Skip to content

היכן מסתתרים התיירים של ישראל?

הכלכלן שלמה מעוז מרגיע ואומר, שלישראל לא צפויה נפילה כלכלית בשנים 2012-2013: "ישראל חסינה יחסית למשבר העולמי ישראל". גם מיליוני תיירים מחכים שישראל תגלה אותם בהודו ובסין, במקאו ובטאיוואן.
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

 

הכלכלן שלמה מעוז בכנס התאחדות סוכני הנסיעות: "לישראל לא צפויה נפילה כלכלית בשנים 2012-2013. ישראל חסינה יחסית למשבר העולמי, היא מעצמה כלכלית מצליחה ומצבה לא היה כל כך טוב מאז ימי העלייה הראשונה". גם מיליוני תיירים בהודו ובסין מחכים שישראל תגלה אותם  

מאת עירית רוזנבלום

"ישראל חסינה יחסית למשבר העולמי. ישראל היא מעצמה כלכלית ומצליחה, ומצבה לא היה כל כך טוב מאז ימי העלייה הראשונה. מאמצע השנה הנוכחית תתאושש הכלכלה ואף תשתפר ב-2013". כך אמר אתמול הכלכלן, שלמה מעוז, בהרצאה בכנס התאחדות סוכני הנסיעות באילת.

הכלכלן שלמה מעוז בכנס התאחדות סוכני הנסיעות 2012 באילת
שלמה מעוז בכנס התאחדות סוכני הנסיעות 2012 באילת. צילום ארן דולב

לדבריו, ישראל לא מייצאת סחורות, אלא יותר שירותים כמו הייטק וייצוא בטחוני, שהוא פחות רגיש למחזורי עסקים: "ההייטק מהווה 42% מהיצוא הישראלי. גם ייצוא התרופות פחות רגיש למשבר. ישראל מעצמה כלכלית ומצליחה עם גרעון של 7% לעומת 33% במדינות ה-OECD".

 

מעוז, שהיה באחרונה בעין הסערה התקשורתית בשל התבטאויותיו בעניינים של הבדלי מעמדות בישראל (הגדיר את בנק לאומי כ"בנק של לבנים", ואמר כי מי שהפגין ברוטשילד הם "האליטה האשכנזית"), הראה אתמול שיש לו גם צד קליל יותר. מעוז שעשע את משתתפי הכנס בהרצאה מרובת סטטיסטיקות מדהימות, לצד התלוצצויות מרומזות על הרעש שעוררו דבריו ונסיונו שלא ליפול שנית להתבטאויות מעוררות מחלוקות.

שלמה מעוז מוקף במשתתפי כנס התאחדות סוכני הנסיעות 2012. צילום ארן דולב
שלמה מעוז מוקף במשתתפי כנס התאחדות סוכני הנסיעות 2012. צילום ארן דולב

מעוז, כלכלן ופרשן בתוכנית "לילה כלכלי" בערוץ 10, פרש את תחזיתו הכלכלית לשנה הקרובה והשלכותיה על תחום הנסיעות, כפי שהוא רואה אותם. לטענתו, ארצות הברית יצאה מהמיתון, וכי מי שאינם מבינים זאת הם "אנשי האתמול, שאינם יודעים מה זה פייסבוק", עקץ מעוז, "רואים עלייה בגביית מסים, ביצוא, עלייה במחירי הבתים החדשים בארה"ב ועלייה בבטחון הצרכנים".

לדבריו, מתוך 8 מיליון מקומות העבודה שאבדו בארצות הברית כבר חזרו יותר ממיליון ויש שיפור בדרישה לדמי אבטלה.

אשר לתעשיית התיירות, לדברי מעוז, תעשיה זו נוהגת כמו התעשיות האחרות – מפטרת עובדים ועוברת להשקעה בתעשייות מידע והייטק: "יש מגמה שהרווחיות עולה, אבל תוך גיוס מחשבים ומקלדות במקום אנשים, ויש תוצאות טובות", הגדיר זאת.

מעוז רואה כאן הזדמנות גם לתעשיית התיירות הישראלית, שכן, לדבריו, הציבור האמריקאי חוזר לעוסק בשופינג ובנסיעות, כיוון שמאז המשבר הכלכלי שהחל בארצות הברית כבר ב-2007, חרגו האמריקאים ממנהגם והחלו לחסוך. "20 שנה האמריקאים לא חסכו פרוטה", סיפר, "ואז הם החלו לחסוך, כאשר שיעור החסכון של האזרחים הגיע כבר ל-7%. לאט לאט רואים שהם חוזרים לבזבז ושיעור החסכון יורד ל-3.7%". לכן, לדעתו, עשויה תעשיית התיירות הישראלית לצפות לעלייה בתיירות משם.

 

הפוטנציאל העצום של דרום מזרח אסיה

החומה הסינית בבייג'ין. צילום עירית רוזנבלום
החומה הסינית בבייג'ין. פוטנציאל עצום. צילום עירית רוזנבלום

לדברי מעוז, לעומת אירופה, אותה הוא מכנה "היבשת השוקעת", דרום מזרח אסיה מהווה פוטנציאל אדיר של תיירים. "בהודו ובסין נוצר מעמד ביניים חדש של 500 מיליון איש, כמו באירופה, עם כ-800 מיליון טלפונים סלולריים. זהו מעמד שצורך המון ויודע הכל. צריך להביא תיירים מדרום מזרח אסיה. מהודו, למשל, מדובר בטיסה של שלוש וחצי שעות בלבד. אירופה זה פאסה".

מעוז סיפר גם על מנהגי החסכון של אזרחי המדינות השונות. כך, לדבריו, הסינים חוסכים 40% משכרם ("יש רק הכנסות והכנסות, לא הכנסות והוצאות") ובהודו מגיע החסכון ל-35%. "יש פה פוטנציאל אדיר של אנשים שרוצים לטייל. הודו נכנסה למשחק הקפיטליסטי לא מזמן, והסינים אוהבים לשתות ולהמר והם מטיילים למקאו, סינגפור וטאיוואן. אתם צריכים לחפש אותם שם".

פוטנציאל עצום ולא מנוצל רואה מעוז גם בברזיל: "יש עלייה מתמדת ברמת החיים, הצמיחה יפה ויש יציבות פוליטית וכלכלית", והביע צער על כך שחברת אל על לא הפגינה אורך נשימה וביטלה את הקו שלה לסאו פאולו.

מעוז הצביע גם הפוטנציאל התיירותי של רוסיה ואוקראינה, מעבר לעלייה שחלה בתיירות משם לישראל בעקבות ביטול הוויזות ההדדי: "יש שטפון של תיירים מרוסיה ואוקראינה. יש פוטנציאל של הכלכלה הרוסית, שכן הם יתעשרו בגלל רבית האפס של האמריקאים, שתביא לעלייה במחירי הזהב וחיטה. רוסיה תייצא נפט ויהיו הרבה תיירים ממנה".

1 Comment

  1. isaac
    2 בפברואר 2012 @ 15:38

    הודו- טיסה של שלוש וחצי שעות בלבד?????

    באיזה חללית מר מעוז מצליח לטוס מישראל להודו בזמן הזה?

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן