Skip to content

'הַצָּעָה לְסֵפֶר' / 13.9.2013

פרוזה חדה לפרצוף, ספר על מעמד הפועלים הישראלי, עוד ספר על מיתוס הנשים בתקופת היישוב וביוגרפיה מקורית במיוחד, וכן - נכון שלחסוך בנייר זה חשוב, אבל מה זה הפונט הקטנטן הזה?.. עוד 50 עמודים ואפשר היה לקרוא ללא זכוכית מגדלת
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ראיונות קצרים עם גברים נתעבים / דיוויד פוסטר וואלאס  באיחור עצום של קרוב לעשרים שנה התוודענו לפני כשנתיים לקיומו של הסופר הנהדר ויוצא הדופן הזה, כאשר "ילדה עם שיער מוזר" תורגם לעברית. בארצות הברית הוא כבר מזמן זכה להכרה כאחד הסופרים הגדולים של זמננו.

זהו קובץ סיפורים קצרים אבל רחוק מאוד מכל מה שאתם מכירים. וולאס לא מזכיר אף אחד אחר ותוך מספר עמודים מצומצם גם אתם תבינו שמדובר באחד הדוברים החדים של הספרות האמריקאית של השנים האחרונות. לפעמים הוא בוטה, הוא תמיד ישיר ותמיד מעניין ובעל השקפות מרתקות.  בעקביות ותוך מבט על מגוון מרתק של נושאים הוא בוחן את הנושא האחד, הגדול עבורו: הזיוף האנושי וחוסר הכנות של בני האדם. כמו תמיד אצל וולאס , הסיפורים מלווים בהערות שוליים מרתקות שלפעמים ארוכות יותר מהסיפור עצמו, וכמו תמיד אצל וולאס, תצטרכו לעצור לעתים קרובות את הקריאה. לעצור ולחשוב ולחשוב.

ראיונות קצרים עם גברים נתעבים מאת דיוויד פוסטר וולאס, ספרית פועלים, תרגום מאנגלית: אלינוער ברגר, 296 עמ'

 

ירושלים – הביוגרפיה / סיימון סבאג מונטיפיורי  אין ספור ספרים נכתבו על ירושלים, באלף ואחד הקשרים שונים ובכל זאת נדמה לי שמדובר באחד המקוריים והמרתקים שבהם. מונטיפיורי (וכן, יש קשר בין המחבר לנדבן הידוע), סופר והיסטוריון בריטי שגם ספריו הקודמים (ובעיקר הידוע מכולם – "סטלין הצעיר") הפכו לרבי מכר ותורגמו לשפות רבות. הספר ירושלים, בניגוד לשמו, אינו רק ביוגרפיה של העיר.  זהו סיפורה של העיר המורכבת בעולם אבל על הדרך מתקבלת תמונה מקיפה ומרתקת של האזור כולו. מימי דוד המלך דרך הפרסים, הורדוס, סאלח א-דין ועד לימי התורכים, הבריטים ומלחמת ששת הימים.  הכל מוגש באריזה סיפורית, ללא תחושת הלאות המאפיינת לא פעם קריאת ספרי הסטוריה.

שתי הסתייגויות קטנות שלא מורידות מחשיבות ואיכות הספר: לא אני ולא אתם זקוקים לציטוט של בלינטון בגדול על העטיפה (הספר מס' 1 שלי השנה). ואלוהים אדירים, נכון שלחסוך בנייר זה חשוב, אבל מה זה הפונט הקטנטן הזה?! עוד חמישים עמודים ואפשר היה לקרוא בלי להעזר בזכוכית מגדלת.

ירושלים – הביוגרפיה מאת סיימון סבאג מונטיפיורי, הוצאת דביר, תרגום מאנגלית:גיל שמר, 491 עמ'

 

לחם עבודה – מעמד הפועלים הישראלי: מבט עכשווי והיסטורי / תמר גוז'ינסקי  עוד הרבה הרבה לפני שפעילות חברתית, זכויות עובדים וקריאה לצדק חזרו לראש סדר היום וקיבלו שוב את המקום המגיע להם, היתה תמר גוז'ינסקי. מי שזכתה להערכה עצומה בהיותה חברת כנסת לוחמת מן המעלה הראשונה וכזאת שגם השיגה הישגים רבים על אף שבאה ממפלגה קטנה שבקטנות (חד"ש).

 בספרה החדש, לחם עבודה, בוחנת גוז'ינסקי את מעמד הפועלים בישראל של פעם ובישראל הנוכחית, ההיפר קפיטליסטית. היא עושה זאת תוך כדי שהיא בוחנת את מצבן של הנשים הפועלות, את תפקידה של ההסתדרות ושל גופים מאורגנים חדשים ואת ושאלות יסוד נוספות.

שנתיים אחרי קיץ המחאה, גם אם לרבים נדמה שההישגים שלה היו מעטים מדי, ממשיכים להראות אותותיה גם בספרות, הן בפרוזה והן בעיון וחלק מהם יפרו מחדש את השטח ויביאו אולי את המחאה הבאה.

לחם עבודה – מעמד הפועלים הישראלי: מבט עכשווי והיסטורי מאת תמר גוז'ינסקי, הוצאת פרדס, 193 עמ' 

השומרות שלא שמרו / סמדר סיני  מחקר היסטורי חברתי  ומרתק על ארגון השומר הבוחן את יחסי המגדר והמשפחה בתוכו, את השפעת השמירה על משפחות הארגון ואת היחס לאלמנות וליתומים.

ד"ר סיני, מרצה להיסטוריה שהתמחותה היא חקר נשים ומגדר בתקופת היישוב, מנפצת את אחד המיתוסים הדגולים של תקופת היישוב, כאילו היו הנשים בארגון לוחמות קשוחות אשר נטלו חלק פעיל בשמירה, ערערו על מוסכמות גבריות, והיו למעשה שוות זכויות וחובות.   בפועל, קיימות עדויות רבות לכך שתפקידן של רוב נשות הארגון הסתכם במטלות נשיות מסורתיות הקשורות לאחזקת הבית ולגידול וחינוך הילדים. מעטות מאוד זכו לקחת חלק בעבודה החקלאית ומעטות עוד יותר החזיקו נשק או זכו לכך שהגברים יחלקו עימן מידע "מבצעי".

 דרך ההיבט המגדרי מאירה בפנינו ד"ר סיני צדדים חדשים ומרתקים בחיי היום יום של ארגון השומר ושל תקופת טרום מלחמת העולם השניה בארץ ישראל.

השומרות שלא שמרו מאת סמדר שילוני, הוצאת הקיבוץ המאוחד, 288 עמ'

 

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן