Skip to content

גבי שושן חוזר לבמה: 16 מלאו לנער, וכאילו לא עברו 40 שנה

הוא כבר לא ילד, גבי שושן, אבל עדיין שר, בועט ומנגן כמו אז, כשכבש את המועדונים של רמלה ודרום תל-אביב. במופע חדש מלווים אותו נגנים צעירים, שעוד לא נולדו כשהוא היה אליל הרוק של המדינה. יובל אראל היה בהופעה ב"אוזןבר" בתל-אביב וגם פגש אותו מאחורי הקלעים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
דרך חדשה. שושן נותן בראש ב"אוזןבר". צילום: יובל אראל

גבי שושן כבר לא ילד, אבל הוא לא נותן לגיל להאט את הקצב. "האבא של הרוקנ'רול" החל את הקריירה שלו בשנות השישים, כנער, עוד בטרם גויס לצבא, בהרכבי רוקנ'רול שכבשו את מועדוני רמלה ורחוב המסגר בתל אביב, נטל חלק ב"שלישיית השוקולדה" עם צביקה פיק, השתתף במחזמר "שיער", השיק אלבום בכורה שחציו עברית וחציו אנגלית, היווה חלק בלתי נפרד מההרכב "אחרית הימים" הנחשבת כחלוצת הרוק המתקדם בישראל, מחזיק באלבומי פלטינה וזהב, עם רזומה שירים  דוגמת "בראשית", "יש לי יומולדת", "להשתטות", "16 מלאו לנער" ועוד.

אז גבי, כמו רבים מהזמרים והזמרות בני ובנות גילו, החוזרים כעת אל הבמות – בועטים, שרים ומנגנים – מבקש לתת עוד רוקנ'רול. לאחר כמה נסיונות וחיבורים עם עמיתים לשעבר מימים עברו הוא יוצא שוב לדרך חדשה כזמר עצמאי. את ערב חג הסוכות השנה בילה שושן מעל בימת ה"אוזןבר" בתל-אביב, סוג של מקדש רוק אלטרנטיבי לסצנת האינדי, מקום אליו מגיעים צעירים בגילאי העשרים לראות ולשמוע את ההרכבים בני גילם.

הזמן עבר, הנער נשאר. שושן. צילום: יובל אראל

גבי שושן, שגיל חברי ההרכב החדש שלו לא עובר את גילאי ילדיו, סיים את הסאונד צ'ק על הבמה, ובזמן שנותר עד תחילת המופע תפסתי איתו שיחה בחדר האמנים. אני מספר לו שכמו הרבה מאוד צעירים גדלתי על שיריו שמוטמעים בתודעה כחלק מפס קול הילדות והנעורים, וגבי מספר לי על הימים ההם, שנות השישים, על שמותיהם המשונים של המועדונים בתל-אביב ("אמא מתגלחת", "אבא בהריון", "חצות וחצי", "טיפאניס", "בר ברים") לצד מועדוני רמלה ובת ים ("רינגוס", "קליפסו", "כריש"), שהיו המוקד לעלייה לרגל של להקות הרוק הישראלי. עד שעידן התקליטנים והמועדונים הקטנים היווה סמן לסיום עונה ודעיכה בקריירות של ההרכבים השונים. חלק גדול מהנגנים פנו לקריירות בתחומים אחרים לחלוטין. אנחנו משוחחים על החומרים שנוגנו אז, גרסאות כיסוי בדרך כלל לשירים של הרכבים מעבר לים, "לד זפלין", "סגול כהה" ועוד.

גבי שושן מספר לי על שיריו הגדולים הראשונים, ממש לפני ארבעים שנה, לאחר פרוץ מלחמת יום כיפור. הוא מקליט שיר חדש בגל"צ, חייל אחד ששירת שם מתבקש להאזין לחומרים, מספר שירים, בוחר אחד מהם, מבקש שיעתיקו לו את השיר על סליל (עוד לא היו אפילו קלטות, הכל על טייפ סלילים). וכך השיר "בראשית" נבחר על ידי  החייל הצעיר, יואב קוטנר שמו, להיות הלהיט הראשון של גבי שושן מעל גלי הרדיו.

נהג המונית לא האמין שהוא מסיע את כוכב הרוק. שושן. צילום: יובל אראל

החיילים מאמצים אותו ומספר חודשים מאוחר יותר כשהדי המלחמה טרם נמוגים, מקליט גבי שיר נוסף – "16 מלאו לנער" – ומאז הכל היסטוריה. גבי מספר לי עכשיו: "לא פעם בשעה, כל עשר דקות הוא נוגן ברדיו. נסעתי במונית, השיר ברדיו, הנהג מצטרף לשירה ומשבח את הזמר, אני סופג את הפידבק ורק בסופה של הנסיעה מגלה לנהג, שהזמר זה אני. ואז הוא קורא בקשר לכל הנהגים – 'תשמעו, אתם לא יודעים מי נוסע איתי עכשיו, גבי שושן!'"

כך הייתה התהילה אז, הקהל לא הכיר את דמותם של הזמרים החדשים, לא אינטרנט, לא פייסבוק, בחברת התקליטים קולטים שיש להם תרנגולת שמטילה ביצי זהב, ומבקשים להשיק אלבום בכורה שלם מסביב ללהיטים החדשים. אבל לגבי יש רק חמישה שירים בעברית, מה עושים? הוא מספר למנהלים שיש לו חומרים באנגלית, מהזמנים שעסק בביצוע גרסאות מחווה. הם מוקלטים, האלבום יוצא, צד א בעברית, צד ב' באנגלית.

לגבי יש עוד הרבה סיפורים, אבל צריך לעלות לבמה. ההרכב הצעיר כולל את שרון פטרובר על התופים, דנה רוט על הבס, דוד ביטון בגיטרה, והגיטריסט אלון תמיר. הם משלבים מחשב נייד עם אפקטים אלקטרוניים, המופע בעל גוון אנלוגי ודיגיטלי ביחד.

בפרק הזמן הדי צפוף של המופע ניסה גבי לדחוס את שורת להיטיו, אחר כך ביצע שני שירים חדשים ומיד שאל את הקהל לדעתו, זה חשוב לו, לבדוק את הדופק. גבי לא שוקט על שמריו, בשנתיים האחרונות שחרר מספר שירים חדשים, הוא כבר בדרך לאלבום הבא.

נהנתי לעמוד ב'אוזןבר', לראות ולשמוע את גבי מבצע את השירים ההם בזמן הזה, להיזכר כי לפני מספר חודשים התארחה כאן כוכבת נוספת של אותם זמנים המבקשת עתה לחזור לקדמת הבמה – מרגלית אנקורי, מבצעת אף היא שירים מתוך "שיער".

הזמן עומד להסתיים, החגיגה של סופהיום, עם תקלוט, כבר עומדת בפתח, יש התחייבויות ובוקינג, גבי נפרד מהקהל בהדרן עם השיר האולטימטיבי – "16 מלאו לנער וליבו המה, היא הייתה יפה כלבנה במילואה…". ב-4 באוקטובר יופיע גבי שושן בתאטרון "תמונע", תרשמו ביומן.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן