Skip to content

ביולוג אוסטרלי מציע לייבא פילים נגד שריפות

בעלי חיים גדולים, כגון פילים, מסוגלים לחסל את העשב הדליק והמסוכן שגורם שריפות ענק. מאת שרית פרקול
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

דייויד בומן, פרופסור לביולוגיה של שינויי האקולוגיה באוניברסיטת טסמניה, אוסטרליה, אומר שבעלי חיים גדולים, כגון פילים, מסוגלים לחסל את העשב הדליק והמסוכן ולהילחם במינים פולשים

מאת שרית פרקול

להביא אותם מאפריקה? (צילמה: גיגה פרקול)

אוסטרליה, הניצבת לפני בעיות חמורות בתחום הסביבה בגלל שריפות ענק ובגלל מינים פולשים, אולי צריכה להתחיל לייבא בעלי חיים גדולים כדי לפתור את בעיותיה.

ד"ר דייויד בומן, פרופסור לביולוגיה של שינויי האקולוגיה באוניברסיטת טסמניה, אוסטרליה, אומר שבעלי חיים גדולים, כגון פילים, מסוגלים לחסל את העשב הדליק והמסוכן ולהילחם בבעלי חיים אחרים, המשנים את הסביבה באוסטרליה. בומן פרסם את מאמרו בגליון 2 בפברואר של כתב העת Nature.

"אומרים שאנחנו צריכים ללכת על הנדסה גיאולוגית כדי לפתור את הבעיות שלנו", אמר בומן, "אני אומר שאנחנו צריכים טבע חדש – אנחנו צריכים לנסות להנדס את המערכת האקולוגית שלנו".

ג'וזף קסטרו מזכיר בכתבה שהתפרסמה אתמול ב"לייב סיינס", כי ב-7.2.2009 השתוללה שריפת ענק בשטח של 4,000 קמ"ר בדרום אוסטרליה. האסון, שנקרא "שבת השחורה", היה מקרה מיוחד במינו, אבל שריפות הן בעיה נפוצה ביבשת, בגלל מיני העשב הדליקים, בעיקר עשב הגמבה האפריקני האלים, הנחשב מין פולש.

נוסף למיני עשב אקזוטיים, מספר רב מאוד של מיני בעלי חיים זרים ליבשת – חזירים, עזים, בקר, סוסים, חמורים, גמלים, תאו וצבאים – מתחרים על המשאבים מול המינים הילידיים, הורסים את סביבת החיים הטבעית שלהם ומפיצים מחלות בקרב בעלי החיים המבוייתים.

בראיון ל"לייב סיינס" אמר בומן, ששיטות הפעולה הקיימות אינן מצליחות, לכן אוסטרליה צריכה, לדבריו, להכניס למערכת האקולוגית את הטורפים העיליים. המצב הנוכחי הוא שהחקלאים באוסטרליה מרעילים את הזאב האוסטרלי (דינגו), אחד הטורפים העיקריים של היבשת, כדי להגן על הבקר.

נוסף על תגבור אוכלוסיית הדינגו, בומן מציע להכניס לאוסטרליה טורפים גדולים אחרים, כמו לטאת דרקון הקומודו הענקית. בומן הסביר שאת הרעיון הזה העלה הביולוג האוסטרלי טים פלאנרי, אבל הוסיף שהרעיון שנוי במחלוקת. "אני חושב שלמעשה עדיף להשתמש בציידים מאשר להכניס טורפים עיליים".

בומן הזכיר את התוכניות למתן תמריצים לציידים האבוריגינים, וכדי להפחית עוד יותר את השריפות, הוא מציע לגייס את עזרתם של אוכלי-עשב אפריקנים גדולים, כגון פילים וקרנפים. אוכלי העשב הקיימים באוסטרליה אינם מסוגלים להתמודד עם עשב הגמבה האפריקני הגבוה. בומן הוסיף, כי יהיה צורך להחדיר את בעלי החיים הזרים האלה לאזורים קטנים ולהשתמש בשיטות מעקב ובאמצעי מניעה, כדי שלא ייצאו בכלל שליטה. "הרעיון של הפילים די מטורף", הודה, "אבל כשיש לך עשב כל כך בעייתי, הגיוני לחשוב על אופציות רציניות".

1 Comment

  1. tomer
    9 בפברואר 2012 @ 1:03

    התמונה היא של פילים אסייתים (לפי גודל האוזניים) ולא אפריקה כפי שנכתב…

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן