Skip to content

"40 שנה אחרי", מה אנחנו עוד לא יודעים על המלחמה ההיא

ספר החדש הכולל אוסף מאמרים של חוקרים במבט לאחור על הישגים וכשלים במלחמת יום הכיפורים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"40 שנה אחרי" הוא ספר חדש בעריכת פרופ' יורם דינשטיין וסא"ל מיל' אברהם זהר הכולל מאמרים על מלחמת יום הכיפורים, הרקע לה, מהלכיה ותוצאותיה. חוקרים מהשורה המובילה של ישראל, אשר חקרו כל אחד היבטים שונים של המלחמה וכתבו ספרים ומאמרים עליה, חברו יחד ביוזמת המכון לחקר מלחמות ישראל וכל אחד מהם כתב מאמר על אחד ממאפייני המלחמה.

גם כיום, 40 שנים למלחמת יום הכיפורים, נשארו סוגיות פתוחות במלחמה ללא תשובות ואין בנמצא מחקר מקיף על מלחמת יום הכיפורים. המאמרים סוקרים את החלטות המדינאים שהובילו למלחמה, גם אם יכלו אולי למנוע אותה. את מידת מעורבות המעצמות לפני המלחמה ובמהלכה. את הגורמים המודיעיניים שכשלו במתן התרעה בזמן; את פעילות ה"מוסד" כמביא מידע מודיעיני חשוב; את תפקיד ראש הממשלה, שר הביטחון והרמטכ"ל; את חיל האוויר ומידת תרומתו למלחמה; את חיל הים שהיה ב"שעתו היפה"; את המעבר ביבשה מהפתעה למתקפות נגד – זו שהצליחה בגולן, זו שנכשלה סיני; את סילוק הסורים מהגולן וכיבוש "מובלעת" הסורית; את הצליחה וכיתור ארמיה 3 בדרום; את השפעת המלחמה על החברה הישראלית ואת הדרך להסכם שלום עם מצרים.

המאמרים סוקרים את הכשלים ואת ההישגים בכל שלבי המלחמה ולאחריה. כותבי המאמרים היו עצמאיים בכתיבתם, ואף יש ניגודי דעות ביניהם לגבי אישים ואירועים. לראשונה מופיע גם מאמר לפי מקורות מצריים וסוריים וכן הנרטיב המצרי.

בין הכותבים לספר זה חוקרים במדעי המדינה, החברה, היסטוריה כללית וצבאית. בהם: פרופ' זכי שלום, פרופ' שלמה אהרונסון, פרופ' ארנון גוטפלד, פרופ' אורי בר יוסף, פרופ' אריה נאור, פרופ' עוז אלמוג, ד"ר בועז וונטיק, ד"ר מתי מייזל, ד"ר מירון מדזיני, תא"ל מיל' ד"ר אריה רונה, אל"מ מיל' ד"ר כוכבי אזרן, רס"ן מיל' ד"ר עמירם אזוב, אל"מ מיל' ד"רשמואל גורדון, אלוף מיל' אביעזר יערי, אל"מ מיל' פסח מלובני, סא"ל מיל' אברהם זהר, שמואל ברונפלד, אשראף חוסני מקאהיר ואחיקם אורי.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן