Skip to content

20 מיליארד יורו במזומן – אוצרו הסודי של סדאם חוסיין?

הסכום האגדי מאופסן על גבי 200 משטחי עץ וממתין לפודה מוסכם וחוקי בנמל התעופה במוסקווה יותר משש שנים. השולח היה איראני שנמלט בינתיים לאיראן. מקורות במודיעין הרוסי מסרו ל"דיילי מייל" הבריטי כי כנראה מדובר בכספו של הדיקטטור שחוסל
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מטען של 20 מיליארד יורו במזומן (כ-960 מליארד שקל), שאיש אינו דורש אותו, מאופסן ומעלה אבק בנמל התעופה של מוסקווה במשך שש שנים. כך חושף הבוקר עיתון הדיילי מייל הבריטי ומעלה את הסברה שמדובר באוצרו של הרודן סדאם חוסיין. על פי הפרסום, המטען הסודי הוסתר ונשמר תחת אבטחה כבדה במחסני נמל התעופה הרוסי ומכיל 200 פלטפורמות עץ שעל גבי כל אחת מהן 100 מיליון יורו במזומן.

שלטונות המכס הרוסית תובעים כי בעל המטען יציג את עצמו פיזית בתביעה לקבלת ההון העצום, אך עד כה, אומרים במכס הרוסי, למעט מספר תביעות מזויפות לא מוצלחות במיוחד, איש לא תבע את המטען.

בניין המחסנים והמכס בשדה התעופה במוסקווה
בניין המחסנים והמכס בשדה התעופה במוסקווה

ייתכן כי מדובר באוצר הסודי של סדאם חוסיין", אמר מקור מודיעיני לעיתון הרוסי "מוסקובסקי קומסולוטס" (ידיעות מוסקווה). על פי הדיווחים, המטען שמורכב משטרות של 100 יורו הגיע מנמל התעופה בפרנקפורט-גרמניה, לנמל התעופה שרמטיבו במוסקווה ב-7 באוגוסט 2007 ומצוי שם מאז.
מקורות רוסיים אמרו כי שלטונות המכס נכשלו עד כה לפענח את סבך זהותו של בעל המטען. המטען עצמו הגיע לנמל התעופה באופן מוזר ולא מובן, בלי שפרטי זהות מקבל המטען יופיעו על גבי מסמכי השיגור.

מדוע אוצרו הסודי של סדאם יישלח מגרמניה לרוסיה, ארבע שנים לאחר נפילת שלטונו ושמונה חודשים לאחר חיסולו? זה לחלוטין לא מובן, אבל זו הסברה היחידה שיש כיום לגבי מוצאו של הר הכסף הזה. עוד נטען על פי הדיווח, שהרודן העירקי הספיק להעביר למוסקווה 7.5 מיליארד פאונד באמצעות שקי דואר דיפלומטי, כך גם פורסם ברחבי העולם. הכסף הזה נתפס והוחרם, אבל לטענת המקור זהו רק חלק קטן מההון העצום שהספיק הרודן לצבור בימי שלטונו.

"קיימת אפשרות נוספת", אמר לעיתון הבריטי מקור ביטחוני בריטי. "סדאם הוא לא הדיקטטור היחיד שצבר הון עצום. מה לגבי מועמד קדאפי? ויש גם הסבר אחר: אולי מדובר בכספי המאפיה הרוסית או כסף שנצבר על ידי גורמי ממשל רוסיים מושחתים. זה הפך להיות מסוכן מאוד למישהו לתבוע את הכסף שהוא בסכום אגדתי".

השולח: איראני מסתורי שנמלט

סדאם חוסיין (צילום: ויקימדיה)
לא יבוא לתבוע. סדאם חוסיין (צילום: ויקימדיה)

פרטי השולח מופיעים על גבי שטר המטען.  על פי הפרטים וצילום דרכנו מדובר בפארזין קורוורין מוטלאח, בן 45, בעל דרכון איראני. אבל שלטונות המכס הרוסיים וסוכנויות אחרות טוענים כי האיראני הזה רחוק מלהיות בעליו של המטען ומוסיפים כי הוא גם לא הופיע עד היום בנמל התעופה לתבוע לעצמו את הכסף. מדוע לא נמצא בעל הדרכון הזה ומדוע לא נחקר? על כך לא נמסר כל הסבר.

אחד מהניסיונות לגבות את האוצר האגדי נעשה בידי ארגון  אוקראיני בשם "עולם של אנשים אדיבים", World of Kind Ppeopl, זאת למרות שהמשלוח יועד לרוסיה ולא לאוקראינה. על פי הפרסום, נמסר מלשכת ראש הארגון, אלכסנדר שיפילוב, בן 53, שהארגון הציע שני מיליארד דולר כשכר טרחה לעורך הדין שיצליח לזכות במשפט תביעה על הכסף. אבל לדברי גורמי משפט רוסיים, שום עורך דין רוסי מהשורה הראשונה לא קפץ על העגלה.

ואדים ליאלין, מומחה לענייני יבוא ברוסיה, הסביר לדיילי מייל כי "העובדה שהשולח לא ציין את יעדו המדויק של המשלוח זה מוזר מאוד ומצביע כי משהו בכסף הזה לא תקין. ברור שאם הכול היה תקין מישהו היה תובע מייד את הכסף, אבל הוא נשאר אלמוני וכך בדיוק נעשה. הוא נותר אלמוני. ככל הנראה היתה תוכנית לפיה הכסף היה אמור לעבור את גבולות רוסיה בלי שאיש ידע לאן הכסף נשלח. משהו ככל הנראה השתבש ומיסטר X נכשל בקבלת המטען. אחרי מספר ניסיונות כושלים לקבל את הכסף הוחלט כנראה לגבות את הכסף באמצעות עמותה שבאמצעותה אפשר יהיה לכבס את הכסף ולהלבינו".

הפספורט של השולח האיראני (צילום: ידיעות מוסקווה)
הפספורט של השולח האיראני (צילום: ידיעות מוסקווה)

נתון מעניין נוסף הוא כי השלטון הרוסי לא החרים או לקח את הכסף ממחסני המכס בנמל התעופה הרוסי. "מסתבר כי איש לא מעוניין לגעת בכסף", מציין המומחה הרוסי, ולאיש אין בסיס לטעון לבעלות על המטען, אבל "שם בעלי המטען (השולח) מופיע על גבי שטרי המשלוח, המשלוח הוא אמיתי, הכסף קיים וכך גם שם הבנק הגרמני ממנו נמשך. כמו כן, על גבי המשלוח מצוין כי הכסף נמשך מבנק גרמני בלי שבנק גרמני כלשהו אישר זאת. המכס הרוסי דורש מהבעלים של האוצר להגיע אישית לתבוע את הכסף, והשלטונות פעלו לוודא שגם אם יופיע מישהו, הוא יהיה הזכאי לכסף בכבודו ובעצמו", הוא הסביר.

מיהו  מוטלאח, האיראני ששלח את הכסף?

פארזין קורוורין מוטלאח, ששמו המלא הוא פארזין עלי קרוריאן מוטלאח, הואשם בשנת 2010 שהיה המוח מאחורי ניסיון להונות את הבנק המרכזי באבו דאבי בסכום של 14 מיליארד דולר באמצעת שימוש במסמכים מזוייפים. הוא נמלט מאבו דאבי לאיראן לאחר שהורשע במשפט שהתנהל נגדו באיחוד האמירויות הערבי. לא ברור מה הקשר בין הסיפור באבו דאבי לסיפור מוסקווה, אבל בכל פעם שהאיראני ניסה להשתמש בקשריו לבדוק אפשרות לתבוע את הכסף, הוא נדחה על ידי הרוסים.

מקור בטחוני רוסי, שמודע היטב לנעשה מאחורי הקלעים בסיפור המוזר הזה, סיפר לדיילי מייל כי כתריסר קבוצות שונות ניסו לטעון לבעלות על האוצר עד כה וביניהן קבוצות צ'צ'ניות ולוויתני פשע אוקראינים. כולם נדחו על ידי הרשויות הרוסיות. המקור הבטחוני הוסיף כי "מוטלאח היה בוודאי איש החזית הקדמי, המקושר לדיקטטור העירקי, לשורת פקידי ממשל מושחתים ברוסיה ולמבצע ענק של המאפיה רוסית. ככל הנראה לעולם לא נדע למי באמת שייך הכסף".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן