Skip to content

ירושלים במצור. כ-800 אלף בני אדם בלוויית הרב יוסף

מאות אלפים חסמו את השכונה בה נמצאת ישיבת פורת יוסף. עוד כמאתיים אלף הצטופפו בכניסות לשכונה הקטנה. הכביש הראשי לירושלים נסגר לתנועה. עשרות בני אדם כבר נפצעו קל וכמה מהם פונו לבית חולים. המשטרה פרשה את כוחות עצומים באזור. מד"א מגייס את כל כוחותיו
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

כ-800 אלף בני אדם – להערכת המשטרה זהו מספר המשתתפים במסע הלוויה של הרב עובדיה יוסף. מאות אלפי בני אדם הצטופפו עוד לפני תחילת מסע הלוויה באזור ישיבת פורת יוסף, לשם הובאה גופתו. משטרת ישראל נערכה בזריזות. כביש מספר 1, המוביל לבירה, נחסם כבר בשעות הערב המוקדמות. הלחץ שנוצר היה אדיר. מסע הלוויה עובר דרך רחוב מלכי ישראל, שמגר, ירמיהו, בר אילן עד בית העלמין.

כל הרחובות המובילים לבית העלמין נסגרו לתנועה. הציבור נדרש לא להגיע בכלי רכב פרטיים לרחובות המובילים לבית העלמין בסנהדריה. המשטרה חזרה וביקשה בכל כלי תקשורת אפשרי מהציבור הרב המגיע להלוויה לגלות איפוק וסבלנות כדי לא לגרום לנפגעים במקום. בנוסף להנחיות שיועדו לציבור הרחב, הודיעו קציני משטרה לציבור הרבנים כיצד עליהם לנהוג עקב הצפיפות הרבה בהלוויה.

(צילום: משטרת ישראל)
(צילום: משטרת ישראל)
(צילום: משטרת ישראל)
(צילום: משטרת ישראל)
(צילום: משטרת ישראל)
(צילום: משטרת ישראל)

במתחם בית העלמין סגרה המשטרה את המתחם ולא איפשרה כניסת אנשים למקום למעט כלי תקשורת, רבנים ומשפחה. במד"א מדוחים כי עד כה העניקו החובשים טיפול ל-85 בני אדם שנפצעו קל מהדוחק והמהומה סביב הישיבה ממנה יצא מסע הלוויה ובעת מסע הלוויה. 15 מהם פונו להמשך טיפול בבית החולים. קודם לכן טיפלו אנשי מד"א בעשרות מקרי התעלפויות שאירעו באזור הכותל המערבי, שם התפללו אלפים להצלתו של הרב.

בשלב זה נערכים כוחות גדולים מאוד של חובשים, פרמדיקים ומגישי עזרה ראשונה של מד"א, רכובים על אופנועים, באמבולנסים, ניידות טיפול נמרץ ובחוליות רגליות לאבטחת מסע ההלוויה. לצורך כך הודיעו במד"א כי הארגון יפעיל את כל האמצעים הטכנולוגיים שברשותו, ובהם רכבי הצלה ייחודיים של מד"א להצלת חיים, רכב החפ"ק המיוחד שיוכל לשמש כמוקד מבצעים באירוע ויתפעל את כוחות מד"א בשטח, ואמצעים אלקטרוניים נוספים שישמשו להצלת חיים במהלך האירוע.

מפכ"ל המשטרה, רנ"צ יוחנן דנינו, הדגיש: "האובדן לעם ישראל הוא גדול. התפקיד של משטרת ישראל הוא לדאוג שמאות האלפים שהגיעו לאזור ישתתפו בלוויה ויוכלו לחזור הביתה בשלום. זה מבצע מורכב ומאתגר. אנחנו עושים את כל האפשר כדי לעמוד במשימתנו".

לקראת השעה 18:00 הודיע פיקוד העורף  שלנוכח מאות האלפים שהגיעו לבירה, נערך הפיקוד לתגבור כוחות המשטרה ולקראת האפשרות שיארע אירוע רב נפגעים. משטרת ישראל מצידה מסרה כי בשלב זה איננה נזקקת לעזרה.

דובר המשטרה הודיע כי משטרת ישראל פועלת ע"פ תכנית מבצעית שנקבעה מבעוד מועד, וכללה תגבור מחוז י-ם בלמעלה מ-4,000 שוטרים, במהלך ההלוויה הגדולה ביותר בתולדות המדינה. להדגיש, כי כוחות המשטרה הגדולים שהוקצו לאבטחה של של למעלה מחצי מיליון איש, התייצבו כנדרש ע"פ ההיערכות המבצעית וכוחות נוספים הועלו אל ירושלים במסגרת המשימה הלאומית להמשך פעילות הערב והלילה.

ראוי לציין כי נציגי משטרת מחוז ירושלים נפגשו ותיאמו את ההיערכות עם נציגי המשפחה. עם קבלת ההחלטה על מועד ההלוויה, עדכנה המשטרה את ציבור הנהגים בכלל אמצעי התקשורת בדבר הסדרי התנועה המיוחדים וההערכה על עומסי תנועה והזרימה את התנועה בהתאם. על אף קריאות המשטרה לציבור לנהוג באיפוק ובאחריות בשל הדוחק המסוכן, אנו עדים להתנהלות מסוכנת ולפיכך נאלצת המשטרה לפנות בשנית להנהגת המגזר בבקשה לקרוא לציבור לנהוג בזהירות הנדרשת, בטרם תהא פגיעה בנפש.

חשוב להבין כי אבטחת ההלוויה נערכת בתנאי שטח מורכבים ביותר, בכלל זה – רחובות צרים מלהכיל את מאות אלפי המשתתפים. מפכ"ל המשטרה, רנ"צ יוחנן דנינו, ציין בעת ביקור במוקד מחוז י-ם: "ההמונים המלווים את מסע ההלוויה מסכנים את שלומם ובקשתנו ודרישתינו – להימנע מפגיעה בנפש וננקטו ע"י המשטרה והעירייה אמצעי הסברה מגוונים – לרבות כריזה ואמצעי תקשורת – לנהוג בזהירות ובאחריות. כמו כן, הנחתי לבנות מעגלי אבטחה, סדר ותנועה ע"פ תמונת מצב מתעדכנת".

[related-posts]

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן