Skip to content

נתניהו: מקווה שההבנות בנושא הנשק הכימי ישאו תוצאות

"מבחן התוצאה חל גם על המאמצים המדיניים של הקהילה הבינלאומית לעצור את התחמשותה הגרעינית של איראן. גם כאן לא המילים יקבעו אלא המעשים והתוצאות. בכל מקרה, ישראל חייבת להיות ערוכה להגן על עצמה, בכוחות עצמה", אמר ראש הממשלה בטקס הזיכרון במלאות 40 שנה למלחמת יום הכיפורים. הנשיא פרס: "יש להיזהר משאננות, מיוהרה ומזלזול"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"אנו מקווים שההבנות שהושגו בין ארה"ב לרוסיה בעניין הנשק הכימי הסורי יישאו תוצאות, ואכן ההבנות הללו ייבחנו במבחן התוצאה – השמדתם המלאה של כל מאגרי הנשק הכימי שהמשטר הסורי השתמש בו נגד האזרחים שלו". כך אומר ראש הממשלה, בנימין נתניהו בטקס הזיכרון הממלכתי במלאות 40 שנה למלחמת יום הכיפורים. "מבחן התוצאה חל גם על המאמצים המדיניים של הקהילה הבינלאומית לעצור את התחמשותה הגרעינית של איראן. גם כאן לא המילים יקבעו אלא המעשים והתוצאות. בכל מקרה, ישראל חייבת להיות ערוכה ומוכנה להגן על עצמה, בכוחות עצמה, מול כל איום והיכולת הזאת והנכונות הזאת, חשובה היום יותר מתמיד".  

ראש הממשלה בנימין נתניהו, טקס אזכרה ממלכתי בהר הרצל, 40 שנה למלחמת יום הכיפורים. צילום - קובי גדעון / לע"
ראש הממשלה בטקס אזכרה ממלכתי בהר הרצל, 40 שנה למלחמת יום הכיפורים (צילום - קובי גדעון / לע"מ)

שר הביטחון, משה בוגי יעלון, אמר: "אנו מקווים למימוש הכוונה לפרק את סוריה מהנשק הכימי. המבחן יהיה ביישום ההסכם שהושג בין ארה"ב ורוסיה, קרי, במבחן התוצאה. על העולם להראות נחישות אל מול המשטר הקיצוני בטהרן ותוכניתו המתקדמת לפיתוח נשק גרעיני-צבאי, המאיימת לא רק על המזרח התיכון". יעלון אמר עוד: "בין הסערות הללו ניצבת מדינת ישראל, יציבה, פורחת ומשגשגת, בעלת הצלחות כבירות במגוון רחב של תחומים, חוד חנית אנושי וטכנולוגי, וגם חזקה ומרתיעה מאי פעם, סומכת רק על עצמה, על כוחה ועל צבאה, מושיטה יד לשלום אך נחושה לגדוע כל יד אשר מנסה או תנסה לפגוע בה. מדינה אשר אויביה שיגרו את צבאותיהם להילחם נגדה בפעם האחרונה בשנת 1973, ומאז הבינו, בעיקר בזכות גבורת לוחמי צה"ל באותה מלחמה, כי לא יוכלו לנו בשדה הקרב ולכן פנו לדרך הטרור, הטילים והרקטות. אך גם עוצמתנו אסור שתקהה את עינינו – מחובתנו כמקבלי ההחלטות לעמוד על המשמר שהפתעת יום הכיפורים לא תחזור על עצמה, ולהמשיך לנהל מדיניות שקולה ואחראית, בתבונה ובשום שכל״.

נשיא המדינה, שמעון פרס פנה למשפחות השכולות והדגיש כי מדינת ישראל כולה זוכרת את מלחמת יום הכיפורים ואת גבורת הלוחמים שנפלו. הנשיא התייחס לסוגית פירוק הנשק מידי סוריה ואמר: "מלחמת יום הכיפורים הייתה לפרשת מים במזרח התיכון ולנקודת מפנה ביחסים בינינו לבין שכנינו. היא שהביאה לשלום הראשון עם הגדולה שבמדינות ערב – מצרים. ובעקבותיה, הנחת תשתית הסכם היסוד של השלום עם הפלסטינים, ובהמשך – השלום עם ירדן. שכנינו למדו שמלחמה סופה אכזבה צורבת. והשלום הוא הניצחון האמיתי.

"הנשיא סאדאת הפתיע אותנו פעמיים, פעם בצאתו למלחמה ופעם בבואו לירושלים. וההפתעה הצבאית הפכה להפתעה מדינית. סוריה, שותפתה של מצרים במלחמה, סירבה להיות שותפתה לשלום. סוריה נענשת עבור סירוב זה עד היום. סאדאת הביא שלום לעמו. אסד המיט אסון על ארצו. ארצו מפולגת. דם בניה נשפך כמים. מאות אלפי סורים הפכו לפליטים אומללים. המשק הסורי קורס והמלחמה נמשכת. הוא ניסה לבנות אופציה גרעינית ונכשל. הוא הכין נשק כימי, השתמש בו, והביא גם את הרוסים, לא רק את האמריקנים, להתחייב להרסו. לאסד אין ברירה אלא לקיים התחייבות זו.

"ארה"ב ורוסיה, יחד עם מדינות רבות בעולם, מובילות מהלך זה כאשר אובמה שב ומבהיר כי האופציה הצבאית נשארת תקפה ומפורשת אם ההסכם לא יבוצע. איום צבאי המגבה הסכם לפירוק נשק צריך לשמש שיעור גם לראשיה של איראן. יום הכיפורים חולל הפתעות, לא רק צבאיות, אלא גם מדיניות וגם כלכליות, וצריך להביא בחשבון כל אחת מהן ואת כולן ביחד. ארצות הברית נותרה בעלת בריתנו. תמיד סמכנו על עצמנו אבל דאגנו שלא נהיה לבדנו.

הנשיא הוסיף כי צה"ל היום הינו חזק ומסוגל להתמודד עם האתגרים העומדים בפניו: "מיד לאחר המלחמה הוטל עלי להיות שר הביטחון ולרכז את המאמצים הנדרשים לשיקום כוחו של צה"ל, להפיק לקחים, לחדש כלים, לשקם ימח"ים ולהכין הכלים הדרושים גם להיום וגם למחרת היום. ראשיה של ישראל, ומפקדיו של צה"ל, מערך המילואים וארגון המודיעין עשו כמיטב יכולתם למלא את החסר, לתקן את הלקוי, לפתח ולבנות כלים שבחלקם הם ייחודיים לישראל ואינם בידי זולתה. למדנו ששמירה על ביטחון ישראל כוללת עוצמה צבאית ושאיפה לשלום. יש להיזהר משאננות, מיוהרה ומזלזול. יש לנו צה"ל חזק מאי פעם, הוא מסוגל להרתיע אויב, להדוף סכנות ולשחר לשלום".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן