Skip to content

הפגנות סוערות בסנגל נגד החלטת הנשיא להתמודד לכהונה שלישית

מאות צעירים התנגשו עם כוחות המשטרה בדקאר בירת סנגל לאחר שסטודנט נהרג במהלך הפגנות נגד הנשיא עבדולאייה ואדה. לחץ בינלאומי גובר על ואדה שלא לעמוד לבחירות לכהונה שלישית מאת גרשון גירון סנגל סוערת. המדינה, שנחשבה בעבר לאחת היציבות באפריקה, עוברת בימים אלה גל של מהומות שגלשו לאלימות. אתמול ירו כוחות הביטחון של סנגל גז מדמיע […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מאות צעירים התנגשו עם כוחות המשטרה בדקאר בירת סנגל לאחר שסטודנט נהרג במהלך הפגנות נגד הנשיא עבדולאייה ואדה. לחץ בינלאומי גובר על ואדה שלא לעמוד לבחירות לכהונה שלישית

מאת גרשון גירון

רוצה פעם שלישית. עבדולאייה ואדה

סנגל סוערת. המדינה, שנחשבה בעבר לאחת היציבות באפריקה, עוברת בימים אלה גל של מהומות שגלשו לאלימות. אתמול ירו כוחות הביטחון של סנגל גז מדמיע והשליכו רימוני הלם במטרה לפזר מאות צעירים שהשליכו אבנים בבירה דקאר. זאת, לאחר שיום קודם לכן נהרג סטודנט במהומות שפרצו נגד הממשלה. כך מדווחת סוכנות רויטרס.

בתוך כך מופעל לחץ בינלאומי כבד על נשיא המדינה, עבדולאייה ואדה, שלא להעמיד את עצמו לבחירות בפעם השלישית. האופוזיציה לוואדה טוענת כי התמודדותו היא הפרה של המגבלה החוקתית המאפשרת שתי תקופות כהונה בלבד.

צעירים זועמים שזעקו "ואדה הביתה" הציתו אוטובוס באחת משדרות העיר המרכזיות והשליכו אבנים על משטרת המהומות, שהשיבה מצידה בגז מדמיע וברימוני הלם והניסה אותם לתוך תחומי האוניברסיטה.

מהומות ברחובות דקר

המהומות פרצו יום אחד אחרי שסטודנט נדרס למוות מתחת לגלגלי משאית כאשר הפגנה המונית בכיכר ציבורית הפכה סוערת ואלימה.

מועצת החוקה, הגוף המחוקק העליון של המדינה, אישרה ביום שני לוואדה בן ה-85 להעמיד עצמו שוב לבחירה החודש – פסיקה שעוררה מחאה ברחבי המדינה וכעס בינלאומי.

צרפת, השליטה הקולוניאלית לשעבר ומשקיעה משמעותית במדינה, הודיעה ביום רביעי שהיא מבקשת שהשלטון במדינה שבמערב אפריקה יעבור לידי דור צעיר יותר, וקראה לכל הצדדים לשמור על איפוק. שר החוץ הצרפתי, אלן ז'ופה, אמר בפרלמנט כי: "אני מקווים לחילופי דורות ומסר בנוסח זה הועבר לדקאר".

בסנגל חיים כ-18,000 אזרחים צרפתיים, מחציתם בעלי אזרחות כפולה. כמו כן מחזיקה צרפת במדינה כוח של 430 חיילים, כחלק מהסכם לשיתוף פעולה צבאי שנחתם בשנת 2010 – הסכם שבמסגרתו נסגר הבסיס הצבאי שהחזיקו הצרפתים בסנגל.

"תגובת צרפת לתהליכי בחירות באפריקה, ברורה לגמרי," אמר ז'ופה, "אנו קוראים לכיבוד החוק וזכויות היסוד, מתנגדים לכל אלימות מכל צד שהוא ואיננו תומכים במועמדים מצד זה או אחר. הדבר נכון גם לגבי סנגל".

סגן מזכירת החוץ האמריקנית, ויליאם ברנס, אמר בראשית השבוע שניסיונו של ואדה להיבחר בפעם השלישית כנשיא עלול לסכן את יציבותה של המדינה ואת הדמוקרטיה ארוכת השנים בה.

שר החוץ של סנגל, מאדיק ניאנג, דחה ביום רביעי את הביקורת הזרה. "אם הערות אלה אכן נשמעו מהגורמים שצוטטו בעיתונות, אני רוצה לומר להם שאין לסנגל מה ללמוד מאיש על דמוקרטיה", אמר, "העם הסנגלי הוא שיבחר את נשיאו באופן ריבוני, חופשי ושקוף. הבחירות לא יתקיימו בצרפת, ולא בארצות הברית. או בשום מקום אחר".

ואדה, שעלה לשלטון בשנת 2000, ונבחר מחדש ב-2007, טוען כי תקופת כהונתו הראשונה אינה אמורה להיחשב במסגרת ההגבלה על שתי תקופות שנוספה לחוקה רק בשנת 2001. חמשת שופטי מועצת החוקה – שאת כולם הוא בחר – הסכימו עם הפרשנות הזאת.

ארבעה אנשים נהרגו מאז פרוץ המהומות נגד ואדה ביום שישי, לרבות שוטר אחד. ארגון אמנסטי האיץ ביום רביעי בסנגל לרסן את כוחות הביטחון שלה.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן