Skip to content

בג"ץ חשף את השקר – התקשורת מסתירה אותו

במקום לנצל את ההזדמנות שיצר פסק הדין היוצא דופן שמבטל את החוק למניעת הסתננות, ולהתחיל דיון פורה המבוסס על עובדות ומידע, ממשיכה התקשורת לטפח ריבים מתלהמים שבהגדרה לא יהיה להם פתרון. שהרי אם מוסכם על כולם שזה או ה"תושבים" או "הפליטים" – ברור לכל יהודי כשר במי הוא צריך לצדד
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

התקשורת עולצת סביב פסיקת בג"ץ שביטלה בהרכב מיוחד של תשעה שופטים את התיקון לחוק למניעת הסתננות בטענה שאינו חוקתי. זו שוב הזדמנות נהדרת לקרבות מסך בין "שמאלנים" ו"ימנים", "תושבים" מול "פליטים", "צפונים" מול "דרומים", "יפי נפש" מול "גזענים". והעיתונאי התורן יושב באמצע כמי שאינו יודע לשאול ורוחץ בניקיון כפיו.

לתקשורת תפקיד מרכזי בעיוות הנושא לכדי מלחמה נואלת בין "תושבי דרום תל אביב" לבין הפליטים וישראלים התומכים בהם. הפוליטיקאי הממוצע, שמעולם לא היו לו מה להציע לנו, שמח לרכוב על הגל ולהציג עצמו כמגן החלשים בה בשעה שהוא מאשר את הקיצוץ בקצבאותיהם.

מעדיפים להתלהם במקום לשאול שאלות (צילום מסך מתוך ערוץ הכנסת)

גם אליטת התקשורת נזכרת לפתע כי יש לה מחויבות כלשהי לתושבים מוחלשים ומופקרים וממהרת להתייצב "לצדם" נגד הפליטים שאותם היא מכנה "מסתננים". זו הזדמנות מצוינת לנקות את מצפונה על כך שבשאר ימות השנה היא מפקירה את האוכלוסיות המוחלשות במהדורות החדשות, ושמה אותן ללעג בתוכניות הריאליטי והסאטירה.

במקום לנצל את ההזדמנות שיצר פסק הדין היוצא דופן ולהתחיל דיון פורה המבוסס על עובדות ומידע, ממשיכה התקשורת לטפח ריבים מתלהמים שבהגדרה לא יהיה להם פתרון. שהרי אם מוסכם על כולם שזה או ה"תושבים" או "הפליטים" – ברור לכל יהודי כשר במי הוא צריך לצדד.

אבל השקר המתמשך הזה אינו משרת אף אחד פרט לסדר הקיים. חברי הקואליציה ממשיכים להבטיח לציבור דברים שאינם יכולים לקיים: הסכם שלא קיים עם אוגנדה, כליאה המונית שלא אפשרית, גירוש – שאסור לישראל להוציא לפועל. במציאות, ממשיכים פליטים ותושבים ותיקים כאחד לסבול ממציאות קשה של צפיפות, הזנחה עירונית, היעדר תשתיות ופגיעה קשה ביטחון האישי בשכונת מגוריהם.

רמת הדיון הרדודה בתקשורת מעלה תהיות לגבי העיתונאים – האם בכלל קראו את פסק הדין? מדוע אינם מפנים אל הפוליטיקאים שאלות אמיתיות שעד היום לא ניתנו להן תשובות? האם אחרי שש שנים של התדרדרות מתמשכת לא הגיע הזמן לבדוק את הנחות המוצא שלנו?

השקר העיקרי שנחשף בפסק הדין, אם כי בין השורות, הוא העומד בבסיס ההתייחסות אל מבקשי המקלט כ"מסתננים" ומהגרי עבודה. טרם נמצא העיתונאי שיכריח את הפוליטיקאים לענות לשאלה הבסיסית ביותר: אם הם מהגרי עבודה, מדוע לא מגרשים אותם? והלא ישראל מגרשת מאז ומתמיד בלי בעיה מהגרי עבודה לא-חוקיים מכל מדינה בעולם.

כשני-שלישים ממבקשי המקלט האפריקאים בישראל הם מאריתריאה. לאריתריאה יש יחסים דיפלומטיים עם ישראל ושגרירות ברמת גן. מדוע ישראל מעולם לא גירשה את האריתריאים, פרט למקרים בודדים שבהם חתמו כלואים על "הסכמה להחזרה מרצון"?

שאלו את הפוליטיקאים אם שמעו על רצח העם בדרפור שבסודן, שנמשך כבר עשר שנים. רוב רובם של 15 אלף מבקשי המקלט הסודנים בישראל הם מדרפור, ואיש מהם לא הוכר כפליט מעולם.

על כל עיתונאי שמכבד את תפקידו לקרוא היטב את פסק הדין ולשאול שאלות נוקבות את אותם פוליטיקאים שממשיכים לשקר במצח נחושה לציבור בוחריהם. במקום להמשיך לטפח את הקרע והאיבה כמו בתכנית ריאליטי, תנו הזדמנות במהדורת החדשות לדבר באמת, להקשיב, ולחדש. בלי ססמאות, בלי שקרים, בלי התלהמות. אל תזלזלו בקהל שלכם – הוא צמא לדברי טעם, ובעיקר – לתקווה.

 הכותבת עובדת בא.ס.ף – ארגון סיוע לפליטים ומבקשי מקלט בישראל

2 Comments

  1. נועם
    21 בספטמבר 2013 @ 10:30

    אם כבר חשיפת השקר, הגיע הזמן להפסיק להשתמש בכינויים מכובסים למסתתנים. הם לא פליטים. הם לא מבקשי מקלט. הם לא מהגרי עבודה. הם מסתננים! הם עבריינים, מסתננים בלתי חוקיים. הם לא מהגרי עבודה, כי אחרי העבודה הם לא חוזרים הביתה. הם נשארים גם אחרי העבודה, ומולידים ילדים. כמעט כולם צעירים חסונים בשנות העשרים לחייהם. אלה שהיה להם הכח והכסף, לצאת למסע ארוץ מאוד, לאורכן של מדבריות סודן מצרים ומדבר סיני. לשחד ולממן את מבריחי הגבולות, כדי להגיע לגן העדן של ישראל, שהופכת אותם ל"פליטים" בני הגנה, וזכאים למרק לוינסקי. בקרוב גם גימלאות ביטוח לאומי. זה רחוק מאוד מאוד מהסירות מלאות הפליטים הוייטנמיים של 1977. בטח ובטח לא נרדפי הנאצים, פליטי מלחמת העולם השנייה. ואפילו לא פליטי המלחמה בסוריה, שגרים לא בדרום תל אביב אלא באוהלים של מחנות פליטים!

  2. צדוק התקוה
    17 בספטמבר 2013 @ 19:06

    טוב היו עושים אלה המגנים על המסתננים ולוקחים אותם אליהם לצפון השבע" המוסרי "של תלאביב מדוע לא יקחו כל אותם יפי נפש משפחות ויטפלו בהם לא בדרום העיר אלה בצפונה הרי הדרומים" גזענים" הם לא " אנשי מוסר" הם ימנים הכל טוב ויפה כאשר האשפה אצלך בגינה והסרחון הוא ליד החלון שלך לך זה כואב ואת הכאב למי שגר רחוק הכאב לא מענין אז הבג"צ ביטל את החוק ומחר דרום העיר תקבל עוד אלפיים מסתננים הם הרי לא יגעו לצהלה ולא לאפקה אני בטוח שאם הם היו מגעים לשכונות הצפוניות החוק לא היה מתבטל ישראל מגרשת מהגרי עבודה נו ברצינות אלפי מהגרי עבודה שהויזה שלהם פ"ת חיים בתל אביב מתחתנים מבאים ילדים לעולם וכאשר צריך באמת לגרש אותם הרי אותם ארגונים מיד קופצים להגן עלהם אז ישראל לא מגרשת מהגרי עבודה מאות פילפנים דרום אמרקאים ואחרים חיים בתל אביב חלקם כבר יותר מעשר שניים ללא אשרת שהיה חוקית והעולם כמנהגו נוהג קשה לגרש[חוק חחחחח] בגלל כל אותם ארגונים התוקעים מקל בתהליכים הגשת בגצים סיוע משפטי ותקשורת אוהדת של הבאת ילדים הבוכים מול הטלוזיה אנחנו אוהבים ישראל אנחנו רוצים לחיות כאן למה לגרש אותנו כולם מדקלמים את אותם המשפטים לרגע אתה חושב שהם יותר ציונים מהיהודים לילד תהיה טראומה אם הוא יגורש איזה טראומה יש ליד באותו גיל שמגיע לישראל כעולה חדש שום טראומה אבל הארגונים האלה חיים על אותם מסתננים באם יגרשו במה יתעסקו אותם ארגונים שמוזר הוא שיש להם עשרות שמות אבל הצינור הוא אותו צינור הקרן החדשה לישראל שמטרותיה ידעות לכולם הפיכת ישראל למדינת כל אזרחיה מה לעשות אותם יפי נפש מיעוט הם ילד וכלב ולא יכולים להילחם בריבוי הטבעי של הישראלים אז בוא נקלוט את כולם אבל את כולללללללללללללם הם עברו על החוק שום חוק לא צריך להגן על מי שעובר על החוק ברגע שהם עברו את מיצרים הםכבר לא "פליטים" הם מסתננים תקראו ליגזען אין לי בעיה עתיד העם היהודי חשוב לי וישראל כמדינת העם היהודי חשובה לי יותר

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן