום להתפתחויות ואמר לסוכנות הידיעות האיראנית פארס, כי "הציונים יעמדו בפני התקפות נקם אם סוריה תעמוד בפני תוקפנות". גם מפקד כוחות הבסיג' באיראן, מוחמד רזא נקדי צוטט בפארס ואיים כי "התוקפנות המינימאלית ביותר שתבצע ארצות הברית נגד סוריה תגרור תגובות עצומות מצד העמים החופשיים". לדבריו, "התקיפה נגד סוריה תסלול את הדרך לשחרור פלסטין". הבוקר, כך פרסמו רשתות תקשורת זרות, הגיע לסוריה שליח מיוחד מטהרן שיישאר בדמשק עד לאחר התקיפה עם זו תגיע. ההערכות הן שהשליח האיראני בא להבטיח כי אסד לא יגיב בלי אישור מטהרן.

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן