Skip to content

ריבית אוקטובר הורדה ל-1%

הוועדה המוניטרית של בנק ישראל החליטה להוריד את הריבית ב-0.25% לרמה של 1%, כדי לבסס את האינפלציה בתוך יעד יציבות המחירים של 1% עד 3% ב-12 החודשים הקרובים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
ד"ר קרנית פלוג. שמירה על יציבות פיננסית (מקור: בלומברג ביו-טיוב)
ד"ר קרנית פלוג. שמירה על יציבות פיננסית. (מקור: בלומברג ביו-טיוב)

הוועדה המוניטרית של בנק ישראל, כשקרנית פלוג משמשת בתפקיד נגידה בפועל, מסרה, כי ההחלטה להפחית את הריבית לחודש אוקטובר לרמה של 1%, עקבית עם מדיניות מוניטרית שנועדה לבסס את האינפלציה בתוך יעד יציבות המחירים של 1% עד 3% ב-12 החודשים הקרובים, ולתמוך בצמיחה תוך שמירה על היציבות הפיננסית. לדבריה, תוואי הריבית בהמשך תלוי בהתפתחויות בסביבת האינפלציה, בצמיחה בישראל ובכלכלה העולמית, במדיניות המוניטרית של הבנקים המרכזיים העיקריים ובהתפתחות שער החליפין.

עוד מסרה הוועדה בנימוקיה, כי האינפלציה ב-12 החודשים שחלפו והציפיות לשנה הקרובה נמצאות מתחת למרכז יעד האינפלציה ושהאינדיקטורים שנוספו החודש ממשיכים לתמוך בהערכה כי בניכוי השפעת תחילת הפקת הגז הטבעי, הפעילות הכלכלית ממשיכה להתרחב בקצב המתון שאפיין אותה בשנתיים שחלפו, ונמשכת היציבות בשוק העבודה.

העלאות מסים יכנסו לתוקפן

יחד עם זאת הוועדה ערה לעובדה, כי נמשכת הירידה בייצוא על רקע הקיפאון בסחר העולמי, וחלה התמתנות בקצב צמיחת הצריכה הפרטית, שהגידול בהוצאות הממשלה צפוי להתמתן ב-2014, ושבתחילת השנה ייכנסו לתוקפן העלאות מסים נוספות.

האטה בהתאוששות

התמונה העולמית מצביעה על האטה אפשרית בקצב ההתאוששות במשקים המפותחים, תוך המשך התמתנות הצמיחה במשקים המתעוררים: החודש הופחתו תחזיות ארגון הסחר העולמי לצמיחת הסחר, תחזיות הפד' לצמיחה בארה"ב, ותחזיות ה-OECD לצמיחה בארה"ב ובסין. הסביבה האינפלציונית העולמית ממשיכה להיות נמוכה.

בינתיים הודיעה הפד, כי הוא ימשיך בתוכנית ההרחבה הכמותית בהיקף הנוכחי, עד שיצטברו עדויות נוספות להתבססות השיפור בפעילות הכלכלית. לנוכח דחיית תהליך צמצום ההרחבה הכמותית (tapering), נמשכת אי הוודאות לגבי העיתוי המדויק של תחילת התהליך, עוצמתו והשלכותיו. הבנקים המרכזיים של אירופה, בריטניה ויפן צפויים להותיר את המדיניות המוניטרית מרחיבה מאוד לאורך זמן.

ייסוף השקל

עם ירידת המתח הגיאופוליטי ועל רקע המדיניות המרחיבה בעולם, התחדש הייסוף בשער החליפין הנומינלי האפקטיבי, והוא יוסף ב-1.0% מאז הדיון המונטרי האחרון, וב-6.7% מתחילת השנה.

נמשכת עליה במחירי הדירות

נמשכת העלייה במחירי הדירות ונטילת משכנתאות בהיקפים גבוהים. אולם, הנחיות המפקח על הבנקים, המגבילות את שיעור ההחזר מן ההכנסה, את חלק ההלוואה שניתן בריבית משתנה ואת התקופה הסופית לפירעון ההלוואה במשכנתאות, צפויות להפחית את הסיכון לציבור נוטלי המשכנתאות ולמערכת הבנקאית.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן