Skip to content

שלושה גשרים, שלושה גיבורים

סיפוריהם המרגשים של צילומים שנשכחו אי שם, של אנשים שכבר אינם עמנו
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

היו אלה החודשים שלפני יום כיפור תשע"ד וארכיון צה"ל כמרקחה. ידי כולם מלאות עבודה באיתור, בחשיפה ובטיובו של תיעוד לקראת 40 שנה למלחמת יום הכיפורים. את הפירות ודאי רובכם ראיתם בסדרת כתבות, סרטים, מסמכים, עדויות, אתרי אינטרנט ועוד כהנה שפורסמו במדיות השונות לקראת יום הכיפורים האחרון, ועוד יפורסמו.

הכל התחיל בכך שאחד המתנדבים שלנו בארכיון צה"ל, שתפקידו בין היתר לפענח תצלומים ולטייב את מאגר התצלומים הענק של ארכיון צה"ל, עבד במהלך אותם ימים עסוקים ובהולים על מאגרי תצלומים הקשורים למלחמת יום הכיפורים: עיתון "במחנה", דובר צה"ל ואוספים אחרים. בעבודתו איתר תצלום מיוחד במינו. "זהו סא"ל ברוך דיליאון ז"ל, קצין ההנדסה של אוגדת שרון 143", עדכן בהתרגשות, "אבל לא סתם תמונה, אלא תצלום שצולם כפי הנראה ביום מותו של הקצין, אשר נהרג בליל  17-18.10.1973". נפעמנו. אין ספק שזו תמונה מרגשת, מיוחדת, וכי יש צורך ליצור קשר דחוף עם המשפחה, להעביר לה את התצלום למזכרת.

הקשר עם גורמי אכ"א וקשר למשפחות וקצינת הנפגעים של חיל ההנדסה אכן נוצר. הנה התצלום לפניכם: מימין אל"מ יעקב אבן, סגן מפקד האוגדה, ומשמאלו סא"ל ברוך דיליאון (אוסף ארכיון צה"ל, דו"צ). בתמונה, שני הקצינים עומדים במקום שנקרא "החצר", קרוב לדוורסואר, סמוך לתעלת סואץ, שם רוכז ציוד הצליחה לקראת מבצע "אבירי לב". ברוך דיליאון היה אחראי על בניית גשר הצליחה תחת אש ארטילרית כבדה של הצבא המצרי. למרות הקושי הנהיג את פקודיו באומץ ובעוז. תוך כדי הקמת הגשר נפצע בהפגזה מצרית ומת בעת שפונה במסוק בדרך לבית החולים. בן 38 היה במותו, וגשר הדוברות נקרא על שמו: "גשר ברוך".

even dileon
אל"מ יעקב אבן (ימין), סא"ל ברוך דיליאון, ב"חצר" בדוורסואר (ארכיון צה"ל, דו"צ)

גשר זה היה רק אחד משלושה אשר נבנה בדמם של המפקדים, קציני הנדסה אשר נפלו בקרבות ראש הגשר באזור דיר- סואר, ליד התעלה. הסיפור על שלושת הגשרים שהונחו בדם על התעלה ידוע והוא מהווה חלק מהמורשת הצה"לית, בעיקר מורשתו של חיל הנדסה קרבית, אך אינו מוכר בהכרח לציבור הרחב. שני הגשרים הנוספים שנבנו על התעלה, ושבעת בנייתם נהרגו מפקדי ההנדסה הם: "גשר ג'וני" ע"ש סא"ל אהרן (ג'וני) טנא ז"ל, ו"גשר יהודה" ע"ש רס"ן יהודה חודדה ז"ל.

jhonny
סא"ל אהרון טנא (ג'וני)

סא"ל אהרן (ג'וני) טנא נפל בקרב עם חוליית קומנדו מצרית שחדרה לראש הגשר, בעת שכוחות הנדסה בראשותו פעלו להנחתו של גשר הגלילים על התעלה (הוא החליף את דיליאון שנהרג). הוא נפגע ונהרג ב- 18 באוקטובר בעת שעסק בניווט גשר הגלילים בציר "לכסיקון" אל עבר התעלה.

רס"ן יהודה חודדה, סמג"ד בגדוד הנדסה שהקים את אחד הגשרים היבשתיים, נפל בקרב על צליחת התעלה ב- 22 באוקטובר 1973, כמה דקות לפני שנכנסה הפסקת האש לתוקפה בחזית הדרום. היה בן 26 במותו, ולאחר מותו קיבל את "עיטור העוז". על שמו נקרא גשר הגלילים על התעלה.

עם רס"ן יהודה חודדה אירע לי דבר מעניין, על גבול ההזוי. בימים אלה, שרבים מאתנו נזכרים בחבריהם שלא שבו מן הקרבות במלחמה ההיא, ומעלים זיכרונות גם בפייסבוק, נתקלתי בפוסט של מיכל, אחת מחברותיי  למדיה, בו הזכירה את "רס"ן חודדה", ואף העלתה תמונה ישנה של שניהם. מיד כתבתי לה: "האם הכוונה לאותו רס"ן יהודה חודדה שעל שמו קרוי הגשר?". להפתעתי, ענתה: "כן, שירתנו באותה יחידה ואף היינו בני זוג לתקופה קצרה. יתכן שיש לי גם תמונה של גשר יהודה". על שמו קרוי הגשר השלישי.

 התרגשתי, שמחתי, בקשתי את רשותה, והנה אני מעלה לזכרו את התמונה המלבבת של הזוג בימים טובים יותר, על שפך הירדן. צילום: מיכל צ.

yehuda hudeda
רס"ן יהודה חודדה ומיכל צ' בשפך הירדן (צילום מאוסף מיכל צ')

עוד הוזכר בהתכתבות בפייסבוק כי מספרים שיהודה ביקש מחיילים לפנות את הגשר כי "תכף תיכנס הפסקת האש לתוקפה, והמצרים בטח ינצלו את זה לירות עלינו", אבל הוא נורה ולא הספיק להינצל. גורל אכזר…

ולסיום, שיר שנכתב לזכרם של השלושה:

שלושת הגשרים

לילה באוקטובר, המים בוערים

נעה מערבה האוגדה

עם הכוחות יָצָאו בכח הגשרים

ג'וני, ברוך ויהודה.

בולדוזרים פורצים נתיב בסוללה,

אנשי חָהָ"נ, גברים על כלי צָמ"ה,

טנקי דחפור הודפים אט אט לתעלה

דוברה אחר דוברה, דוברות אימה,

דקות שהן שעות

שעות – אולי שנים,

כאילו שם עמד מלֶכת השעון

עד שהוקם במים צרובים ועשנים,

הוקם רווי בדם

הגשר הראשון.

עם הכוחות יָצְאו אל הגדה הזאת

הם השלושה בראש יחידתם

לָמשימה הנועזה מכל הנועזות

שלה יכלו רק הם ושכמותם,

כך בין המכתשים

הנפערים אין קץ

מארטילרית המורא הרצחני

ככה על מי הגעש של דרך הסואץ,

הוקם רווי בדם

הגשר השני.

עובדות השיירות והגשרים חורקים

גשר שלישי מוקם, שעה קדושה,

כי הגשרים לקרב, הם כמו לדם עורקים

אך הם נטלו דמם של השלושה.

והם צפים דומם

במים רגועים

ועליהם כתוב שכל עובר יידע,

שאלו הגשרים, הוקמו בדם רֵעים,

ושמם: גשר ברוך,

וג'וני ויהודה.

לילה באוקטובר, המים בוערים

נעה מערבה האוגדה

עם הכוחות יָצָאו בכח הגשרים

ג'וני, ברוך ויהודה

(שיר של צוות הווי הנדסה קרבית, מתוך אתר שירונט, מילים: דוד בן אשר)

2 Comments

  1. דוד בן-אשר
    3 באוקטובר 2013 @ 23:59

    לנטלי וגם ברוך דיליאון, אשמח ליצור קשר אתכם. דוד בן-אשר. 097410450

  2. ברוך דיליאון
    30 בספטמבר 2013 @ 14:03

    תודה לכם על מציאת התמונה. זהו דודי היקר אשר אני קרוי על שמו מפני שנולדתי ביום הכיפורים.
    לפני כשנתיים לשמחתי סגרתי מעגל עם זכרו ואף אני היום סא"ל (אומנם במילואים) ומג"ד בתותחנים. אומנם מעולם לא פגשתי את דודי היקר אך מרגיש אני כאילו היכרתיו מכל הסיפורים. אכן גיבור ישראל, מקווה אני שהנני נושא את זכרו כראוי. יהי זכרך ברוך דוד יקר !!!

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן