Skip to content

הליך גישור נוסף בין הסוכנים לבין לופטהנזה סוויס ויונייטד

זאת על פי המלצת בית המשפט העליון, שדן היום בערעורן של חברות התעופה נגד פסק הדין שניתן בבית המשפט המחוזי ב-2011 שקבע, כי חברות התעופה הפרו את הסכם יאט"א עם סוכני הנסיעות בעת ש"הורידו" את העמלה לסוכנים, באופן חד צדדי, משיעור של 7% ל- 0 אחוז
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בית המשפט העליון דן היום בערעורן של חברות התעופה לופטהנזה-סוויס-יונייטד נגד פסק הדין שניתן בבית המשפט המחוזי לטובת סוכני הנסיעות, במסגרתו קבע בית המשפט כי חברות התעופה לופטהנזה, סוויס ויונייטד איירליינס הפרו את הסכם יאט"א עם סוכני הנסיעות בכך ש"הורידו" את העמלה ששולמה עד כה לסוכני הנסיעות, באופן חד צדדי, משיעור של 7% ל- 0 אחוז.

איירבס A320. יחד עם סוויס ויונייטד יצטרכו לגשת עתה לגישור עם הסוכנים( צילום: ויקימדיה)
לופטהנזה יחד עם סוויס ויונייטד יצטרכו עתה לגשת לגישור עם הסוכנים( צילום: ויקימדיה)

תביעה של כ-60 מיליון שקל

בית המשפט העליון המליץ לצדדים לפנות להליך גישור במסגרתו יתדיינו הצדדים גם על התביעה הכספית בסך כ-60 מיליון שקל, אשר הוגשה על ידי סוכני נסיעות כנגד חברות התעופה על בסיס פסק הדין של המחוזי.

מהתאחדות סוכני הנסיעה ות נמסר: "ב"כ ההתאחדות וסוכני הנסיעות במסגרת הערעור קיבלו את המלצת בית המשפט והסכימו להליך של גישור, הגם שהם סבורים כי אם הליך הגישור יכשל, הרי בסופו של יום בית המשפט העליון ידחה את ערעורן של חברות התעופה ויותיר את פסק דינו המבוסס של בית המשפט המחוזי מרכז על כנו".

החלטת בית המשפט המחוזי

בדצמבר 2011 קיבל בית המשפט המחוזי מחוז המרכז בפ"ת את תביעתם של התאחדות סוכני הנסיעות ועוד כ-100 סוכנויות נגד חברות התעופה לופטהנזה, סוויס ויונייטד, שביטלו לפני כשלוש שנים לפני כן את עמלת הסוכן.

בית המשפט קבע אז, כי החברות הפרו את ההסכם האחיד בין סוכני הנסיעות לחברות התעופה, כפי שניסח ארגון התעופה הבינלאומי (יאט"א), אשר קבע מפורשות כי לסוכן הנסיעה מגיעה תמורה לעבודתו, ולפיכך הודעתן על ביטול העמלות – בטלה.

באותו חודש הודיעה יונייטד האמריקנית, שהתאחדה בינתיים עם קונטיננטל, כי היא חזרה לשלם עמלת סוכן, על פי מדיניותה הקודמת של קונטיננטל בטיסותיה לישראל. לפיכך חלקה של יונייטד המאוחדת קטן בתביעת הסוכנים לפיצוי.

חברות התעופה שנתבעו טענו, כי הן מאמצות מודל פעילות שהתקבל והונהג בכל העולם, וכי התנגדות הסוכנים בישראל לביטול העמלות חורגת מהמגמה העולמית.

החלטת בית המשפט הייתה הישג משמעותי ביותר לסוכני הנסיעות, שהתוכנית העסקית התבססה במשך שנים על העמלות ששילמו להן חברות התעופה. שיעור העמלה הבסיסית הצטמקה עד שנת 2011 ל-7%, ומדיניות ביטול העמלות של החברות התעופה שנתבעו איים על מקור הכנסה מצטמק זה של הסוכנים.

בדצמבר 2012 הגישו עשרות משרדים, חברי התאחדות וסוכני נסיעות, תביעה כספית בסכום כולל של כ-60 מיליון שקל כנגד חברות התעופה לופטהנזה, סוויס ויונייטד, בטענה שהחברות חייבות להן עמלות בגובה סכום זה עבור מכירת כרטיסי טיסה בין השנים 2009-2011. תביעתם התבססה על פסק הדין של בית המשפט המחוזי בפתח תקווה, שפסק לטובתם.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן