Skip to content

"צעירה ויפה": סרט ארוטי שמתחפש לסרט חברתי

הבמאי פרנסואה אוזון ("בתוך הבית") ניסה ליצור מותחן ארוטי עם מצפון חברתי - ויצא לו סרט סתמי על בחורה תמימה שהופכת, ככה סתם, לנערת ליווי יוקרתית
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

[rating=2]

לאחר הצלחה כה אדירה עם "בתוך הבית" ו"פוטיש, אישה צעצוע" – סרטיו האחרונים של פרנסואה אוזון, הציפייה הייתה גבוהה בהתאם. אך כמה מרה הייתה האכזבה. אוזון יצר אודיסיאה ארוטית עם מצפון חברתי, איטית למדי, שאינה מצליחה לשבור את מחסום ההזדהות עם הצופים. אוזון כבר עתיר ניסיון ביצירת מותחנים ארוטיים מוצלחים, כדוגמת הסרט "בריכת שחייה", שגם שם נערה "צעירה ויפה" מבצעת גרסה מודרנית לסרט "עמנואל"; או "יפת היום", כשברקע מהדהדים קולות המוסר והמצפון החברתי.

היא מאבדת את הבתולים, הבמאי מאבד את הצופים. מארין ואכט. התמונה באדיבות סרטי לב

בסרט זה, איזבל (מארין ואכט), בעלת הגוף השמימי, מתנהגת כמלכת הקרח, לאחר שאיבדה (יותר נכון "העניקה") את בתוליה לבחור צעיר במהלך חופשת הקיץ של משפחתה. עם חזרת המשפחה לפאריז, היא נמשכת לענף הזנות. הסרט חיש מהר עובר ממצב הנערה התמימה לסצנות נערת הליווי היוקרתית, מבלי להסביר יותר מדי את הסיבות לחילופי העונות במצב רוחה של הצעירה, תוך שהוא טובל מדי פעם באימת ההורים שמגלים את המצב, צרות גיל ההתבגרות, סודות מלוכלכים של הקליינטים ועד הכסף החבוי בהצלחתן של נערות ליווי מתוחכמות.

כבר בשוט הראשון נראה שהסרט עשוי להיות קומדיה אירוטית, כשמארין מצטנפת לתוך ביקיני טוֹפּלֶס בחוף ים שומם מאדם. אנו עוברים לנקודת מבט של משקפת המביטה על המשתזפת, אך מתברר כי זה אחיה הצעיר, ויקטור (פאנטין ראווה), המציץ מבין השיחים. מאוד משעשע שאוזון מפזר את ערפל המתח המיני בתוך 30 שניות מיריית פתיחת הסרט, וכך הוא מודיע כי בכוונתו ליצור סרט הבודק מבחינה התנהגותית את תחום ההחפצה של יופי, מאשר עוד סרט הומוריסטי, נוטף סקס ותחכום.

"צעירה ויפה" מנסה להיות מורכב כשאינו, ו-ואכט עושה עבודה נהדרת באמצעות שמירת מרחק תוך שתקנות – מלקחותיה, מהוריה ואף מהצופים. הסרט, כאמור, אינו מספק תשובות מדוע היא נסחפת לחיי הזנות, האם היא נהנית מזה, או שמא מחליא אותה הרעיון של מערכת יחסים טבעית עם חבר, ועל כן היא מורדת ביחס הוריה האוהבים. אוזון מציף מספר רעיונות, שבסופו של דבר הם חסרי השפעה של ממש על הסיפור, אלא מקסימום מבשרים על הצביעות הקטנונית המסתתרת בחזות המוצגת על ידי משפחה מושלמת.

הרגשות המועברים ב"צעירה ויפה" הם קהות חושים ואדישות, ושאננות זו מצביעה על כך שאוזון אינו מעוניין להבהיר את הנושאים החברתיים שעל הפרק, וכי אין לו עניין במתן פתרונות ל"בעיית" הזנות בגיל הנעורים – הוא מעוניין שהצופים יסיקו את מסקנותיהם בפני עצמם.

שלל הסיטואציות בעלילה קטועים ולא תמיד מתחברים לאלו שלפניהם או לאחריהם, אם כי כולם מנוצחים בצילומים נקיים ויפים, יחד עם צלילות קול מהודקת. ב"צעירה ויפה" אין תחושה שהקהל זוכה לתובנות חדשות, מרגשות או מאתגרות מהסרט, או לגבי המקצוע העתיק ביותר בעולם.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן