Skip to content

הסרט "סוף העולם" יפתח את פסטיבל אוטופיה

פסטיבל הקולנוע הבינלאומי "אוטופיה", שייפתח ב-21 בספטמבר בסינמטק ת"א, יציג יצירות מדע בדיוני מכל הסוגים והמינים, ויעניק השנה, לראשונה, מקום מכובד לאפל ולשונה, למשונה ולמוזר, עם סרטי מתח ואימה, אקשן ונקמה. שי שגב מדווח בחזרה מהעתיד
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"אוטופיה", הפסטיבל הבינלאומי לקולנוע בדיוני, מדע, דמיון ועתיד, יתקיים השנה בין התאריכים 21-30 בספטמבר בסינמטק תל-אביב. לצד הקרנות סרטים יכלול הפסטיבל מפגשים עם יוצרי קולנוע, סופרים ואורחים מהארץ ומחו"ל, ערבי עיון בנושאי מדע, טכנולוגיה וחברה, תערוכת משחקי מחשב וטכנולוגיה "בדיונית" ומגוון אירועים נוספים.

חדש ומשעשע. "סוף העולם"

פסטיבל קולנוע בדיוני

לכל אורך הפסטיבל יתקיימו הקרנות של מגוון סרטים מהארץ ומחו"ל. הפסטיבל יפתח עם הסרט "סוף העולם", סרטם החדש והמשעשע ביותר של אדגר רייט, סיימון פג וניק פרוסט. יוקרן גם סרטו החדש של ארי פולמן "כנס העתידנים", ולצידו יתקיים ערב עיון בו יידונו לעומק שלל הסוגיות העולות בסרט – זהות, משטר, סמים, דת ונושאים נוספים בהסתכלות עתידנית.

השנה יוצג גם מבחר ראוי של סרטים ישראליים באורך מלא, בהם הסרט המדובר של אהרון קשלס ונבות פפושדו, "מי מפחד מהזאב הרע", בהקרנה מיוחדת כדאבל פיצ'ר עם סרטם הקודם, "כלבת". סרטים נוספים: "פלאות" – סרטו האחרון של אבי נשר; "בשר תותחים" – אימה-אקשן, סרט הזומבים המדובר של הבמאי איתן גפני ו"גולדברג, ואייזנברג" – מותחן אפל מאת הבמאי אורן כרמי. הפסטיבל יינעל עם הסרט, זוכה מענק ההפקה שהוענק בפסטיבל בשנה שעברה בשיתוף קרן רבינוביץ'- "מקום שאינו כאן" של דן סחר ועם הסרטים הזוכים בתחרות התכנית התחרותית של הסרטים הישראליים הקצרים.

מותחן אפל. "גולדנברג ואייזנברג"

תוכנית קלאסיקות

לכבוד חגיגות 40 שנה לסינמטק תל-אביב משיק הפסטיבל את תוכנית "בחזרה לעתיד". לקראת הפסטיבל נבחרו שלוש יצירות מדע בדיוני גדולות נוספות, סרטים בלתי נשכחים שהם חלק מהקנון הקולנועי, המבוססים גם הם על ספרים שהטביעו חותמם התרבותי: "2001: אודיסיאה בחלל" (ארה"ב 1967), "התפוז המכני" (ארה"ב 1971), ו-"בלייד ראנר" (ארה"ב, 1982). לאסופת הקלאסיקות הזו מתווספות שתי קלאסיות מודרניות – סרטו של ריצ'ארד קלי, "דוני דארקו" (ארה"ב, 2001), ו"שבעה צעדים", סרטו של הבמאי הקוריאני פארק צ'אן ווק, המהווה את פינת הקלסיקה של דיסטופיה.

דיסטופיה – הצד האפל של אוטופיה

החל מהשנה הפסטיבל מעניק מקום לאפל ולשונה, למשונה ולמוזר, לדיסטופיה (ההפך מאוטופיה), עם סרטי מתח ואימה, אקשן ונקמה. כאן ניתן למצוא את "אלוהים יברך את אמריקה" של בובקאט גולדווייט, "אנחנו מה שאנחנו" של ג'ים מיקל, "המזרח" של זאל באטמנגלי ובכיכובה של בריט מארלינג ו"סטוקר" בכיכוב ניקול קידמן ומיה וואסיקובסקה, גם הוא מאת פארק צ'אן ווק.

מפגשים ושיחות בנושאי מדע, טכנולוגיה, חברה ועתיד

רובוטים בחברה האנושית – הדילמות הטכנולוגיות, החברתיות והתרבותיות העולות מהקשרים בין בני אדם ורובוטים בימינו. מהן המשמעויות של חברה בה רובוטים מתקשרים ללא התערבות אדם? בשיתוף אונ' ת"א והמרכז הבינתחומי, הרצליה. ערב העתידנים – ערב הבוחן את הסוגיות העולות בסרטו החדש של ארי פולמן, "כנס העתידנים". הלם עתיד – הסינגולריות הטכנולוגית מבטיחה שפע ואריכות חיים, אך גם שיבושם של סדרי עולם. שורה של הרצאות קצרות העוסקות בסוגיות קונטרוברסאליות בהסתכלות עתידית – האקינג ביולוגי, קדם-פשע, סקס, כסף, דת ועוד. בין המשתתפים: פרופ' דוד הראל (מכון וייצמן), ינקי מרגלית, ד"ר כרמל ויסמן, עו"ד יהונתן קלינגר, רן לוי (הבלוג עושים היסטוריה), גל מור (האתר "חורים ברשת") ואחרים.

הארקייד – תכנית משחקי מחשב

במתחם אוטופיה בסינמטק ת"א יתקיימו מגוון אירועים והפעלות במסגרת תערוכת משחקי המחשב שתוצג  במתחם. בין האירועים: הדגמה של הדבר הגדול הבא במשחקי המחשב: "oculus rift" – קסדת מציאות מדומה, האוטמת לחלוטין את שדה הראייה של השחקן ומספקת שדה ראייה וירטואלי וריאליסטי; אוטופיות דיגיטליות – תערוכת משחקים השואבת השראה מתנועת "הארקייד החדש" המקרבת בין מדיום המשחקים ועולם האמנות, שיוצגו בה משחקים חדשים של יוצרים עצמאיים מרחבי העולם – הקהל מוזמן לבוא ולשחק בהם, מתחם Xbox של חברת מייקרוסופט ותערוכת "שר המשחקים", תערוכת עיצוב המציגה שילובים בין משחקי מחשב וקולנוע בשיתוף המכללה הישראלית לאנימציה.

"כוכב הרובוטים" – הצגת פרינג' בבכורה

הצגת פרינג' חדשה שתציג בפסטיבל בבכורה, על פי סיפור מאת סטניסלב לם ומאת המחזאי שמואל שוחט. חוקר חלל נשלח על ידי שרותי הביטחון של כדור הארץ למשימת ריגול בכוכב הרובוטים העוין. שם, מחופש לרובוט, הוא מתערה בחברה ומגלה תרבות רובוטית המבוססת על שנאת האנושות. לאחר זמן לא רב נתפס הגיבור ומגויס על ידי המחשב הראשי לשרת כסוכן כפול, במטרה לחשוף מרגלים אנושיים שנשלחו לכוכב, שכמותו. בחקירותיו הוא חושף את התרמית הגדולה שהיא-היא, כוכב הרובוטים. במסווה של סיפור הרפתקאות בדיוני, מעביר סטניסלב לם, הסופר הפולני המוערך, ביקורת חברתית נוקבת על קונפורמיזם ועל הסכנות הטמונות בכניעה מחשבתית.

השקת פרויקט "המעבדה"

לאורך מספר חודשים קבוצת סופרים ומעצבים תיפגש עם אנשי מחקר ויזמות העוסקים במדע וטכנולוגיה פורצי דרך, על סף המדע הבדיוני, במטרה לעודד שיח חדש ומרענן בין אנשי רוח ותרבות לבין מעבדות המחקר ואומת ההיי-טק – להגות משותפת בעתיד.

התוצר הישיר של המפגשים תהיה אסופת סיפורים קצרים פרי עטם של המשתתפים, סיפורי עתיד ("מראה שחורה" כהשראה לדוגמה), שיעסקו במקומם של מדע וטכנולוגיה בתרבות, בשפה, בחברה, בפוליטיקה ועוד. עם הסופרים יעבדו אמנים ומעצבים שיעניקו ממד ויזואלי וקונספט ארט לכל אחד מהסיפורים, כחלק מהתהליך היצירתי. בין המשתתפים: שמעון אדף, אלכס אפשטיין, שהרה בלאו, ניר ברעם, עודד כרמלי. בין התחומים אליהם ייחשפו המשתתפים: ביולוגיה סינתטית וננו-רפואה (בעזרת המיזמים Genome Compiler ו-Vecoy Nano-medicine), סייבר, האקינג ותנועת הקוד הפתוח (בעזרת אנשי הסדנה לידע ציבורי), מחשוב ביולוגי (מכון וייצמן), מיפוי המוח האנושי (המרכז לחישוביות עצבית באונ' העברית) וכן קריפטו-כסף, רובוטיקה, חלל, הדפסת תלת-ממד ועוד.

מופעים קומיים

בפסטיבל יתקיימו שני אירועי פסגה קומיים – ערב סטנד-אפ גיקי, ערב שיוקדש להווי גיקי – זומבים, שר הטבעות, מלחמת הכוכבים, באטמן, מבוכים ודרקונים, ערפדים, רובוטריקים ועוד; קונגרס "היפופוטם" מארח את "ץ סופית" – מופע מטורף של חבורת "היפופוטם" ובו מערכונים קלאסיים וחדשים. הפעם יארחו ההיפופוטמים את הקבוצה הקומית "ץ סופית" למופע משותף. בסיום המהומה תוקרן פרודיית הפולחן "המוסד הסגור".

לרשימת הסרטים המלאה בפסטיבל ולרכישת כרטיסים – הקישו כאן לאתר אוטופיה.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן