Skip to content

הרוגים בתחריר וכוננות גבוהה במצרים לקראת 6 באוקטובר

הרוגים ופצועים בהתחדשות המהומות בקהיר. כוחות הביטחון המצריים, נערכים למחר לקראת נסיון ההפיכה של האחים המוסלמים שיערך ביום חג צליחת התעלה על ידי הצבא המצרי, באו"ם מודאגים מאוד מההסלמה הצפויה וקוראים לצבא המצרי לנהוג באיפוק
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

חמישה הרוגים ועשרות פצועים, בעימותים שפרצו אתמול (שישי) בבירה המצרית קהיר ובערים אחרות ברחבי הארץ בין תומכי הנשיא המודח, מוחמד מורסי, שרובם מהזרמים האסלאמיים, לבין מתנגדי האחים המוסלמים וכוחות הביטחון. מקור רפואי במשרד הבריאות המצרי אמר לסוכנות הידיעות הטורקית "אלאנאדול" שמספר ההרוגים הגיע לחמישה. שניים מהם נפלו בעימותים שפרצו סמוך למשרד ההגנה המצרי בשכונת אלעבאסיה, "ארמון  אלאתחאדיה" וכיכר "ראבעה אלעדויה", ושלושה אחרים מתו מפצעיהם לאחר שהועבר לבית החולים "מנשיה אלבקרי".

אחמד אל-אנסארי, ראש צוותי האמבולנסים אמר ל- BBC  שארבעה בני אדם נהרגו ושמספר הפצועים הגיע ל-40 בכל חלקי המדינה. מקור רפואי הודיע לרשת אל-ג'זירה שיש 18 פצועים בקהיר, מהם שמונה פצועים המקבלים טיפול רפואי בבית חולים "קצר אלעיני" בקהיר, שהפציעות שלהם נעות בין ירי באש חיה לחבלות.

המפגינים הפרו-אסלאמיים נענו לקריאה שפרסם "אלתחאלף אלוטני לדעם אלשרעיה", (הקואליציה הלאומית לתמיכה בלגיטימציה), התומך באחים המוסלמים ובנשיא המודח מוחמד מורסי, שקרא להחזרת המשטר של האחים המוסלמים ובראשם הנשיא המודח מוחמד מורסי לנשיאות, וביטול כל תוצאות ההפיכה הצבאית שלוותה בתמיכה עממית רחבה ממתנגדי האחים במוסלמים ב-3 ביולי 2013.

המפגינים תומכי האחים המוסלמים ניסו להתקרב לכמה כיכרות חשובות במדינה, שהבולט בהם הוא כיכר "אלתחריר". המפגינים של האחים המוסלמים ניסו להיכנס אליו מכמה כניסות, אולם כוחות הביטחון בעזרת הצבא סגרו את הכניסות אליו  ומנעו מהם להתקרב באמצעות ירי גז מדמיע  ואש חיה, כפי שדווח ברשת BBC. כמן כן ניסו תומכי האחים המוסלמים להתקרב לאזור "ראבעה אלעדויה", המקום שבו התבצרו תומכי הנשיא המודח, מוחמד מורסי, לאחר הדחתו עד שפוזרו בכוח, על ידי כוחות הביטחון בחודש אוגוסט, אירוע שגרם למאות הרוגים. כשלא הצליחו להתאסף במקום, משום שכוחות הצבא חסמו את הדרכים שמובילות למקום, תפסו עמדה במקום קרוב והביאו איתם מצבה לזכר ההרוגים שמתו במקום בחודש אוגוסט, כפי שאמר עמרו סלאמה מנהל החדשות ברשת "רסד" לידיעות, הידועה בתמיכתה באחים המוסלמים ובנשיא המודח מוחמד מורסי.

הפגנות אחרות יצאו בערי תעלת סואץ, אסמאעיליה וסואץ, ובמחוזות אלמניא, אלפיום, דמיאט ובאלכסנדריה שבה יצאו שמונה צעדות לאחר תפילת יום שישי. המפגינים הפרו אסלאמים, קראו קריאות נגד ההפיכה הצבאית, כמו "ההפיכה היא הטרור", הניפו דגל מצרים, תמונות של הנשיא המודח מוחמד מורסי ושל "הגיבורים האמיתיים" של מלחמת הכיפורים 1973, גינו את המעצרים היום-יומיים של המתנגדים למשטר החדש במצרים וקראו לתומכי הנשיא המודח להתאסף מחדש  ב-6 באוקטובר 2013  (יום ראשון) כהמשך למאבק שלהם נגד ההפיכה הצבאית.

tahrir
המהומות בכיכר תחריר (צילום: חדשות תחריר)

מזכיר האו"ם,  באן קי-מון, הביע אתמול (שישי), דאגה עמוקה מהמתרחש במצרים על רקע ציון יום מלחמת הכיפור שיחול מחר, ה-6 באוקטובר. מחר מתכננים האחים המוסלמים לחזור לכיכרות להפגנות נגד המשטר החדש שהביא לסילוקו של מוחמד מורסי ביולי השנה. עיקר מאמצי התנועה המוסלמית יתמקדו לא רק בקהיר אלא בערי השדה בהן לדעת האחים המוסלמים  יתקשו כוחות הביטחון המצריים להשיג שליטה על הנעשה בהן. על רקע ההפכנות הממתוכננות למחר החלו העימותים כבר אתמול (שישי)  בניסיון תומכי האחים המוסלמים לחזור לכיכר תחריר, כמדווח. בתוך כך התפתחו תגרות אלימות בין עוברי אורח תומכי סיסי לתומכיו של מורסי בערים אלכסנדריה ואסיוט.

באו"ם קוראים את המפה ומביעים דאגה: "לנוכח הודעתם המוקדמת של תומכי מורסי בדבר כוונותיהם לציין את חג  ה-6 באוקטובר ביום ראשון הקרוב, מדגישה המועצה הכללית של האו"ם את חשיבות המחויבות לאי אלימות. המזכיר הכללי מביע דאגה לארועים האלימים שקרו אתמול", צוין בהודעה שפורסמה באתר האו"ם.

צבא מצרים וכוחות הביטחון  נערכים בכוחות מתוגברים למניעת השלתטות האחים המוסלמים על מרכזי ערי השדה וערי התעלה. תנועת האחים המוסלמים העבירה הנחיות חשאיות באמצעות רשת המסגדים ברחבי המדינה ובהן הוראה למיליוני מצרים מוסלמים לצאת לרחוב ביום ראשון כתחילת המרד הגדול נגד הצבא המצרי. מטרת האחים המוסלמים היא להשתלט בעיקר על ערי השדה ולא על הערים המרכזיות כמו קהיר, סואץ ואלכסנדריה, שם מרוכזים כוחות משטרה וצבא רבים. ה-6 באוקטובר, יום תחילת מלחמת יום כיפור לפני ארבעים שנה, הוא היום בו חצה הצבא המצרי את תעלת סואץ והשמיד את קו בר לב המבוצר על גדותיה שהיו בידי ישראל.

בכוונת האחים להזרים לרחובות עשרות אלפים פעילים מקומיים, שאינם מוכרים לשלטונות הביטחון והמודיעין המצריים, ואלו יתקשו לעוצרם. באותה שיטה נקטו מתנגדי מורסי בתנועת "תמרוד" (Tamarod) רק חצי שנה קודם לכן, כאשר החלו לגייס את ההמונים לצאת לרחובות במטרה להפיל את שלטון האחים המוסלמים.  אם יצליחו האחים להוציא אל הפועל את תכניתם, יעברו לשלב השני שבו ינסו לכבוש את כיכרות הערים הגדולות.

 מפקד משמר הגבול המצרי: אנו עוברים לישורת האחרונה בקרב על סיני

במקביל לכך אמרו גורמים בכירים בצבא מצרים כי הצבא המצרי נמצא למעשה בישורת האחרונה במלחמתם להשגת שליטה בחצי האי סיני. לדברי הגורמים הצליח הצבא המצרי להרוס כ75% מתשתיות הטרור בסיני. מפקד משמר הגבול המצרי, מייג'ור ג'נרל אחמד איברהים התראיין אמש לכלי התקשורת במצרים ואמר כי  הצבא  המצרי חסם 794 מנהרות הברחה בין רפיח לעזה מתחילתת  השנה, כשסה"כ נהרסו 1,055 מנהרות מאז הדחתו של חוסני מובראק במהפיכת 2011.  הוא ציין כי הצבא המצרי הציב ציוד טכנולוגי חדיש לאורך 13 קילומטרים המהווים את גבול רצועת עזה עם מצרים, המאפשר לצבא לעקוב אחרי כל פעילות לחפירות מנהרות והברחות  ולעצרן מבעוד מועד.  לדברי גורמי הצבא עשרות מחבלים סלפיים נהרגו עד כה ומאות נאסרו.

ahmad ibrahim
אחמד איברהים, מפקד משמר הגבול המצרי (צילום: חדשות תחריר)
error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן