Skip to content

שר הביטחון: גיוס החרדים כרוך במחיר כלכלי ששווה לשלם

עוד אמר השר במהלך דיון בוועדה לשוויון בנטל, לקראת אישור החוק בקריאה שנייה ושלישית, כי "לא נכון להיכנס למהלך דרסטי של כפייה שיוביל מיד להתנגדות. אמירות לפיהן צה"ל אינו מעוניין בגיוסם של החרדים או שהוא אינו ערוך לקלוט אותם אלו אמירות שהן לא יותר מאשר טקטיקה"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

דברי שר הביטחון משה יעלון (ליכוד) נאמרו במהלך ישיבה שנערכה אתמול (ראשון) בוועדה המיוחדת לשוויון בנטל בראשות ח"כ איילת שקד (הבית היהודי), לקראת אישורו של החוק לשוויון בנטל בקריאה שנייה ושלישית.

עוד אמר השר בדיון, כי להבנתו, "הדרך הנכונה להבטיח את שילובם של החרדים בצה"ל ובחברה הישראלית היא בתהליך הדרגתי דרך מסלולים ייעודיים בצה"ל ובשירות האזרחי. לא נכון להיכנס למהלך דרסטי של כפייה שיוביל מיד להתנגדות. זו גם השקפתי בנושא שילובם של הערבים. צה"ל יודע לקלוט כל מי שהצבא יחליט שנכון לגייס אותו. אמירות לפיהן צה"ל אינו מעוניין בגיוסם של החרדים או שהוא אינו ערוך לקלוט אותם אלו אמירות שהן לא יותר מאשר טקטיקה".

חיילים במסלול שחר לשילוב חרדים (צילום: דו"צ)
איך בוחרים את העילויים? חיילים במסלול שחר לשילוב חרדים (צילום: דו"צ)

באשר לשאלה האם הרחבת מספר המתגייסים החרדים לצה"ל יפגע בנשים המשרתות, טען השר כי "עצם הקמתן של יחידות נוספות בצה"ל המיועדות לחרדים לא יוביל לפגיעה בנשים המשרתות בצה"ל. יש מספיק יחידות שנשים יכולות לשרת בהן מבלי לשרת ביחידות מעורבות עם חרדים. בפועל, להחלטה להרחיב את גיוסם של חרדים יש אמנם מחיר כלכלי אך זה הוא מחיר שווה לשלם אותו".   

בדיון מוקדם שקיימה הוועדה אתמול בבוקר אמר ח"כ משה גפני (יהדות התורה) כי "אם החוק יכפה את גיוסם של לומד התורה, אנחנו נאסור באופן מוחלט את המשך גיוסם של אותם חרדים שאינם לומדים והיום כן מתגייסים". 

יו"ר ועד ראשי הישיבות, הרב חיים קופמן, אמר באותו דיון כי "לנו בוועד ראשי הישיבות אין שום מנגנון או רעיון כיצד ניתן לבחור את אותם 1,800 חרדים שיקבלו את האישור שלא להתגייס. להבנתנו מדובר במספר שרירותי בלבד שאין מאחוריו שום סיבה מעשית".

סגן נשיא המכון הישראלי לדמוקרטיה, פרופ' ידידיה שטרן, טען כי "לא ניתן לכפות את גיוסם של מי שלומדים תורה. החלטה כזו תביא לקרע בעם וגם אני אתנגד לכך. אין שום דרך בעולם להחליט מי מוגדר כעילוי בתורה ומכאן שגם לא ניתן להגדיר מי יהיה חלק מאותה קבוצה של 1,800 שמקבלים פטור מגיוס. אם תהיה כפייה הדבר יוביל לביזוי שלטון החוק משום שבפועל לא יהיה גיוס".

תא"ל גדי אגמון (צילום: דו"צ)
השקעה של 60 מיליון שקל השנה לנושא גיוס חרדים. תא"ל גדי אגמון (צילום: דו"צ)

באשר לדרישת החוק לאפשר מתן פטור מגיוס למספר מוגבל של תלמידים אמר ח"כ אריאל אטיאס (ש"ס) כי "במקום לקבוע מכסה קבועה של תלמידים חרדים שמקבלים פטור, נכון שצה"ל יגדיר מה הם יעדי הגיוס שלו למול הציבור החרדי ולכל השאר תינתן האפשרות להמשיך ללמוד. בכל מקרה מדובר בפתרון כואב לציבור החרדי, רק שהפתרון שאנחנו מציעים הוא בגדר לירות לך בברך ואילו הפתרון של 1,800 פטורים הוא במובן מסוים כמו לירות לנו בראש".

נציג צה"ל בדיון, תא"ל גדי אגמון, אמר בדיון: "בשנה האחרונה צה"ל השקיע כ-60 מיליון שקל במכלול הנושאים הדרושים לצורך המשך גיוסם של החרדים לצה"ל וכל זאת בלי שקיבלנו על כך כל פיצוי מהאוצר".

את הישיבה סיכמה יו"ר הוועדה, ח"כ איילת שקד, שאמרה: "יש לבחון האם נכון להגדיר בחוק את מכסת 1,800 המתמידים או שניתן להסתפק בהגדרת יעדים ובמקביל להגדיר מה יקרה במידה שלא יעמדו ביעדים אלו, בדומה למתווה יעלון. כמו כן צריך לציין שהאתוס החרדי מדבר על מתמידים, כאלו שמוכנים ללמוד מבוקר עד ערב ולא על מצטיינים בהכרח".

1 Comment

  1. יפה
    16 בספטמבר 2013 @ 14:33

    אם השקעה הינה כלכלית אזי הינה משתלמת. באותו האופן – אם קיים מחיר כלכלי , אזי אי אפשר להגיד שהוא משתלם. אפשר היה להגיד שקיים מחיר אבל לאורך זמן ההשקעה מוצדקת כלכלית או משתלמת אבל הניסוח של שר הביטוח , כפי שמוצג כאן , אינו הגיוני ואינו נכון.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן