Skip to content

יום הכיפורים תשע"ד – לחוש טעמה של תפילה

תפילה ללא כפייה. ארגוני "צהר" ו"כולנו" מארגנים מאות מניינים, לטובת המעוניינים במסגרת לתפילות יום הכיפורים או להתקרבות לדת באשר היא דת ואמונה, ללא התנשאות או פוליטיקה. יש חלופה לרכיבה על אופניים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

לפעמים, חלומות מתגשמים. כבר בראשית שנות התשעים, כשחופי תל אביב היו מתמלאים במתופפים בלילות שבת, הייתי מתבוננת בכאב בצעירים התועים הללו, ואומרת לעצמי: אם רק אפשר היה לקיים מניינים של קבלת שבת לאורך החוף, ככה, יחפים, עם הבגדים הזרוקים והראסטות, כמה קל היה לחשוף יהודים ליהדות.

לא ליהדות של מירוץ לרבנות הראשית, לא ליהדות מקוטלגת, כי אם לחווייה אותנטית של תפילה. תנועה טבעית, רצון מקורי של אנשים להשתוקק לנשגב, עד כדי כך שהם מוכנים לכרכר בריקודי הארי קרישנה חסרי פשר, ולתופף את עצמם לדעת בלילות הלחים הללו של חודשי הקיץ.

והנה, דווקא היום, כאשר נדמה שיהדות היא מצרך נתעב לרבים מאתנו, כאשר את מוסדות הרבנות הראשית כובשת גישה שמרנית שבמקרים רבים עלולה להרחיק את העם מן המקורות, צומחת לה תנועה גדולה, מגוונת, של מנייני תפילה מכילים ומאפשרים, לא מתויגים, שבהם "כל דיכפין יבוא ויפתח את לבו לשמים…". אנחנו מתבשרים על מנייני "צהר" ועל ארגון "כולנו" אשר יחד מבטיחים את המספר הדמיוני של 450 (!!!) מניינים שהם למעשה מפגשי תפילה פתוחים ביותר מ-400 אתרים. לא בבתי כנסת מיועדים,אמנם  לא בחופי הים, כפי שחלמתי אנוכי, אלא במוקדים שונים – עבור קהלים שלאו דווקא פוקדים את בתי הכנסת בקביעות. לפיכך, חלק מן החלומות אכן מתגשמים…

"כולנו" – יוזמה של הרב מלכיאור וקובי אוז

קובי אוז והרב מיכאל מלכיאור משיקים קמפיין הקורא לישראלים להצטרף לתפילות יום הכיפורים באווירה שונה ופתוחה – ומנגישים גם את ההזמנה באמצעות סרטון משעשע :

אוז אומר : "אולי אנחנו סוף סוף בשלים להתפלל ביחד בבית הכנסת הגדול הזה שנקרא ארץ ישראל… אולי נשכיל להשיל מעלינו את האנטי וירוס הבדלני שהיה יעיל בגולה וכאן הוא רק מפריד בין אחים"… הרב מלכיאור, מי שהיה רבה הראשי של דנמרק ח"כ ושר במספר כנסות, אומר: "כשעליתי לארץ הפריע לי שאפילו יום הכיפורים היה יום של "הם" ו"אנחנו". יום של פירוד. הפרויקט נולד מתוך רצון למצוא דרך שהיהדות לא תהיה מונופול של אף אחד, ושנמצא את הדרך לציין אותו בשותפות של כולנו".

בתפילות, שיתקיימו בבתי כנסת נבחרים, במתנ"סים ואולמות שונים, יחולקו מחזורי תפילה ייחודיים שבהם משמשים פיוטים של עדות המזרח עם כאלה של עדות אשכנז גם יחד. במחזור הסברים על התפילות השונות, ויש בהם גם אייקונים שמנחים את הציבור מתי יש לשבת ומתי לעמוד. מארגני המניינים יסבירו פנים לבאים וינחו מי בתפילה ומי בשיח. כאן תוכלו להתעדכן לגבי כל המניינים 

ארגון "צהר" ממשיך את פעולתו בהנגשת תכנים יהודיים לציבור הרחב – גם ביום הכיפורים

ארגון צהר הובס פעמיים לאחרונה כאשר לא זו בלבד שהרב דוד סתיו מטעמם הפסיד לרב דוד לאו במרוץ לרבנות הראשית, אלא שאחת ההחלטות הראשונות של מועצת הרבנות הראשית בראשות הרבנים לאו-יוסף ג'וניור'ס הייתה לבטל את "חוק צהר", שהושג בעמל רב ועיקרו לאפשר לזוגות שרוצים בכך, להינשא על ידי צי רבני צהר לפי רצונם.

צהר מעמידים גם הם כ-250 מינייני תפילה ביום הכיפורים לרשות המתפללים ברחבי הארץ. ארגון רבני צהר מנגיש את תפילת יום הכיפורים לכלל עם ישראל בכל רחבי הארץ והשנה – כ-70 מניינים חדשים, בהם גם מניין לעולי אתיופיה, מניינים בקיבוצי השומר הצעיר ובבית החולים איכילוב.

רוב מוחלט של ישראלים בוחרים לציין את קדושת יום הכיפורים, מסבירים בצהר, אך למרביתם אין קהילה או בית כנסת להתפלל בו והם נשארים בבית. לטובתם, מדי שנה, מקיים הארגון מנייני תפילה ליום כיפור בהם משתתפים יותר מ-40,000 מתפללים. בשנה שעברה התקיימו כ-180 מניינים, והשנה הכמות צמחה ותגיע בע"ה לכ-250 מניינים.

הקשרים שנוצרים בין קהילות מקוטבות הם מעניינים במיוחד. בעקבות קשר שנוצר בין קיבוץ געש לתושבי היישוב אלעזר שבגוש עציון, יגיעו השנה עשרות מתושבי אלעזר לקיבוץ ובין התפילות יעבירו שיעור מיוחד על מוזיקה ויהדות. בתום הצום ישתתפו האורחים והמארחים בערב שירה משותף בקיבוץ.

מהארגון  נמסר כי כ-700 מתנדבים דתיים, מגיעים בקבוצות על מנת לארגן את המניין בכל הארץ. בכל מקום מקבל מארגן המניין ערכה הכוללת מחזורים בנוסחים שונים, כיפות, דברי הסבר על התפילה ומחיצת בד במקרה הצורך. למי שתוהים מדוע נחוצה מחיצה בין גברים ונשים, יסבירו רבני צהר שהתנועה הטבעית של התפילה מתרחשת מלמטה למעלה, לכיוון בורא עולם. כל סוג של טרדה והסחה שבין המינים, רק פוגעת באפשרות להתמקד בתפילה..

רשימת המניינים המלאה תופיע באתר צהר ובעמוד הפייסבוק שלו. יו"ר ארגון רבני צהר, ורב העיר שהם, הרב דוד סתיו מוסיף : "היום יותר מתמיד אנו מגלים כי החברה הישראלית חפצה להעמיק את זהותה היהודית כל עוד זה נעשה ללא כפייה והתנשאות".

לסיכום, גם השנה, כמדי שנה, קיימות אפשרויות מוצלחות וראויות יותר  למי שחושבים להשקיע משאבים פיזיים ורוחניים בניפוח גלגלי אופניים אשר הפכו, לא ברור מדוע למה, ל"מצוות היום". צום קל.

 

1 Comment

  1. אלדד
    10 בספטמבר 2013 @ 19:21

    דת מאורגנת זה דבר מיושן גם עם כל השיפורים המודרנים שהכנסתם לה.
    רוחניות זה העתיד.
    בקיצור אתם עדיין פרימיטיבים אבל פחות מהרוב…

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן