Skip to content

בעל בריתו הפוליטי של פוטין נבחר לראש עיריית מוסקבה

ועדת הבחירות הודיעה כי סרגיי סוביאנין זכה ביותר ממחצית הקולות. יריבו, הנחשב כנציג של המחאה הפרו-דמוקרטית, טוען כי התוצאות מזויפות ודורש לקיים סיבוב בחירות שני
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ולדימיר פוטין מהדק עוד יותר את אחיזתו ברוסיה. אחרי שמונה שנים כנשיא, ארבע שנים כראש ממשלה ובחירה נוספת לנשיא, אפשר להניח שפוטין פלט אנחת רווחה אתמול בלילה כשהתבשר שבעל בריתו הפוליטי, סרגיי סוביאנין, ניצח בהפרש קטן בבחירות לראשות עיריית מוסקבה את יריבו אלכסיי נבאלני, המזוהה עם גל המחאה הפרו-דמוקרטי במדינה.

שבחים עצמיים. סרגיי סוביאנין (ויקימדיה).
שבחים עצמיים. סרגיי סוביאנין (ויקימדיה).

תוצאות הסקרים שפורסמו אתמול, ושלדברי ועדת הבחירות מבוססות על שמונים אחוז מהקלפיות, מראות כי סוביאנין נחלץ רק בקושי מהתמודדות בסיבוב בחירות שני, לאחר שקיבל 51.4% מקולות המצביעים. נבאלני זכה ב-27.2% מהקולות. מועמד הקומוניסטים, איוואן מלניקוב, זכה ב-10.6 אחוזים מהקולות. שאר המועמדים זכו בשברי אחוזים בלבד.

אלא שנבאלני, כאמור, מסרב להכיר בתוצאות הרשמיות. הוא טוען כי התוצאות זויפו, וכי בפועל סוביאנין זכה בפחות ממחצית הקולות ולכן יש לקיים סיבוב בחירות שני. הוא אף הודיע כי יארגן מחאה ציבורית אם לא תודיע ועדת הבחירות שסוביאנין קיבל פחות ממחצית הקולות. "מה שאנו רואים עכשיו הוא סיוף ברור", אמר נבאלני לתומכים שהתכנסו במטהו אתמול בלילה, "אנו דורשים שייערך סיבוב שני. אם זה לא יקרה…נפנה לאזרחים ונבקש מהם לצאת למחאה ברחובות מוסקבה".

מועמדותו של נבאלני, שהקמפיין שלו נערך בצל הרשעה שנויה במחלוקת במעילה בכספים, הפכה את המירוץ לראשות הבירה לצמודה ביותר מאז השנים הראשונות של השלטון הפוסט-סובייטי.

סיבוב שני או שיוצאים לרחובות. אלכסיי נבאלני (ויקימדיה)

סוביאנין חגג את ניצחונו בעצרת גדולה במרכז מוסקבה, בה הפריחו תומכיו זיקוקין לחלל האוויר. הוא הודיע כי הוא בטוח בניצחונו ואף שיבח את עצמו על ארגון "הבחירות ההוגנות והפתוחות ביותר בהיסטוריה של מוסקבה". מה שסוביאנין העדיף שלא לציין הוא שיעור ההצבעה הנמוך, שעמד על 26.5 אחוזים בלבד – שיעור המצביע על כך שדווקא מתחרהו נבאלני הצליח להביא מספר משמעותי של מצביעים לקלפיות. זאת, משום, שנבאלני ניהל קמפיין תקיף וקולני, בעוד שסוביאנין העדיף לפעול בפרופיל נמוך.

הישגו של נבאלני זכה להערכה רבה ברחבי המדינה. גלב פאבולסקי, יועץ לשעבר של הקמלין וכיום פרשן פוליטי, אמר בראיון לסוכנות הידיעות הצרפתית: "זהו ניצחון של נבאלני. התוצאות שלו טובות מאוד, גם אם לא יהיה סיבוב שני", אמר.

מוסקבה היא כמובן גולת הכתר של הבחירות לעיריות ברוסיה, אבל בערים אחרות נחלו תומכי השלטון אכזבה. ביקטירנבורג, העיר הרביעית בגודלה ברוסיה, מוביל יבגני רויזמן, פעיל ידוע נגד סחר ושימוש בסמים, עלמועמדו של פוטין. רויזמן זכה ב-33 אחוזים מהקולות, שעה שמועמדה של מפלגת "רוסיה המאוחדת" שבשלטון, יעקב סילין, זכה ב-30 אחוזים בלבד. ואולם, בניגוד למוסקבה, ביקטרינבורג המנצח הוא מי שזוכה במספר הקולות הגבוה ביותר בסיבוב בחירה יחיד, ולכן, הגם שאיש לא זכה ביותר ממחצית הקולות, לא יתקיים בה סיבוב בחירות שני. אם אכן יתברר שרויזמן זכה בבחירות, הרי שמדובר באחד הפעמים הבודדות בהיסטוריה בה מנצח ביקטרינבורג מועמד ממפלגה יריבה לזו של מפלגת השלטון.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן