Skip to content

טיוטת ההחלטה בסנאט האמריקני תומכת בפעולה מוגבלת בסוריה

המבצע נגד הנשיא אסאד לא יימשך יותר משישים יום, ורגלי חיילים אמריקנים לא ידרכו על קרקע סוריה, ההצבעה בשבוע הבא, עיקר המחלוקת: האם ואיך להגביר את התמיכה במורדים במשטר? ובינתיים הציבור האמריקני אינו נלהב
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
קרי - לא העת לבדלנות של יושבי כורסא
קרי - לא העת לבדלנות של יושבי כורסא

מזכיר המדינה, ג'ון קרי, המצטייר לאחרונה כתקיף בדוברי הממשל בנושא סוריה, אמר בדיון פתוח לתקשורת של ועדת החוץ והביטחון של הסנאט, שארצות הברית חייבת לפעול בתגובה לשימוש "שאינו ניתן להכחשה" שעשה המשטר הסורי בנשק כימי. מנהיג בית הנבחרים, ג'ון ביינר הרפובליקני, תמך בקריאת הנשיא אובמה לפעולה צבאית.

בטיוטת ההחלטה נאמר גם שהפעולה תהיה "שימוש מוגבל ומותאם בכוחות המזוינים של ארצות הברית נגד סוריה. "הנשיא יוכל להאריך את פרק הזמן בן שישים יום בעוד שלושים יום", אם הקונגרס יאשר זאת מפורשות.

עד למועד ההצבעה אפשר שיוכנס שינויים בנוסח הטיוטה, אבל היא מצביעה בהחלט על כיוון החשיבה בסנאט.

בעוד אחדים מחברי הוועדה תבעו לפעול ישירות להפלת הנשיא אסאד, הביעו אחרים חשש מפני הישנות מקרה עיראק, הטעיית הציבור בנוגע להימצאות נשק להשמדה המונית, אך מזכיר המדינה אמר כי יש עדויות חד משמעיות לכך שכוחות הנשיא אסאד הכינו והתכוננו למתקפה כימית ליד דמשק ב 21 באוגוסט. אם נעמוד בצד, הוסיף קרי, נעודד מדינות אחרות, צפון קוריאה ואיראן בעיקר, לפתח ולהשתמש בנשק להשמדה המונית. "אין זאת העת לבדלנות של יושבי כורסה, אין זה הזמן להיות צופים בטבח".

מזכיר ההגנה, צ'אק הייגל, ויושב ראש המטות המשולבים, גנרל מרטין דמפסי, ישבו לצדו של קרי והשיבו גם הם לשאלות קשות. הייגל אמר ש: "עלינו לוודא שיש ערך למילה של ארצות הברית", והוסיף בדומה לקרי: "סירוב לפעול יחבל באמינותה של ארה"ב לעמוד במחויבויות ביטחוניות אחרות, לרבות מחויבות הנשיא למנוע את התגרענות איראן".

מוקדם יותר אתמול פגש הנשיא אובמה את מנהיגי הקונגרס בבית הלבן ואמר שמהלומה "מוגבלת" נחוצה לפגוע ביכולות המשטר הסורי בתגובה לתקיפה בנשק כימי. למרות התמיכה בסנאט ובקונגרס, על הנשיא אובמה ועל תומכי התקיפה לשכנע גם את הציבור האמריקני החושש מהסתבכות נוספת במלחמה ללא מוצא במזרח התיכון. על פי משאלי דעת קהל אחרונים שישה מתוך עשרה אמריקנים מתנגדים למתקפת טילים על סוריה ולא כל המחוקקים מסכימים לה. בסוף השבוע תתקיים במוסקבה ועידה של 20 המדינות המתועשות הגדולות בעולם, אובמה יפגוש שם את הנשיא פוטין שקרוב לוודאי לא ייתן את ברכתו לשום תגובה נגד נשיא סוריה.

קודם לכן אמר באן קי-מון, מזכ"ל האו"ם, המשותק מאז ראשית מלחמת האזרחים בסוריה, שאמנת הארגון מתירה פעולה צבאית רק לשם הגנה עצמית או בהסכמת מועצת הביטחון. באן הוסיף שתגובה צבאית אמריקנית עלולה לחולל אלימות רבה יותר, וכי אם נעשה בסוריה שימוש בכלי נשק כימיים על מועצת הביטחון להתאחד ולנקוט פעולה נגד מה שייחשב "פשע מלחמה מזעזע".

היום יתקיים בבית הנבחרים האמריקני דיון סגור לתקשורת ובו יציגו דוברי הממשל בפרוטרוט את העדויות על הפעלת הנשק הכימי על ידי המשטר בסוריה.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן