Skip to content

22 הרוגים בסודאן במהומות עקב העלאת מחירי הדלק

הכלכלה הסודאנית מתדרדרת מאז החלטת דרום סודאן על העצמאות ב-2011. כתוצאה מכך איבדה סודאן את מרבית משאבי הנפט שלה שנמצאים באזורים הדרומיים. האופוזיציה קוראת להפלת המשטר
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
מפגינים בסודאן
קריאות דומות לאלה שנשמעו בהפיכות במצרים ובתוניס. מוקד המהומות בבירה ח'רטום

22 שנים הרוגים נספרו עד אתמול (רביעי) במהומת שהחלו ביום שני השבוע בסודאן, לאחר החלטת הממשלה הסודאנית על העלאת מחירי הדלק במסגרת רפורמה כלכלית. עמודי עשן נראו באזורים שבהן פרצו המהומות בעיר הבירה לאחר שהמפגינים חסמו כבישים והבעירו צמיגים. המפגינים גם העלו באש את מטה מפלגת השלטון "אלמואאתמר אלוטני אלסודאני" (הקונגרס הלאומי הסודאני) באזור אם דורמאן בעיר הבירה ח'רטום.

משפחתו של אחד הסטודנטים שנהרגו במהומות, עומר מוחמד אחמד אלח'דר, מסרה ל"סוכנות הידיעות הצרפתית" (AFP), שעתה הם מחכים בבית חולים לקבלת הגופה של בנם מחדר המתים. סוכנות הידיעות רויטרס דיווחה שהמהומות נמשכות  בחלק מאזורי עיר הבירה כפי שנמסר לה ממשפחות ההרוגים ומצוותי האמבולנסים.

הפגנות פרצו גם במחוזות אלג'זירה וקסלא במזרח המדינה ובמחוזות קורדופאן ודארפור. בסרט יוטיוב שהתפרסם "בסקי ניוז" בשפה הערבית נראות תלמידות שהשמיעו קריאות נגד המשטר וקראו להפלת המשטר – קריאות דומות לאלה שנשמעו במהפכה במצרים, בסוריה ובתוניס ב-2011: 

כוחות משטרה וביטחון, שהשתמשו בגז מדמיע, התעמתו עם המפגינים ומנהל בית החולים "אום דורמאן", אוסמאה מורתדא, דיווח על מספרי ההרוגים במהומות עד כה. בתגובה הודיעה המשטרה הסודאנית שטרוריסטים אלמונים ניצלו את המחאות, גרמו לפרובוקציה ושרפו רכוש ציבורי.

האופוזיציה הסודאנית גיבתה את המפגינים בעיר הבירה, ואחד ממנהיגי האופוזיציה, חסן אלתוראבי, הודיע שש להתכונן לשלב שלאחר הפלת המשטר של הנשיא הנוכחי מוחמד עומר אלבשיר, ששולט במדינה מאז 1989. תנועת "אלתע'יר אלאן" (שינוי  עכשיו) דיווחה על שבעה הרוגים בידי כוחות הביטחון ומיליציות השייכות למפגלת השלטון. במסמך שהתפרסם באתרי הרשת החברתית קראה אגודת הרופאים לכל הכוחות האזרחיים והמקצועיים, רופאים, משפטנים, עיתונאים, בעלי מקצועות חופשיים וסטודנטים, להכריז על מרד אזרחי נגד המשטר.

השלטונות הסודאניים, שחוששים מהשפעת האביב הערבי על ארצם, הכריזו על  סגירת בתי הספר במחוז אלח'רטום, שבו נמצאת עיר הבירה, מוקד המהומות, שממנה יצאו ההפגנות. סוכנות הידיעות רויטרס, ציטטה את נשיא המדינה עומר חסן אלבשיר, שאמר כי ההחלטה להעלאת המחירים באה לטובת הכלכלה הסודאנית ומטרתה להוציא את המדינה ממעגל הסכנה. הוא הודיע שהוא מגן על ההחלטה והציג חלק מהישגי הכלכלה הסודאנית בתקופתו.

הכלכלה הסודאנית מתדרדרת מאז החלטת דרום סודאן על העצמאות ב-2011. כתוצאה מכך איבדה סודאן את מרבית משאבי הנפט שלה שנמצאים באזורים הדרומיים והפכו למדינה נפרדת מסודאן.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן