Skip to content

דו"ח סודי של נאט"ו מאשר: פקיסטן תומכת בטליבאן

פקיסטן ממשיכה לתמוך במורדי הטליבאן באפגניסטן, כך קובע דו"ח סודי של נאט"ו. במקביל, מנסה ממשלת קרזאי בקאבול לפתוח בשיחות ישירות עם המורדים מאת גרשון גירון למרות הכחשותיה,  פקיסטן ממשיכה לתמוך במורדי הטליבאן באפגניסטן. כך קובע בדו"ח סודי של נאט"ו. על כך דיווחה השבוע רשת CNN מדווחת מקאבול. ג'רום סטארקי, כתב ה"טיימס" הלונדוני שראה את הדו"ח […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

פקיסטן ממשיכה לתמוך במורדי הטליבאן באפגניסטן, כך קובע דו"ח סודי של נאט"ו. במקביל, מנסה ממשלת קרזאי בקאבול לפתוח בשיחות ישירות עם המורדים

מאת גרשון גירון

בטוחים בניצחונם. לוחמי הטליבאן באפגניסטן

למרות הכחשותיה,  פקיסטן ממשיכה לתמוך במורדי הטליבאן באפגניסטן. כך קובע בדו"ח סודי של נאט"ו. על כך דיווחה השבוע רשת CNN מדווחת מקאבול.

ג'רום סטארקי, כתב ה"טיימס" הלונדוני שראה את הדו"ח ומצטט מתוכו, טוען כי שירותי הביון של פקיסטן יודעים את מקומות הימצאם של כל בכירי הטליבאן. פקיסטן, כרגיל, דוחה את ההאשמה הזו.  "אנו מחויבים לאי-מעורבות בפקיסטן", אמר דובר משרד החוץ הפקיסטני, עבדול באסיט, ביום רביעי, והוסיף: "זו שטות, בלשון המעטה". אחר כך הוסיף: "פקיסטן סבלה נוראות בגלל הסכסוך המתמשך באפגניסטן. אפגניסטן יציבה ושוחרת שלום היא אינטרס שלנו ואנו מודעים לכך היטב".

נאט"ו עצמה ממעיטה בערך המסמך. על פי דובר כוח המשימה הבינלאומי (ISAF) באפגניסטן, קולונל ג'ימי אי. קאמינגס, הדו"ח הסודי מבוסס על "דעות ורעיונות" של עצורים מקרב הטליבאן, ומייצג את דעותיהם בלבד.

סטארקי סיפר כי על פי המסמך, הטליבאן תלוי בתמיכת פקיסטן, אף שהוא לאו דווקא מקדם אותה בברכה. "אלה נישואי נוחות", אמר, הטליבאן מאמין שפקיסטן מנצלת אותו לצרכיה, אך אין לו כרגע חלופה לתמיכתה. הוא הוסיף ואמר כי מהדו"ח, המסתמך על 27,000 ראיונות (כולל יותר מ-4,000 ראיונות עם עצורי טליבאן), עם גורמים שונים, החל ממפקדים בכירים ועד אזרחים אפגנים, כי הטליבאן משוכנע לגמרי בניצחונו. עם המרואיינים נמנו גם לוחמי טליבאן ואל-קאעידה זרים.

כתבי CNN לא ראו את הדו"ח, אולם אנשי הכוח הבינלאומי אישרו באוזניהם את עיקר ממצאיו. נציג צבאי בקאבול אמר שדו"חות כאלה נערכים כבר "שנים אחדות" והדו"ח לא נכתב על ידי אנשי צבא. דובר מטעם נאט"ו ציין כי "המרד בהנהגת הטליבאן באפגניסטן סבל אבדות דרמטיות בהנהגה ובמשאבים", ועמד על כך ש"תנופת הטליבאן נבלמה במידה ראויה לציון."

דובר של הפנטגון, קפטן ג'ון קירבי, אמר שהדו"ח, שכותרתו "מצב הטליבאן 2012", הוא תוצר של אלפי ראיונות שנעשו עם עצורי טליבאן במהלך 2011, אך קבע כי הוא "לא נותח כהלכה". "הדו"ח חובר במהלך השנה והרבה דברים השתנו במהלכה. 2011 הייתה שנה קשה לטאליבן", אמר קירבי.

פקידים אמריקנים טענו שוב ושוב שהמרידה באפגניסטן זוכה לתמיכה מפקיסטן. מי שהיה ראש המטות המשולבים של צבא ארצות הברית, האדמירל מייק מאלן, העיד

הקשרים תלויים בחסימת הטליבאן. אדמירל מייק מאלן

בספטמבר שהטליבאן ורשת חקאני, ארגון קיצוני נוסף, נהנים ממקומות מחסה בפקיסטן וכי הם תוקפים את כוחות ארצות הברית באפגניסטן מבסיסיהם שמעבר לגבול. "מאחר שהם מספקים מחסות, בגלל הקשרים בין המודיעין הפקיסטני לחקאני, פקיסטן נושאת באחריות להתקפות נגדנו", אמר מאלן לוועדת הכוחות המשולבים של הסנאט. .

מאלן הוסיף שארצות הברית מעוניינת ב"יחסים חיוביים עם פקיסטן" אבל הוסיף ש"כדי לקיים יחסים נורמאליים בין שתי המדינות חשוב מאוד שפקיסטן תנתק בפועל את קשריה עם הקיצונים הלוחמניים המשתמשים באדמתה נגדנו".

מזכירת המדינה הילרי קלינטון התבטאה בעבר ביחס לתפקידה של פקיסטן במלחמה המתנהלת באפגניסטן. "המסר שלנו ברור מאוד", אמרה, "אנחנו מתכוונים להילחם, אנחנו מתכוונים להידבר, אנחנו מתכוונים לבנות – והם יכולים לסייע או להפריע. אבל אין בכוונתנו לבלום את מאמצינו להקים אפגניסטן חופשית מהתערבות, מעימות מזוין, שיש לה סיכוי לנווט את עתידה".

יחסי ארצות הברית ופקיסטן היו מתוחים במיוחד בשנה האחרונה. איסלמאבאד רגזה על כך שכוחותיה המיוחדים של ארצות הברית הרגו את אוסאמה בין לאדן, מנהיג אל-קאעידה, בפשיטה מעבר לגבול פקיסטן בלא שהנושא תואם עימם. פקיסטן גם זעמה על הרג 24 חיילים פקיסטנים בתקיפה שביצעה נאט"ו בנובמבר. מאוחר יותר התצלה נאט"ו וטענה כי התקיפה בוצעה בשל טעות בזיהוי.

שיחות ישירות בין הממשלה האפגנית למורדים. אסירי טליבאן

הדו"ח שהודלף השבוע עולה בקנה אחד עם ניתוחי המודיעין האמריקני האחרונים את הטליבאן. לדברי גורמים בקהיליית המודיעין האמריקנית, המורדים באפגניסטן עדיין "עומדים על רגליהם" ובכירי הטליבאן "נהנים ממקלט בטוח בפקיסטן". על פי הערכת האיומים השנתית המשותפת לכל זרועות המודיעין האמריקניות, המורדים בהנהגת הטליבאן נסוגים רק באזורים שבהם "מרוכזים כוחות התקיפה" המונהגים על ידי נאט"ו.

פקיד אמריקני אמר לכתב ה-CNN שהדו"ח כולל סיכום דברים שאמרו "כמה מהמורדים הנמרצים והברוטאליים ביותר המנסים לרומם את מורל המתקוממים". "חלק מהחומר שם אי אפשר אפילו לכנות 'מודיעין'. אלה סתם הערות," זלזל הפקיד. הוא סירב לומר האם הדו"ח הוצג למפקדים בכירים בנאט"ו, לרבות מפקד כוח המשימה, גנרל ג'ון אלן.

ההדלפה התרחשה במקביל לניסיון שמבצע ממשלת הנשיא קרזאי לפתוח בשיחות עם הטליבאן. לאחרונה הסירה ממשלת אפגניסטן את התנגדותה להקמת נציגות של הטליבאן בקטאר, כמחווה וכחלק מהרצון להקל על פתיחת השיחות. נראה שהיא מבקשת לפתוח ערוץ שיחות נפרד עם המורדים, ופקיד אפגני בכיר אמר כי יתכן שאלו תתקיימנה בערב הסעודית. במידה ואכן תיפתחנה שיחות כאלה, הן צפויות להעיב עוד יותר על מאמציה השבירים של ארצות הברית לסיים במשא ומתן את המלחמה הארוכה.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן