Skip to content

ג'נט ילן תמונה כיו"ר הפדרל ריזרב

מינויה טעון אישור של ועדת הבנקאות של הסנאט, אך בוושינגטון מעריכים כי עבודת ההכנה היסודית שנעשתה על ידי אובמה ויועציו תעניק לה את התמיכה הנדרשת
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
ריבית נמוכה ומעורבות גבוהה בשוק. ג'נט ילן, נגידת ה"פד" החדשה (ויקימדיה)

סוכנויות הידיעות מדווחות מוושינגטון כי הנשיא ברק אובמה צפוי להודיע היום על מינויה של פרופסור ג'נט ילן כנגידת הבנק המרכזי של ארה"ב. ילן משמשת כיום כסגניתו של הנגיד הנוכחי, בן ברננקי, שיפרוש מתפקידו בעוד כשלושה חודשים. בכך יעשו אובמה וילן היסטוריה, כשיהיו מעורבים במינוי הראשון של אישה לתפקיד זה אי פעם.

ג'נט ילן, 67, נולדה בברוקלין, ניו יורק. היא סיימה בהצטיינות תואר ראשון בכלכלה באוניברסיטת בראון ב-1967 וקיבלה את הדוקטורט בכלכלה מאוניברסיטת ייל ב-1971. בין השנים 1971-1976 כיהנה ילן כפרופסור עוזר באוניברסיטת הרווארד ובשנים 1977-1978 ככלכלנית במועצת הנגידים של הפדרל ריזרב, הבנק המרכזי של ארה"ב, המכונה בקיצור ה"פד".

החל בשנת 1980 החלה ילן לבצע מחקרים בבית הספר האס לעסקים שבאוניברסיטת קליפורניה בברקליס וללמד מקרו-כלכלה תלמידי MBA. כיום היא פרופסור אמריטה בבית הספר. ילן זכתה פעמיים בפרס בית ספר האס להוראה מצטיינת.

ילן כיהנה כיו"ר מועצת היועצים הכלכליים של נשיא ארצות הברית ביל קלינטון מ-1997 ועד 1999 וכיהנה כחברת הנהלת מועצת הנגידים של הפדרל רזרב בין השנים 1994 ל-1997. בעבר לימדה באוניברסיטת הרווארד ובבית הספר לכלכלה של לונדון. ילן כיהנה כנשיאת Western Economic Association International והיא סגנית נשיא לשעבר של האגודה האמריקנית לכלכלה. החל מ-2004 ועד 2010 כיהנה ילן כנשיאה  וכמנכ"לית של הפדרל ריזרב של סן פרנסיסקו. היא הייתה חברה בעלת זכות הצבעה בוועדה הפדרלית לשוק פתוח ב-2009. 

ילן נחשבת כרבים בוול סטריט כ"יונה", כלומר, מודאגת יותר מאבטלה מאשר מאינפלציה וככזו, נוטה פחות לתמוך בהעלאת ריבית הפדרל ריזרב. 

שמה של ילן הוזכר כבר ביולי 2009 כמחליפה פוטנציאלית לבן ברננקי בתפקיד יו"ר מערכת הפדרל ריזרב. ואולם, באותה שנה החליט הנשיא אובמה להאריך את כהונתו של ברננקי. שנה לאחר מכן מינה אובמה את ילן כמחליפתו של דונלד כהן בתפקיד סגן יו"ר הפדרל ריזרב. ועדת הבנקאות של הסנאט הצביעה ברוב של 17 תומכים מול שישה מתנגדים לאישור המינוי, על אף שהנציג הרפובליקני הבכיר, הסנאטור ריצ'רד שלבי, הצביע נגד, באומרו שהוא מאמין שלגברת ילן יש "הטיה אינפלציונית". היא נכנסה לתפקידה באוקטובר אותה שנה. בעת ובעונה אחת התחילה ילן כהונה בת 14 שנים כחברה במועצת המנהלים של הפדרל ריזרב, כהונה שתגיע לסיומה ב-31 בינואר 2024. 

ב-11 באוקטובר 2010, בנאום הראשון שלה כסגנית היו"ר, התרחקה ילן מהרטוריקה ה"יונית" שלה ביחס לשיעורי ריבית נמוכים. לדבריה, "מתקבל על הדעת שמדיניות מוניטרית מרחיבה יכולה לספק חומר בעירה להצטברות של מינוף ולקיחת סיכונים מוגזמים במערכת הפיננסית". 

טרם מינויה של ילן נחשב הכלכלן הוותיק לארי סאמרס המועמד המוביל לתפקיד נגיד הבנק המרכזי. ואולם, סאמרס נאלץ לפרוש בשל התנגדות עזה בוול סטריט למינויו, בשל עמדותיו בתחום המוניטרי. בעוד שילן נחשבת לממשיכתו של ברננקי כמי שתומכת במדיניות של ריבית נמוכה והזרמת כספים כדרך חיונית להתאוששות הכלכלה האמריקנית, סאמרס תומך בריבית גבוהה ובמעורבות מינימלית של הבנק המרכזי בשוק.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן