Skip to content

האם רוסיה מגישה לאובמה סולם לרדת מעץ התקיפה בסוריה?

דיפלומטיה על חבל דק: בניסיון למנוע תקיפה אמריקנית, רוסיה ביקשה מסוריה להעביר את מאגרי הנשק הכימי ל"פיקוח בינלאומי" ולהשמדה, שר החוץ הסורי קידם את ההצעה בברכה, ארצות הברית "תתייחס בכובד ראש" השאלה המסקרנת, האם זאת עסקה שהושגה בסוף השבוע בין פוטין לאובמה?
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
לברוב - להעביר את הנשק הכימי בסוריה לפיקוח בינלאומי
לברוב - להעביר את הנשק הכימי בסוריה לפיקוח בינלאומי

רוסיה "ביקשה" מסוריה להעביר את מאגרי הנשק הכימי ל"פיקוח בינלאומי" ולהשמדה, בניסיון למנוע תקיפה אמריקנית. שר החוץ הרוסי, סרגיי לברוב, אמר שההצעה הוגשה בפגישה שקיים עם מקבילו הסורי, ואליד מועלם. מועלם אמר שהוא מקדם את ההצעה בברכה.

ארצות הברית "תתייחס בכובד ראש" להצעה הרוסית לנשיא סוריה להעביר את הנשק הכימי שברשותו לפיקוח בינלאומי, "אבל אנחנו סקפטיים מאוד" באשר לנכונותו לעשות זאת, אמרה סגנית דוברת מחלקת המדינה, מארי הארף. ייתכן שזאת טקטיקת השהייה.

שר החוץ האמריקני, ג'ון קרי, המסייר באירופה לגייס תמיכה בפעולה צבאית נגד סוריה, הזהיר שוב שאי-נקיטת פעולה מסוכנת יותר מתקיפה. אבל, כאשר נשאל קרי במסיבת עיתונאים האם יכול הנשיא אסד לעשות משהו שימנע מתקפה צבאית, קרי השיב שהוא יכול למסור בתוך שבוע את כל מאגרי הנשק הכימי לפיקוח בינלאומי. מאוחר יותר הבהירו פקידים אמריקנים שדברי קרי היו "טיעון רטורי" ולא הצעה רצינית. אבל לברוב קרא לסוריה "להעביר את הנשק הכימי לפיקוח בינלאומי כדי להשמידם מאוחר יותר".

שר החוץ הסורי, מועלם, אמר לכתבים שסוריה מקדמת בברכה את היוזמה הרוסית, ושיבח את רוסיה על "ניסיונה למנוע תוקפנות אמריקנית נגד בני עמנו".

לקראת פרסום דו"ח פקחי האו"ם בימים הקרובים אמר היום מזכ"ל האו"ם באן קי-מון, כי אם הפקחים יגיעו למסקנה שאכן נעשה שימוש בנשק כימי, הוא ישקול לבקש ממועצת הביטחון להקים בסוריה אזור שבו יושמדו החומרים האלה.

ראש ממשלת בריטניה, דיוויד קמרון, קידם בברכה את רעיון העברת הנשק הכימי הסורי לפיקוח בינלאומי ואמר שיש לדון בו ברצינות.

אתמול הזהיר נשיא סוריה, בשאר אסד, בריאיון לרשת טלוויזיה אמריקנית, מפני התערבות אמריקנית במלחמת האזרחים בארצו, ואמר שהמזרח התיכון "עומד על סף פיצוץ". "תשלמו מחיר אם לא תנהגו בתבונה בטיפול בטרוריסטים, יהיו לדבר השלכות", אמר אסד, "עליכם לצפות לכל דבר. הממשלה אינה השחקן היחידי באזור. יש צדדים נוספים, סיעות אחרות, אידיאולוגיות אחרות. ההחלטה שלכם תכריע הכול". אסד הכחיש שוב שהשתמש בנשק כימי, ואמר שאין "שום עדות" שממשלתו אחראית לטבח שנעשה ב-21 באוגוסט.

הבית הלבן דחה מיד את הצהרתו: "לא מפתיע אותנו שמי שמסוגל להרוג אלפים מבני עמו, לרבות מאות ילדים, בגז רעיל, ישקר גם בנוגע לכך", אמר הדוברת, ברנדט מיהן.

נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, פינה את כל סדר יומו השבוע כדי למקד את כל תשומת לבו בבניית תמיכה בהתערבות בסוריה. הוא הודה ש"משא כבד" מוטל עליו בדרך לגיוס תמיכת הקונגרס. מסקר שנערך ביום שישי עולה שיותר מ-230 מ-433 חברי בית הנבחרים מתנגדים או סביר שיתנגדו לתקיפה בסוריה.

גם אזרחי ארצות הברית אינם נלהבים מתקיפה בסוריה שאיש אינו יודע את תוצאותיה. שישה מתוך כל עשרה אזרחים מתנגדים לכך.

[related-posts]

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן