Skip to content

אש נורתה לעבר עובדים בגדר המערכת ברמת הגולן

היום אחר הצהריים נורתה אש מנשק קל לעבר עובדי הגדר. איש לא נפגע ובמקום פרצה שרפה שכובתה. בשבועות האחרונים נערך ניסוי בגדר הגבול החדשה לאורך רמת הגולן שבחן את עמידותה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

אש מנשק קל נפתחה היום (שלישי) לעבר עובדים במכשול גדר המערכת החדשה ברמת הגולן סמוך למוצב החרמונית. אין נפגעים ולא נגרם נזק. כתוצאה מהאש פרצה במקום שרפה שכובתה במהירות.

בשבוע  שעבר נורתה אש נק"ל לעבר כוח צה"ל שביצע סיור על גבי ציר המערכת בצפון רמת הגולן. כוח צה"ל השיב באש לעבר מקורות הירי. לא נרשמו נפגעים ולא נגרם נזק.  

גדר המערכת הנבנית בצפון (צילום: דו"צ)
גדר המערכת הנבנית בצפון (צילום: דו"צ)

אתמול בערב זיהה כוח של חטיבת גולני שני פלסטינים ליד גדר המערכת בצפון הרצועה. כתוצאה מכך נהרג אחד מהם והשני נתפס לאחר מרדף קצר. דובר צה"ל מסר כי השניים חיבלו במכשול הגדר ואז נורו. השניים תכננו ככל הנראה לחדור לישראל. בעת האירוע התבקשו תושבי הישובים הסמוכים לשהות ליד מרחבים מוגנים. בצה"ל חששו שבעקבות התקרית ינסה ארגון פלסטיני לירות רקטות לעבר הישובים.  תושבי האזור דיווחו על קולות נפץ ופצצות תאורה והפלסטינים דיווחו על מסוקים ישראלים שחגו מעל בית חנון ברצועה. 

בשבועות האחרונים נערך ניסוי חדש בגדר הגבול החדשה לאורך רמת הגולן שבחן את עמידותה מול אתגרים מורכבים. הגדר החדשה, הנבנית בדומה לפרויקט שעון החול בדרום הארץ, אמורה למנוע חדירות של גורמים עוינים מן הצד הסורי. לשם כך הגיעו השבוע כוחות מחטיבת הגולן החולשת על הגזרה לבדיקה ראשונה של יכולות הגדר. אל"ם אריק חן, מפקד חטיבת הגולן הסביר על מטרתו של הניסוי. "תכלית הניסוי הוא שנבין מה נקודות התורפה ומה  הן היתרונות במציאות של גדר שעון החול. חשוב לקחת את הממצאים ולתרגם אותם למשמעויות".

ניסוי ירי שנערך בגדר הצפונית (צילום: דו"צ)
ניסוי ירי שנערך בגדר הצפונית (צילום: דו"צ)

לאחר ניסוי הירי המוצלח, בדקו הכוחות הצה"ליים את היכולת לחצות את הגדר ולתפעל כוחות הסיור על הגדר בסיטואציה של מארב. "בסופו של דבר אותו רכב סיור שנתקל בירי מעבר לגדר יודע איך הוא פועל, ללא סימני שאלה. רוב האירועים ייסגרו ברמת כוח הסיור הראשוני. הכוח לא יחכה לכוחות תגבור וטנקים בשלב הראשון. כמו שניתן היה לראות, כוחות הפלחה"ן גם הציגו את היכולת לחצות את הגדר במידת הצורך", הדגיש אל"ם חן.

עוד דימו הכוחות סיטואציה של חילופי ירי בין כוחות צה"ל לכוחות אויב. האפקט ברור – הגדר נשארה עומדת איתנה אל מול כל סוג של ירי לעברה, ואף ריככה את עוצמת הפגיעה. "במקרה של תקיפת כוחנו, העוצמה היא הרבה פחות משמעותית בעקבות הצבת הגדר. נזק מטיל שנורה לעבר רכב שנוסע על הגדר יגיע בעוצמה פחותה. במידה של היתקלות, לכוחות אין בעיה להציב את הרכבים כדי שיגנו עליהם ולירות לעבר האויב", הוסיף אל"ם חן.

הגדר שנבנית עתה מתנשאת לגובה חמישה מטרים וסביבה גדרות תיל גבוהות ותעלות חפורות נגד אדם. בנוסף לגדר הוקם גם מערך מחוזק של איסוף קרבי המאפשר התראה מהירה ומקיפה לפני נסיונות פגיעה. שינויי נוסף בגזרה, הוא שינוי מספר הכוחות המוצבים בגזרה ואיכותם. בשנים האחרונות נהוג היה כי כוחות מילואים איישו את הגבול, אך כיום מגיעים לרמת הגולן כוחות נבחרים של חטיבות חי"ר הסדירות כדי לתת מענה למספר האירועים הגדל באיזור.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן