Skip to content

סודאן: הצבא התבקש לסייע בהגנה על מתקנים אסטרטגיים

המחאה העכשווית בסודאן, שהתחילה לפני שבוע בגלל העלאת מחירי הדלק, נחשבת למחאה הגדולה מאז ההפיכה הצבאית ב-1989. דיווחים סותרים על מספר ההרוגים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

האירועים בסודאן מתדרדרים והרשויות הסודאניות ביקשו מהצבא לסייע להם בהגנה על מתקנים אסטרטגיים. הם האשימו גורמים פוליטיים בכך שהם עומדים מאחורי ההרג וההרס בארץ מאז תחילת המחאות לפני שבוע. המחאות התחילו  עקב החלטת ממשלת סודאן להעלאת מחירי הדלק בשבוע שעבר. 

ההנשיא אל באשיר מכחיש שמשטרו השתמש בגז מדמיע נגד מפגינים (מילום: ויקימדיה)
הנשיא אל באשיר מכחיש שמשטרו השתמש בגז מדמיע נגד מפגינים (מילום: ויקימדיה)

הממשלה הסודאנית הודיעה שמספר העצורים הגיע ל-700 בני אדם במהלך השבוע שחלף. לדברי שר הפנים הסודאני איברהים מחמוד, במסיבת עיתונאים שנערכה ביום שני בבירה חרטום: "יש התקפות ממוקדות ושיטתית על תחנות דלק, תחנות המשטרה ותחבורה". הוא טען כי התמונות שנפוצו באינטרנט אינן של המחאות בסודאן אלא של אירועים שהיו במצרים,  וכי המשטרה לא השתמשה באש חיה נגד מפגינים. לדבריו, הפורעים תקפו יותר מ-40 תחנות דלק, 13 אוטובוסים וכמה בנייני ממשלה  והוסיף כי יש ראיות למעורבות באלימות של מורדים מאזורים אחרים בסודאן. 

ראוי לציין ששירותי הביטחון הסודאניים מתמודדים עם מחאות אלימות בהן נהרגו 50 בני אדם, על פי דיווחים של ארגוני זכויות אדם בינלאומיים. על פי ההערכה של פעילים סודאנים וכמה דיפלומטים השוהים במדינה – מניין ההרוגים הגיע ל-150 בני אדם, כפי שנמסר גם מסוכנות הידיעות רויטרס. ואילו הממשלה הסודאנית אומרת שמספר ההרוגים הגיע ל-34 אנשים בלבד – כך לפי הודעתו של שר הפנים, איבראהים מחמוד חאמד, במסיבה העיתונאים השבוע.

בינתיים ההפגנות נמשכות. בסודאן  מדווחים כי כוחות המשטרה ירו גז מדמיע בתוך קמפוס אוניברסיטת "אל אחפאד" במהלך מחאה שערכו במקום אתמול (שלישי) סטודנטיות באוניברסיטה. הן קראו קריאות נגד הנשיא אלבשיר ובקשו ממנו לעזוב את השלטון. אחת הסטודנטיות באוניברסיטה מסרה לסוכנות הידיעות AP, שהיא ראתה סטודנטיות שהתעלפו לאחר שכוחות המשטרה השתמשו בגז מדמיע ושהאמבולנסים מיהרו לאוניברסיטה. 

המחאה מעוררת ויכוחים סוערים במדינה על אופן ההתמודדות של המשטר עם המפגינים. האופוזיציה הסודאנית קראה לאיחוד הכוחות כנגד משטרו של הנשיא אלבשיר והודיעה שהיא תומכת במפגינים. היא קראה להם להמשיך להפגין עד להפלתו והכריזה על הקמת גוף משותף לתיאום פעילות המחאה בדרכים לא אלימות. 

סוכנות הידיעות הצרפתית  מדווחת על ביקורת שנשמעה מפקיד בכיר במפלגת השלטון, שהעדיף להישאר בעילום שם, על השימוש "באמצעים לא חיוניים" נגד המפגינים. לדבריו: "מותם של אנשים כה רבים מעיד על  רמת האלימות". 

המחאה העכשווית בסודאן, שהתחילה לפני שבוע בגלל העלאת מחירי הדלק, נחשבת למחאה הגדולה ביותר מאז ההפיכה הצבאית בסודאן 1989.

[related-posts]

1 Comment

  1. צדוק התקוה
    2 באוקטובר 2013 @ 19:47

    אולי השלטון יתחלף ושבו בנים לגבולם ובזה יגמר פרק העליה והעפלה של הסודנים למדינת ישראל אבל במחשבה יותר מציאותית גם אם יהי שם משטר דמוקרטי חדש מי יעזוב את סיר הבשר………….

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן