Skip to content

נתניהו לקרי: דיפלומטיה חייבת להיות מלווה באיום צבאי אמין

ראש הממשלה בפגישה היום עם מזכיר המדינה של ארה"ב ג'ון קרי: "העולם חייב להבטיח שמשטרים קיצוניים לא יחזיקו בנשק להשמדה המונית, משום שכפי שנוכחנו לדעת שוב בסוריה, אם משטרים אפלים מחזיקים בנשק להשמדה המונית, הם יעשו בו שימוש". ג'ון קרי על ההסכם שהושג בז'נבה: "מדובר במסגרת, לא בהסכם סופי... זהו ניסיון מרחיק לכת לפירוק מנשק, […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ראש הממשלה  בנימין נתניהו נפגש היום עם מזכיר המדינה של ארה"ב, ג'ון קרי. בסיום הפגישה אמר ראש הממשלה: "אנו עוקבים מקרוב ותומכים במאמציך המתמשכים לפרק את סוריה מנשקה הכימי. יש לפרק את המשטר הסורי מכל הנשק הכימי שברשותו, דבר שיהפוך את האזור לבטוח הרבה יותר. העולם חייב להבטיח שמשטרים קיצוניים לא יחזיקו בנשק להשמדה המונית, משום שכפי שנוכחנו לדעת שוב בסוריה, אם משטרים אפלים מחזיקים בנשק להשמדה המונית, הם יעשו בו שימוש. הנחישות שהקהילה הבינלאומית תפגין ביחס לסוריה תשפיע באופן ישיר על המשטר שנותן לה חסות, איראן.

נתניהו נפגש עם ג'ון קרי (צילום: קובי גדעון / לע"מ)
"נשיא ארצות הברית תמיד העדיף את הדרך הדיפלומטית". קרי בפגישתו עם נתניהו (צילום: קובי גדעון / לע"מ)

"איראן חייבת להבין את ההשלכות של ההתעלמות המתמשכת שלה מהקהילה הבינלאומית בהמשך חתירתה להשגת נשק גרעיני. הימים האחרונים הראו לנו משהו שאני אומר זה זמן רב – כדי שלדיפלומטיה יהיה סיכוי כלשהו לפעול, היא חייבת להיות מלווה באיום צבאי אמין. מה שנכון לגבי סוריה, נכון לגבי איראן".

נתניהו פנה לקרי ואמר בנימה אישית יותר: " ג'ון, אני מעריך את ההזדמנות שהייתה לנו לשוחח איתך באריכות על שאיפתנו לשלום והמשך השיחות עם הפלסטינים. שנינו יודעים כי הדרך אינה קלה, אולם יצאנו לדרך הזאת יחד איתך במטרה להצליח וכדי להגיע לפיוס היסטורי בין הישראלים והפלסטינים שישים קץ לסכסוך אחת ולתמיד".

קרי: לא נדבר בפומבי על המו"מ עם הפלסטינים

ג'ון קרי השיב בהקשר למו"מ המדיני בין ישראל לפלסטינים: "אני שמח מאוד לבקר שוב בישראל ומצטער רק על כך שביקורי קצר. אני מסכים עם דבריך שהדרך לפנינו לא קלה.  אם היא הייתה קלה, הייתם משיגים שלום לפני זמן רב.  אבל מה שברור יותר מאי פעם כיום הוא שזאת הדרך ששווה ללכת בה ולכן העונג הוא לי לבלות זמן רב עם ראש הממשלה היום ולשוחח בעומק לגבי האתגרים המונחים לאורך הדרך הזאת. הפגישה הזאת באה בעקבות פגישה מוצלחת שערכתי בלונדון בשבוע שעבר עם הנשיא עבאס ולכן אני מדבר ישירות עם שני הנשיאים כפי שסיכמנו".

נתניהו:  "אל תעלה אותי לדרגת הנשיא".

ג'ון קרי: "נשיא? ראש הממשלה והנשיא! אני מבקש סליחה".

נתניהו: "אינני יוכל להגיע לרמות כאלו ואני מעריך את הנשיא פרס מאוד".

ג'ון קרי: "לשני המנהיגים. אני מדבר ישירות עם שני המנהיגים ואני חושב שכולם מבינים את המטרה שלשמה אנו פועלים. מדובר בשתי מדינות שמתקיימות זו לצד זו בשלום ובביטחון.  שתי מדינות משום שמדובר בשני עמים גאים, שלכל אחד מהם מגיעה הזדמנות להגשים את שאיפתם הלאומית הלגיטימית למולדת משלו ושתי מדינות משום שהיום, בזמן שאנחנו מציינים 40 שנה למלחמת יום הכיפורים, לדעתי זה מזכיר לכולם באופן מובהק את מחיר הסכסוך והמחיר שישראלים שילמו בשאיפתם לביטחון ולזהות.

"ראש הממשלה ואנוכי, יחד עם כל הצדדים שמעורבים, הסכמנו לא לדבר על הפרטים באף שלב בתהליך. אנו מאמינים שהדרך הטובה ביותר לנסות ולקבל את ההחלטות הקשות שעלינו לקבל היא בפרטיות, ולהיות בטוחים שכולם יכבדו תהליך זה.  משום שביקשתי מכל הצדדים להתנהל כך, אין בכוונתי לפעול אחרת עכשיו או בכל זמן אחר.  לא נדבר בפומבי על מהות הדברים שאנחנו עושים".

בהתייחסו לנושא ההסכם שהושג בנושא הנשק הכימי בסוריה אמר קרי: "אני כן רוצה להתייחס, כפי שעשה ראש הממשלה, לאתגר העומד בפני האזור ולמה שעשינו בימים האחרונים במשא ומתן שהתנהל בג'נבה.  כפי שציין ראש הממשלה, מדובר בנושא שמשפיע באופן ישיר על יציבות האזור כולו ובסופו של דבר, הנשק להשמדה המונית שעומד על הפרק מהווה אתגר לכל מי שחי על כדור הארץ.  מדובר בנושא ברמה עולמית וניסינו להתמקד על זה בשיחות שהיו בג'נבה בימים האחרונים. אנחנו רוצים שאנשים יבינו בדיוק מה אנחנו מנסים להשיג וכיצד.

מדובר במסגרת שעל האו"ם להפעיל

"לסכסוך המתמשך בסוריה השלכות רבות על כל שכניה – הגל של פליטים, העובדה שהמשטר השתמש בנשק להשמדה המונית נגד אזרחיו.  מדובר בפשעים נגד האנושות ואסור לנו להשלים עם זה. הם מאיימים על היכולת של הקהילה הבינלאומית לחיות לפי הסטנדרטים של שלטון החוק ולפי הסטנדרטים הגבוהים ביותר של התנהגות אנושית. לכן אני רוצה שאנשים יבינו מה הם האלמנטים המרכזיים שעליהם הסכמנו בג'נבה.  מדובר במסגרת, לא בהסכם סופי. מדובר במסגרת שעל האו"ם כעת להפעיל, אבל זו מסגרת שעליה הסכימו רוסיה וארצות הברית ויש לה את היכולת המלאה, כפי שציין ראש הממשלה, לפרוק את סוריה מכל הנשק הכימי שלה.  הרוסים הסכימו. הם הצהירו שמשטר אסאד הסכים בתוך שבוע להודיע על מיקומו של הנשק וכמותו. ואז נבצע – או מה שאנחנו מקווים לבצע באמצעות האו"ם, עם הסכמתן של רוסיה וארצות הברית, הוא ניסיון מרחיק לכת לפירוק מנשק, אפילו מעבר לתנאי האמנה למניעת נשק כימי.

"מידת האפקטיביות תהיה באותה מידה של הביצוע, והנשיא אובמה הבהיר שאיום השימוש בכוח עומד בעינו אם יהיה צורך להשיג זאת. איום הכוח אמיתי ועל משטרו של אסאד וכל הצדדים הנוגעים בדבר להבין שהנשיא אובמה וארצות הברית מחויבים להשיג מטרה זו. אסור שיהיו מילים ריקות מתוכן כשמדובר בהתנהלות בעניינים בינלאומיים כי זה משפיע על נושאים רבים נוספים, בין אם מדובר באיראן, בצפון קוריאה או כל מקום אחר.

"ניסחנו עקרונות ליבה בכל הקשור לפירוק מנשק מסוג זה ובלימת נשק מסוג זה, וכפי שכתבנו במסמך, אנו רוצים להשיגם בצורה המהירה והאפקטיבית ביותר. אם נעשה זאת, מדובר בהצבת סטנדרד להתנהלות בכל הקשור לאיראן ולצפון קוריאה ולכל משטר או קבוצה שיפעל להשיג נשק מסוג זה.

קרי: אל תטעו, לא הורדנו אף אופציה מהשולחן 

"עקרונות הליבה יזכו לתמיכה המלאה של הקהילה הבינלאומית באמצעות מועצת הביטחון של האו"ם ורוסיה הסכימה לכך שכל הפרה במילוי הדרישות על פי הסטנדרטים המוצגים באמנה למניעת נשק כימי, כל הפרה בפרטים של הסכם זה או כל שימוש בנשק כימי על ידי כל קבוצה בסוריה יוביל לדיווח מיידי למועצת הביטחון של האו"ם ופעולה על ידיה בהתאם לצעדים המוגדרים בסעיף 7, כולל כל פעולה עד לאפשרות הכוח הצבאי.  לכן אני חוזר ואומר: נשיא ארצות הברית תמיד העדיף את הדרך הדיפלומטית ולדעתי הדרך המועדפת על ידי כל אומה שוחררת שלום היא הדיפלומטית, אבל אל תטעו: לא הורדנו אף אופציה מהשולחן.  הנשיא אובמה היה ברור לחלוטין שהאפשרות לשימוש בכוח צבאי עומדת בעינה אם משטר אסאד לא יעמוד בדרישות ויסרב למלא את חלקו משום שהשימוש השערורייתי בנשק כימי על ידי משטר אסאד נגד בני אמו – גברים, נשים וילדים חפים מפשע שנרצחו באישון לילה, ללא אבחנה, לא מקובל בעליל והצהרנו באופן ברור לאסור שאסור שזה יקרה שוב. המדינה שלכם מבינה את המילים 'לעולם לא עוד' יותר טוב מכל מדינה אחרת".

מזכיר המדינה המשיך ותיאר כיצד יתנהל המסע הדיפלומטי לפירוק סוריה מהנשק הכימי: "אני בקשר עם מספר רב של עמיתיי, עם מזכיר החוץ של בריטניה הייג, עם שר החוץ הצרפתי לורן פביוס.  שיתוף הפעולה שלהם בנושאים אלה חיוני ואראה את שניהם מחר, יחד עם שר החוץ התורכי דבוטוגלו שאראה בפריס, שם אפגוש גם את שר החוץ מערב הסעודית, סעוד על-פייסל.  נשוחח על הדרך להשיג את מטרותינו. כעת נעביר את תשומת ליבנו ומאמצינו להסדיר את האיסור לנשק כימי במועצת הביטחון של האו"ם. הקהילה הבינלאומית מצפה ממשטר אסאד למלא אחר התחייבויותיו ואנו מצפים מרוסיה להצטרף עלינו לחייב את סוריה לתת דין וחשבון.

המאמץ לא מוגבל לפירוק מנשק כימי בסוריה

"ברצוני להבהיר שהמאמץ לא מוגבל לפירוק מנשק כימי בסוריה. לא מדובר אך ורק בקו אדום שהציב העולם לפני מאה שנה, קו אדום שראוי לאכוף. אנו חייבים להישאר ממוקדיםם במאמצינו לשים קץ לאלימות, לשים קץ לרצח ללא אבחנה, לשים קץ להיווצרות של יותר ויותר פליטים. כל אלה לא רק קורעים את סוריה לגזרים, אלא מאיימים על האזור כולו.

כפי שהצהיר הנשיא אובמה וכפי שאמרתי פעמים רבות, אין פתרון צבאי לסכסוך הזה. אין ברצוננו לייצר עוד ועוד קבוצות קיצוניות ואין ברצוננו לראות את קריסתה של מדינת סוריה. המטרה הכללית שלנו היא למצוא פתרון פוליטי דרך הדיפלומטיה. זה יקרה רק בשולחן המשא ומתן ונמשיך לפעול עם תחושת דחיפות.  אני אומר לאופוזיציה הסורית ולכל האנשים בסוריה שמבינים שהוצאת הנשק הכימי אינה מספיקה: אנחנו מכירים בכך ולא נעצור רק בזה. אולם מדובר בצעד קדימה וזה מוציא נשק מסוג זה ממחסן הנשק של אדם שהוכיח שהוא מוכן לעשות הכול לעם שלו כדי לשמור על כוחו.

"שר החוץ לברוב ואנוכי נפגשנו עם שליח המיוחד איברהימי אתמול.  נפגש שוב ביו-יורק.  אנו מחויבים להמשיך ולפעול לקראת ג'נבה שתים והבהרנו שתמיכתנו באופוזיציה ומאמצינו יימשכו בלי הפוגה.

"לכן אדוני ראש הממשלה, אני יודע ששנינו מבינים היטב את האתגרים העומדים בפנינו. אנו זקוקים לנחישות והחלטיות להמשיך במאמצינו, לקבל את ההחלטות הקשות – החלטות קשות לגבי פירוק מנשק להשמדה המונית והחלטות קשות לגבי השלום בין ישראל לבין הפלסטינים. נמשיך להתמקד במטרה.  אני יודע זאת מהשיחה שלי היום עם ראש הממשלה ואני סבור ששנינו מחויבים עמוקות ואנו מקווים שיחד עם שותפינו באזור נמשיך לעשות כמיטב יכולתנו להביא את מסע זה לעבר לשלום לסיומו".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן