Skip to content

יום השנה לאסון התאומים: טרור קטלני יותר, מצטלם יותר

יום השנה ה-12 לאסון התאומים בארה"ב מציין את אירוע הטרור המשפיע ביותר במאה ה-21, ברמה העולמית ובכל תחומי החיים. יש האומרים כי הפיגועים החלו למעשה את "מלחמת העולם השלישית"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בבוקרו של ה-11 בספטמבר 2001 התרחשה סדרה של פיגועים במתקפת הטרור הגדולה ביותר בעשורים האחרונים שזעזעה את ארה"ב ואת העולם כולו. תזכורת לצעירים שבינינו: תשעה עשר טרוריסטים מארגון אל קעידה (בראשות אוסאמה בן לאדן) חטפו ארבעה מטוסי נוסעים גדולים. שניים רוסקו את תוך מגדלי התאומים בניו יורק ומוטטו אותם עד עפר. מטוס נוסף התרסק אל תוך מרכז משרד ההגנה האמריקני "הפנטגון" והחריב את אחד האגפים. מטוס רביעי התרסק בפנסילבניה, באזור חקלאי (לאחר שהחוטפים סטו מתכניתם המקורית בזכות מאבקם האמיץ וחסר הסיכוי של הנוסעים במטוס).

המטוס מתרסק לתוך המגדל השני
המטוס מתרסק לתוך המגדל השני

בסדרת הפיגועים הללו נרצחו בדם קר כ-3,000 בני אדם (2,974 בני אדם בהם חמישה ישראלים). מרביתם במגדלי התאומים. ארה"ב ועמה העולם כולו הוכו בתדהמה. עיני רבים נפקחו לנוכח הטרור האיסלמי והמציאות החדשה חייבה שינויים מרחיקי לכת בכל תחומי החיים – בחברה, בתרבות, ובמדיניות הביטחון, גם של ארצות הברית על שיטחה וגם במזרח התיכון וגם ביתר העולם. יש האומרים כי פיגועים אלה החלו את "מלחמת העולם השלישית" , ובוודאי היו הגורמים ללמלחמות בעיראק ובאפגניסטן.

בשני העשורים שחלפו ניכרת התגברות של האיסלאם הקיצוני. מוסלמים קנאים רבים מתנגדים למדיניות ארצות הברית במדינות ערב בכלל ולתמיכתה בישראל בפרט. הם רואים בארה"ב "שטן" המשחית את פני האיסלם. זה לא היה הפיגוע הראשון שארה"ב חוותה על אדמתה. הניסיון הגדול הראשון היה בשנת 1993, בפיצוץ חומר נפץ וגז רעיל בחניון של מרכז הסחר העולמי במגדלי התאומים, זה שהתרסק אחר כך בפיגוע הגדול. אז נהרגו "רק" ששה אנשים וכאלף בני אדם נפצעו.

בשנת 1995 אירע הפיגוע הקשה ביותר על אדמת ארצות הברית (מאז ועד ספטמבר 2001) – בבניין הפדרלי בעיר אוקלהומה סיטי נהרגו 168 בני אדם וכ-800 נפצעו. המפגע היה אמריקני.

חורבות המרכז העולמי כפי שצולמו ב-17 בספטמבר 2001 (צילום: ויקימדיה)
חורבות המרכז העולמי כפי שצולמו ב-17 בספטמבר 2001 (צילום: ויקימדיה)

בתקופה שקדמה ל-9/11, הרעיון של מגה פיגוע טרור על אדמת ארה"ב נראה כבעל סבירות נמוכה, אם לא משהו ש"לא יעלה על הדעת" (inconceivable). מי שהעז להתריע ומי שהאשים את רשויות החוק והממשל בשלומיאליות והתעלמות מהאיתותים נחשד בזריעת פאניקה או בהסתה גזעית. בעקבות הפיגועים החריפה ארה"ב את ההתייחסות לטרור ולמפעיליו.

נראה שככל שארה"ב החמירה את האבטחה ואת המרדף אחרי הטרוריסטים כך חיפשו ארגוני הטרור דרכים יצירתיות יותר לחתור תחתיה ולהפתיע בטרור חריף יותר, קטלני יותר, מצטלם יותר, והגענו מטרור "פשוט" לטרור בינלאומי ולטרור-על.

אין ספק, ארגון אל קעידה השיג את מטרתו כארגון טרור מוצלח: נפגעו אלפי אזרחים; לפיגוע במגדלי התאומים  היה הד ציבורי גדול וכלל עולמי; מבצעי הטרור שמרו על אנונימיות (לפחות עד שנתפסו); הצליחו לעורר את דעת הקהל בעולם למטרותיהם – גם אם זכו ביחס שלילי ביותר. ארה"ב לא הצליחה במלחמת ההתשה נגד הטרור והתוצאה היתה 9/11.

ההתקפה התאפשרה על רקע מאפייני הגלובליזציה וזיעזעה את אמות הסיפים בארה"ב כמו גם בעולם כולו. מצד אחד, ארגוני הטרור מעבירים ידע, משאבים כספיים ובני אדם בין מדינות (כן ולא ידידות) ללא מחסומים וללא הפרעה. תא טרוריסטי מהמבורג גרמניה חובר לטרוריסטים סעודים ומצרים, הזוכים למימון מיליונר תימני שיושב באפגניסטן, ואימון הטרוריסטים המיועדים מתבצע על אדמת ארה"ב.

מצד אחר, הנפגעים במגדלי התאומים הם בני לאומים שונים – מהגרי עבודה רבים מאכלסים את מרכז הסחר העולמי וגם במטוסים עצמם טסו אזרחי מדינות שונות. הפגיעה הייתה אמנם בארה"ב, באמריקנים, אך למעשה מדובר בפגיעה במערב ובמה שהוא מסמן. הכלכלה העולמית כולה נפגעה כתוצאה מהפגיעה בבורסה האמריקנית. נפגעו גם חברות התעופה באופן ישיר ועקיף.

מפכ"ל המשטרה דנינו, יו"ר קק"ל אפי שטנצלר, השר יובל שטייניץ, שגריר ארה"ב דניאל שפירו ודב שפי אב של חגי שפי ז"ל, בטקס לזכרם של נספי מתקפת הטרור היום (צילום: יוסי זמיר)
מפכ"ל המשטרה דנינו, יו"ר קק"ל אפי שטנצלר, השר יובל שטייניץ, שגריר ארה"ב דניאל שפירו ודב שפי, אביו של חגי שפי ז"ל, בטקס לזכרם של נספי מתקפת הטרור באנדרטת הזיכרון לחללי אסון ה-11 בספטמבר, היום בירושלים (צילום: יוסי זמיר)

התקשורת בכל העולם חושפת את האסון לעיני כל. בשידור ישיר וחי. כל כך חי ביחס לכל המוות הנורא שמסביב. מצמית. הענק המערבי התעורר. התברר כי היתוש האיסלמי הוא כבר לא כל כך יתוש…

ההתקפה ההיא, העונה על הגדרת טרור-על, השפיעה באופן נחרץ על מדיניות ארצות הברית ועל התנהלות אזרחיה ומנהיגיה בכל תחומי החיים – בכלכלה, ביחס לזרים, ביחס לדת (ובעיקר לאיסלם), במדיניות החוץ, בנושא זכויות האדם, ומעל לכל היא פגעה בגאווה הלאומית האמריקנית. לאחריה היה ברור לכל כי נדרש שינוי בנושא ביטחון הפנים והעצמתו.

אל לנו לשכוח שבשנים הבאות, אחרי האסון הזה, המשיך הארגון האכזרי בפיגועי טרור על כל פני הגלובוס (קניה, תאילנד, צרפת, ועוד). העולם כולו נחשף לאיום האיסלמי הקיצוני. שנה אחר שנה, 12 שנים של טרור בלתי נתפס ובלתי נפסק. נקודת האור היחידה, אם אפשר למצוא אחת כזו בתוצאות אסון נורא שכזה, היא העובדה שישראל מאז כבר לא לבד במאבקה נגד הטרור האיסלמי. במהלך השנים האלה הבין רוב העולם המערבי, אם תרצו הנאור, את המצוקה ואת הסכנה ופעל לרסנה.

צרת רבים….

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן