Skip to content

הנשיא השביע 21 שופטים חדשים לכהונה

הנשיא פרס השביע שופטים חדשים שיכהנו בבתי המשפט המחוזי, השלום, לתעבורה ועבודה. בהזדמנות זו נשא דברים לזכרו של הרב עובדיה יוסף
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

נשיא המדינה שמעון פרס השביע הבוקר שבעה שופטים חדשים לבתי משפט המחוזי, 16 שופטים לבתי משפט השלום, שני שופטים לבית משפט לתעבורה, שופט אחד לבית דין אזורי לעבודה ושני רשמים בכירים.

"מאזני הצדק שעליהם תהיו מופקדים הם תנאי הכרחי לחיים דמוקרטיים, אמר הנשיא בטקס ההשבעה. "הם הלב הפועם והמצפון הרועם שלהם. בלעדיהם הדמוקרטיה משולה לגוף ללא נשמה. מערכת המשפט הישראלית קדמה למדינה. היא העניקה לה תשתית שיפוטית ורוח ערכית. אתם, השופטות והשופטים המתמנים, מהווים אם כן משמרת חדשה וראויה למערכת צדק יוקרתית ועתירת מוניטין, ששמה הטוב הולך לפניה בארץ ובעולם. היא קנתה את שמה בזכות מקצועיותה ואומץ לבה, שבאו לביטוי באיכות פסקי דינה".

נשיא המדינה בטקס השבעת השופטים היום בבית הנשיא (צילום: מארק ניימן, לע"מ)

בהקשר זה תיאר הנשיא פרס את ביקורו בבית הדין הבין-לאומי לצדק בהאג בשבוע שעבר, ואת פגישתו עם נשיא בית הדין הבין-לאומי והרכב השופטים. "בהאג דיברתי על ערכיותה של מערכת המשפט הישראלית, אשר למרות הנסיבות המורכבות שעמן היא נאלצת להתמודד, מיישמת בכבוד ובאומץ את המשפט הבין-לאומי ואת מוסר העמים", אמר הנשיא. "הדגשתי בפניהם כי צה"ל הוא צבא ערכי המקפיד על טוהר נשקו וטוהר מצפונו במבחנים לא פשוטים המתעוררים נגד אויבים שוללי חוק, בידיעה שאין חיים ללא ביטחון, ואין שלום ללא צדק. שופטי בתי המשפט נתנו לי להבין שאכן ישנו כבוד עמוק למשפט הישראלי, ולבית המשפט העליון שלנו".

שרת המשפטים, ציפי לבני נשאה דברים ואמרה :"יש מי שמבקשים לטעון כי כוחו של הרוב בכנסת עולה על כוחו של בית המשפט, או שפסיקתו של רב היא מקור הסמכות. גם בימים של אבל על גדול בתורה, שבצד מחלוקות על חלק מאמירותיו ידע לפרש את היהדות באופן מקל וזוכה כיום לכבוד ע"י כל העם בזכות כך, חשוב לזכור שזו מדינה מסובכת, בה צריך לשלב, לאזן ולתת כבוד למרכיביה השונים של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית. בגין אמר כי 'האמת אינה תלויה בכוח, והצדק אינו צמוד לרוב'. הכנסת פועלת על-פי עקרון הרוב, אולם תפקידו של בית-המשפט העליון הוא לשמור שהכנסת עומדת בערכי הצדק, ולכן צריך להגן עליו.

הספד לרב עובדיה. שמעון פרס (צילום: מארק ניימן/לע"מ)
הספד לרב עובדיה. שמעון פרס (צילום: מארק ניימן/לע"מ)

"במאבק הזה על שמירת עליונות המשפט, ישנה חשיבות עליונה לאמון הציבור במערכת המשפט"' אמרה לבני. "התפקיד של כולנו הוא לבחור את הטובים ביותר, לכל הערכאות ולכל בתי המשפט, ולכן אתם כאן. אתכם נפגש האזרח שמבקש צדק, וההתנהלות שלכם באולם תקבע את עמדתו ביחס למערכת כולה. הוא יצפה, ובצדק, שטחנות הצדק יפעלו מהר, ואם לא כן ירגיש שהוא נטחן בגלגלי הזמן ושאין לו כתובת – כי כתובת פורמלית שצריך להמתין לפסיקתה שנים היא לא כתובת. תפקידנו כמערכת הוא גם לתקן כל הזמן את הטעון תיקון. ביקורת אינה נגד המערכת: מטרתה לחזק את הטובים ולהוציא מהמערכת את אלו שסוטים מהעקרונות והערכים הראויים. איננו יכולים להרשות לעצמנו שעמדת הציבור תהיה נגד המערכת הטובה הזו".

לבני המשיכה והפצירה בשופטים: "יש לי בקשה אחת: כשיגיעו הרגעים בהם תתלבטו, ולא תדעו מהי ההחלטה הנכונה, שימו בצד את כל רחשי התקשורת והרעשים מחוץ לכותלי בית המשפט, והסתכלו פנימה. אני יודעת שלכל אחד מכם יש את המצפן הפנימי, שיורה לכם כיצד לפעול. בזכותו בחרתם להיות שופטים, ובזכותו נבחרתם להיות כאלה. אמון הציבור במערכת השיפוטית תלוי גם בכם – ואמון הציבור בכם הוא חיוני לדמוקרטיה." 

נשיא בית המשפט העליון השופט אשר גרוניס הביע תנחומים בשם מערכת המשפט למשפחתו של הרב עובדיה יוסף ז"ל, שבין תפקידיו כיהן גם כחבר בין הדין הרבני הגדול לערעורים. בהמשך בירך את השופטים החדשים ואמר: "היום אתם מצטרפים למערכת המשפט. מחר תיכנסו ללשכותיכם ותחלו בעבודת השיפוט, ובמהרה תגלו כי זוהי שליחות ציבורית. גם כששורות השופטים מלאות, כמות התיקים גדולה עד מאוד. בשנים האחרונות נקטנו שורה של צעדים שמטרתם ייעול ההליכים וההתמודדות עם עומס התיקים הרב. בשנת המשפט הנוכחית נשים דגש ביישום הרפורמות שהחלנו, הנוגעות לשמיעת דיונים ברצף ומניעת דחיית דיונים אלא במקרים חריגים".

את האירוע פתח הנשיא פרס בדברים לזכרו של הרב עובדיה יוסף ואמר: "אתמול הלך לעולמו מנהיג דגול, איש מורם מעם; מגדולי פוסקי דורנו אשר הטביע חותם בחיי העם היהודי ומדינת ישראל; מרן הרב עובדיה יוסף זכר צדיק לברכה. שמענו הרבה הספדים, אך ההספד המרשים ביותר היה הספדו של העם, מכל השכבות, חוצה מחנות, שעלה מכל קצוות הארץ לירושלים. אף אחד לא אירגן אותם, לא ציווה עליהםי והיה זה דבר מפתיע ומרגש. אולי דווקא ההספד הזה של העם הוא שעושה צדק לדמותו. אין לנו עם אשכנזי או ספרדי – יש לנו עם אחד והרב עובדיה יוסף ז"ל מייצג את אחדותו של העם, שכן יותר משרצה לטפח קבוצה אחת בעם, רצה ופעל למנוע קיפוח של קבוצה אחרת. עם ישראל השיב לו אמש אהבה גדולה".

 

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן