Skip to content

היוזמה האיראנית בשם הפרגמטיזם

נשיא איראן רוחאני והמנהיג העליון עלי חאמנאי, לא הפכו לפתע לחובבי ציון וגם ארה"ב היא עדיין בגדר "השטן הגדול." אך דומה שהפרגמטיזם וכן, גם תפקודו של הנשיא אובמה במשבר הסורי, גרמו לאיראנים לשקול מחדש את הדרך שהם הולכים בה שנים רבות
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
האם הישועה תבוא מהשטן הגדול? צילום JOHN
האם הישועה תבוא מהשטן הגדול? צילום JOHN

המירוץ האיראני אל הפצצה הגרעינית, הגיע כבר ממש אל הישורת האחרונה. מומחי מודיעין במערב מעריכים כי ברצותם, יזדקקו האיראנים לכמה חודשים ספורים בלבד להשלמת הפצצה. לשון אחר, המאמץ האיראני הממושך והיקר הניב את תוצאותיו המקוות ולכן, יכולה עתה טהרן להרשות לעצמה להיכנס לפאוזה, אם זו אכן תניב כמקווה דיבידנדים לעם האיראני ולכלכלתו הקורסת.

מיד עם היבחרו באמצע חודש יוני הודיע הנשיא רוחאני, כי יעדו המרכזי הינו שיקום כלכלת איראן. הסנקציות החמורות על יצוא הנפט ואיסור הסחר באמצעות הבנקאות העולמית, המיטו אסון כלכלי. המטבע המקומי, הריאל, התרסק ושיעור האינפלציה השנתית הרשמי מתקרב ל50%. יש טוענים כי שיעורו האמתי כפול.

עשרות מיליוני איראנים שידם קצרה מלרכוש מוצרי יסוד בסיסיים, מהווים פצצה מתקתקת והנשיא רוחאני והמנהיג חאמנאי, יודעים זאת היטב וחוששים מכך לא במעט ובצדק.

אם לא די באלו, בא הנשיא אובמה וטיפל במשבר הסורי באמצעות סדרת פעולות שחלקן עוררו גיחוך וביקורת הן מבית והן מחוץ. אך ראו זה פלא, הנשיא פוטין, זה שממש לעג לנשיא אובמה, הוא שהבין נכונה את הנחישות האמריקאית לתקיפת בן חסותו אסד.

הסכם פירוק הנשק הלא קונבנציונלי בסוריה שברירי למדי וסיכויי מימושו נראים נמוכים. בדיוק מסיבה זו, ממשיך הממשל האמריקאי לשמר גם ברגעים אלו את אצבעו לא הרחק מההדק.

מסר זה נקלט היטב גם בטהרן, כמי שעתידה להיות המאוימת הבאה בעת שתידרש להתפרק מתכניתה הגרעינית. האיראנים מבינים היטב שהנשיא אובמה לא יוכל אז להסס ולזגזג שוב ואו להמתין "לעזרה" מהקרמלין. זאת ועוד, האיראנים מודעים היטב לכך שבניגוד למקרה הסורי, הפעם ימצא הנשיא אובמה תמיכה מקיר לקיר בקונגרס, שכבר הביע לא אחת את עמדתו הנחרצת בסוגיה האיראנית.

על כן בשם הפרגמטיזם, כשמרבית תאוותם הגרעינית בידם, בשל הצורך הדחוף להקל בחנק הכלכלי ומחשש מעימות צבאי, בהחלט יתכן שכבר בשבוע במהלך העצרת הכללית של האו"ם, יפגשו לשיחה ישירה נשיאי איראן וארה"ב. תחת המבטים החשדניים שישלחו אז מירושלים, תחל אולי הידברות שתנסה להוביל לפתרון מדיני לתכנית הגרעין האיראנית. אולי כבר אמרנו?

——————————————————————————————————————————–

דודי (דוד) ירון, סופר ומרצה, סא"ל מיל' בחיל האוויר. מחבר רומנים צבאיים עתידיים. לאחרונה יצא לאור ספרו החמישי "העם האיראני מעניק בזאת", רומן מתח אקטואלי     העוסק בפעולה התקפית איראנית המתרחשת בלב לונדון.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן