Skip to content

המשטרה: התרת הפרסום בפרשת המרגל האיראני בהוראה מגבוה

מעצרו של אלכס מנאס – מנצור, האזרח בלגי ממוצא איראני, הוארך הבוקר בשמונה ימים. עורכת הדין שלו תמהה כיצד חומר זלג לתקשורת לפני שהגיע לידי המשטרה וסנגוריו. פרסום הפרשה ערב נסיעת ראש הממשלה לעצרת האו"ם כנראה אינו מקרי
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

תזמון חשיפת פרשת המרגל האיראני, נוהלה על ידי דרגים גבוהים, כך אישר ברמיזה הבוקר נציג המשטרה בדיון שנערך הבוקר (שני),  בעניינו של אלכס-עלי מנאס-מנצור, האזרח הבלגי מהמוצא האיראני, בבית משפט השלום בפתח תקווה. נציג המשטרה העיד כי הבקשה לביטול צו איסור הפרסום באה ככל הנראה מראש היאחב"ל. פרשיות חקירה של השב"כ נחשפות בדרך כלל רק לאחר הגשת כתב אישום ולא בשלבי חקירה. שופטת בית המשפט, ניצה מימון שעשוע, החליטה להאריך את מעצרו בשמונה ימים נוספים.

עלי מנצורי (צילום: השב"כ)
עלי מנצורי (צילום: השב"כ)

עיתוי פרסום הידיעה על ידי השב"כ ערב נסיעתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו לנאומו בעצרת הכללית של האו"ם, הנוגע בעיקרו ובכללו להתחממות יחסי איראן ארה"ב בנוגע לפיתוח הנשק הגרעיני בידי איראן, איננו מפתיע, אם כן. פרשנים מדיניים הגיבו לעניין זה ואמרו כי לא נראה שארה"ב תוטרד יתר על המידה בפרשת ריגול זו. "כולם מרגלים אצל כולם", אמרה למגפון אישיות מדינית, "גם איראן, ההבדל הוא שהאיראניים הפעם הוכיחו כי יכולות הגיוס שלהם ובניית הכיסוי למרגל השתפרו מאוד".

עו"ד מיכל עורקבי, פרקליטתו של מנצור-מנאס, המואשם בריגול, תמהה בעניין זה ושאלה את נציג המשטרה: "תסכים אתי שבתיקים מסוג זה בדרך כלל צו איסור הפרסום מוסר כאשר מוגש כתב אישום?", על כך ענה הנציג: "לא ערכתי סטטיסטיקה בעניין זה".  ואכן להבדיל ממקרי ריגול אחרים, הפעם לבקשת השב"כ הותר הפרסום ממש בעיצומה של החקירה. נציג המשטרה סיפר כי קיבל הוראה לבוא ולבקש את ההסרה".הסנגורית מטעם הפרקליטת הציבורית תמהה גם בעניין הדחיפות של הפרסום ואמרה: "כי מבחינת הסנגוריות החקירה הזו מיצתה את עצמה "והכוונה להוצאת כל החומר לתקשורת – הכוללת תמונות, תרשימים. זה מאוד מטריד. חומר חקירה לפני שהוא מגיע למשטרה או לסנגורים הוא זולג לתקשורת".

במהלך הדיון התברר כי החשוד סירב לעבור בדיקת פוליגרף, אך שיתף פעולה עם חוקריו ומסר להם את כתובת האימייל שלו ואת פרטי חשבונות הבנק שברשותו. נציג המשטרה אישר אף כי מנצורי העביר לידי החוקרים את מפתחות דירת המגורים שלו בבלגיה, אבל ככל הנראה בדירתו הזו לא נערך חיפוש. "עיינתי בדו"ח החקירה", אמרה השופטת, "מדובר בפעולות חקירה מורכבות ולא מעטות שכרוכות בשיתוף פעולה עם גורמים נוספים. אני סבורה כי ניתן לומר כי החקירה מציתה את עצמה על יסוד שיתוף הפעולה של החשוד עד כה שיש רגליים לסברה כי היה חלקי. יש מקום לאפשר לגורמי החקירה למצות את החקירה לאור חומרת החשדות והסיכון הביטחוני הכרוך בהן".

מנצורי, שפעל לטענת השב"כ בישראל בשם אלכס מונס, השתכן במלון שבו ניתן היה לצלם ולהבחין מחזית מרפסת חדרו של מנצורי, בשגרירות ארצות הברית. על פי הנטען, הוא התבקש לעקוב אחר סידורי האבטחה במקום. בשב"כ בודקים בין השאר אם הספיק החשוד להעביר למפעיליו אילו תמונות ואם התבקש לצלם גם בסיסים של צה"ל ולעקוב אחר תנועות חיילים ונוהלי אבטחה. מנצורי טשטש כל סימן המעיד על מוצאו האיראני ובדרכונו הבלגי אין שום החתמה המעידה על כניסתו לאיראן. הוא שהה בישראל שלוש פעמים למטרת עסקים "לגיטימיים", ובספטמבר האחרון נעצר זמן קצר לפני ששב לבריסל.

עורכות הדין מיכל עורקבי וענת יערי שמייצגות אותו מטעם הסנגוריה הציבורית טענו אתמול כי בעצם מדובר באיש עסקים תמים "שאינו מונע מאג'נדה אנטי-ישראלית או פרו-איראנית, והתמונה מורכבת בהרבה מהדיווח שמוצג כעת". הבוקר בבית המשפט הן הוסיפו  כי "ברגע שהמדינה פותחת את הדיון לידיעת כל הציבור זה סימן טוב מאוד לנו". ועוד: "המצג האפוקליפטי שהשב"כ מייחס למרשנו וכוונתו לבצע פיגועים – אין לו על מה להתבסס". שעשוע חשבה אחרת וקבעה ש"בהתחשב בהיקף פעולות החקירה אני מאריכה את המעצר עד ליום 07/10/2013".

[related-posts]

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן