Skip to content

חובת דיווח כספים ביציאה לחו"ל ובכניסה לארץ

מי שבכיסם יותר מ-100 אלף שקל, 27,500 דולר, או 21 אלף יורו חייבים לדווח לפקיד המכס. עו"ד גולדמן: "המתחמקים מדיווח על כספים בנתב"ג, חשופים לקנס גבוה ואף להליך פלילי "
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
עו"ד אורי גולדמן. לא כדאי ל"התעלם". צילום: ישראל מלובני
עו"ד אורי גולדמן. לא כדאי ל"התעלם". צילום: ישראל מלובני

לקראת ערב יום הכיפורים, החל השבוע ביום שישי מתחיל גל גדול נוסף של יציאת ישראלים לחו"ל, שיגבר לקראת חג הסוכות. החופשה הארוכה של התלמידים שנוצרה בין יום הכיפורים לבין סוכות וימי חול המועד סוכות, תנוצל היטב על ידי אלפי ישראלים ליציאות מוגברות לחו"ל.

רוב אלפי הנוסעים בטיסות נכנסות ויוצאות, מטיילים, תיירים, ואנשי עסקים, אינם יודעים (או שיודעים אך מעדיפים "להתעלם") כי על פי החוק, אדם הנכנס למדינת ישראל או היוצא ממנה – חייב לדווח על כספים – מזומנים, המחאות בנקאיות והמחאות נוסעים – שהוא נושא עמו בעת הכניסה לישראל, או ביציאה ממנה, אם שווי הכספים הוא בשיעור הקבוע בחוק.

כמה מותר להכניס/להוציא?

לדברי עו"ד אורי גולדמן, ממשרד עוה"ד גולדמן ושות', המתמחה במיסוי ובאיסור הלבנת הון, מרבית הנוסעים אינם יודעים בדיוק מהי תקרת הסכום אותו מותר להכניס ו/או להוציא כשעוברים בשערי נתב"ג, "הסך בגינו קיימת חובת דיווח על פי תיקון לחוק החל מינואר 2011, הוא 100,000 שקל, שהם כ- 27,500 דולר או כ- 21,000 יורו, או סכומים בכל מטבע אחר המתעדכנים לפי השינוי בשערים).

להצהיר או לא? מסלול ירוק או אדום?

לדברי עו"ד גולדמן, את הדיווח יש למסור בתחנת גבול, המוכרת לציבור כ"מסלול מכס – ירוק או אדום".

"כשאדם יוצא מישראל, עליו לדווח על הכספים לפקיד מכס שבמקום היציאה. כשאדם נכנס לישראל, הוא מחויב לעבור באחד ממסלולי המכס העומדים לבחירתו: המסלול הירוק, כאשר "אין טובין להצהרה" והמסלול האדום – כאשר "יש טובין להצהרה". על פי הדין, העובר במסלול הירוק כשעמו כספים בסכומים החייבים בדיווח כאמור, אם ייתפס, יראוהו כמי שלא דיווח על הכספים, ולכן המלצת הרשות להלבנת הון היא- בכל מקרה של ספק יש לבחור במסלול האדום".

קנס גבוה ועונש מאסר על תנאי

על פי הנתונים מלשכת המכס נמצא, כי ככל שהחוק מוטמע והופך "מוכר" יותר, כך ההתחמקות מחובת הדיווח הופכת חמורה יותר וגם העונשים בגינה.

לאחרונה גזר בית משפט השלום ברמלה על נאשם קנס בסכום של 60 אלף שקל ומאסר על תנאי של 8 חודשים למשך 3 שנים, בגין עבירות על פקודת המכס וחוק איסור הלבנת הון. וזאת לאחר שאותו נאשם נכנס לארץ דרך נתב"ג, עבר ב"מסלול הירוק" ונעצר ע"י פקיד המכס לבדיקה, כשהוא מצהיר כי ברשותו 12 אלף דולר. בתשובה לשאלה אם הוא נושא עליו כספים נוספים, השיב הנאשם בשלילה, אך בבדיקתו התגלו בנעליו כ-10,000 דולר נוספים. במעשיו אלה הפר הנאשם את חובת הדיווח על כספים בעת הכניסה לישראל והטעה את פקיד המכס.

נאשם נוסף, שחזר מבלגיה ועבר ב"מסלול הירוק", נתפס עם סך של 13 אלף יורו ויותר מ-10,000 דולר, אותו נאשם טען, כי יצא לחו"ל לחפש תעסוקה ובדרכו חזרה לישראל קיבל מעטפות מחבר לצורך הפקדה בבנקים בארץ ולא ידע מה מכילות המעטפות ולבטח שלא ידע, כי באמתחתו מצויים סכומים החייבים בדיווח. הנאשם פנה לוועדה לעיצום כספי, אשר הוקמה מכוח חוק איסור הלבנת הון, וזו שקלה את נסיבות הנאשם והטילה עליו קנס כספי של 10,000 שקל. הנאשם פנה לבית המשפט וטען, כי הקנס הכספי שהוטל עליו גבוה מדי, אך בית משפט דחה את טענתו והשאיר את הסכום שנקבע על כנו.

במקרה אחר, שיוצג על ידי משרד עו"ד גולדמן, נתפס אדם שעבר במסלול הירוק עם 105 אלף דולר במזומן ללא דיווח. על אף שלאותו אדם לא היו מסמכים שיסבירו את מקור הכספים, ועדת העיצומים של המכס קיבלה את טענות המשרד ופסקה לו עיצום כספי של 40 אלף דולר בלבד ושאר הכסף הוחזר אליו.

1 Comment

  1. אילן
    14 ביולי 2014 @ 21:15

    שלום

    האם זוג נשוי יכולים כל אחד לשאת 80 אלף,
    ובכך להעביר 160 אלף , ללא חובת הצהרה ?

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן