Skip to content

האנשים העשירים ביותר באפריקה

בתוך הדירוג של ונצ'רס אפריקה ישנן שלוש נשים, ואחת מהן, פולורונשו אלאקיג'ה - מעצבת אופנה בת 62, מדורגת בין עשרת העשירים ביותר • נציגי ניגריה, דרום אפריקה ומצרים הם המובילים את הרשימה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

המגזין הפיננסי וסגנון החיים, ונצ'רס אפריקה, פירסם דירוג של 55 האנשים העשירים ביותר ביבשת אפריקה. עושרם הכולל של האנשים העשירים ביבשת עומד על 143.88 מיליארד דולר. על פי הדירוג, ההון הממוצע של עשירי אפריקה עומד על 2.6 מיליארד דולר.

העושר מרמז כי גם הכלכלה צומחת כלפי מעלה (ויקימדיה)
העושר מרמז כי גם הכלכלה צומחת כלפי מעלה (ויקימדיה)

הגיל החציוני של 55 העשירים עומד על 65. בין חברי המועדון האקסלוסיבי ניתן למצוא את התעשיין הקנייתי, מאנו צ'אנדאריא, ואת איל הנדל"ן המצרי, מוחמד אל פאייד (אביו של דודי אל פאייד שנהרג בתאונת דרכים באוגוסט 2007, יחד עם הנסיכה דיאנה). שניהם בני 84. הצעיר בחבורה הוא מוחמד דווג'י, מטנזניה, ואיגאו סאנומי, מניגריה, שניהם בני 38 ושניהם עשו את הונם ממסחר בנפט.

העשיר והעשירה ביותר באפריקה

את הרשימה פותח אליקו דנגוטה, איל הון ניגרי בן 56, המוערך בכ-20 מיליארד דולר. דנגוטה צבר את הונו הראשוני ממסחר. האימפריה שלו נבנתה לפני כשלושה עשורים, אז לקח הלוואה מדודו שמצד אימו, במטרה להקים חברה לסחר בקמח, סוכר, אורז ומלט.

האיש העשיר באפריקה - אליקו דנגוטה (ויקימדיה)
האיש העשיר באפריקה - אליקו דנגוטה (ויקימדיה)

בתוך הדירוג אפשר למצוא גם שלוש נשים. העשירה בנשים היא פולורונשו אלקיג'ה בת ה-62, עם הון של 7.3 מיליארד דולר. אלקיג'ה ממוקמת במקום הרביעי ברשימת עשרת האנשים העשירים ביותר, נתון שהופך אותה לאישה השחורה העשירה בעולם, הרבה יותר מאופרה ווינפרי, שלה הון שמוערך בסביבות ה-3 מיליארד דולר.

אלקיג'ה, ילידת ניגריה, למדה עיצוב אופנה בבריטניה וחזרה למולדתה כדי לבנות אימפרית אופנה משגשגת בשם "סופרים סטיג'ס". מותג האופנה שבנתה אלקיג'ה זכה להצלחה בקרב נשים מהשכבה העשירה והמבוססת במדינה. בין אותן נשים עשירות הייתה גם מרים באבאנגידה, אשתו של איברהים באבאנגידה, נשיאה לשעבר של ניגריה. הקירבה לאישתו של הנשיא איפשרה למעצבת האופנה, להשתלט במחיר מציאה על OML 127, אחד משדות הנפט המניבים ביותר בניגריה, דרך חברת פמפה נפט, שבבעלותה כ-60% מהשדה.

מדינות אפריקה על פי תמ"ג (ויקימדיה)
מדינות אפריקה על פי תמ"ג (ויקימדיה)

יהלומים אינם לנצח

שם נוסף בדירוג עם הון של 6.5 מיליארד דולר הוא ניקי אופנהיימר. אופנהיימר בן ה-68, דמות מוכרת בעולם היהלומים, הוא עדות לכך שכנראה יהלומים אינם לנצח. לאחר שמכר את חלקו בחברת כריית היהלומים דה בירס, שסבו של ניקי – סר ארנסט אופנהיימר הקים, עבר להשקעות בתחום החקלאות והצריכה על ידי קרן השקעות, בעלת היקף הון של 300 מיליון דולר, שהקים אופנהיימר.

אז מה הרשימה בעצם אומרת? האם המצב באפריקה הוא טוב? תלוי את מי שואלים. מצד אחד, אפשר לראות ברשימה את תמונת הראי שקיימת במדינות רבות ביבשת: מספר מצומצם של אנשים מתעשרים על גבם של רבים, חלקם תוך שימוש ביחסי הון שלטון. מצד אחר, תחזיות הצמיחה לשנים הבאות מציירות תמונה שבה כנראה המצב הכלכלי באפריקה ישתפר בשנים הקרובות, והעושר הרב שצברו המדורגים היא רק עדות לכך.

על פי התחזית של הבנק העולמי, הצמיחה באפריקה תעמוד על 5.5% בשנת 2014. התחזית היא תיקון לזו שנתן הבנק בתחילת השנה אשר שעמדה על 5.1% לשנת 2014, וזאת בהשוואה לצמיחה של4.2% בשנת 2012. לשם השוואה, תחזית הצמיחה העולמית לשנת 2014, כפי שחזו כלכלנים של קרן המטבע העולמי, תעמוד רק על 2.9%, תחזית הנמוכה כמעט פי 2 מהצמיחה הצפויה באפריקה.

האטמוספירה הכלכלית באפריקה טובה מאי פעם, בין היתר בעקבות שיעורי עוני הולכים וקטנים, כפי שמצטייר מדו"ח הבנק העולמי. הרצון הגדול להשקיע ביבשת אפריקה, שרק גדל בשנים האחרונות, מממש את עצמו בשיעורי צמיחה גבוהים. אם אכן המצב ימשיך כך, רשימת האנשים העשירים ביותר באפריקה רק תגדל.

2 Comments

  1. צדוק התקוה
    10 באוקטובר 2013 @ 19:02

    האטמוספירה הכלכלית באפריקה טובה מאי פעם, בין היתר בעקבות שיעורי עוני הולכים וקטנים מענין מהיכן נלקח הנתון הזה העוני באפריקה גדל משנה לשנה אלפי אפרקאים מצפים את העולם המערבי בל" התעשר" כמהגרי עבודה המחפשים חיים טובים אז הנתונים לא מתאמים לנעשה בשטח

    • עמית מנדלזון
      11 באוקטובר 2013 @ 0:16

      אין לי מושג ירות מאיפה אתה מצאת את הנתונים שלך, כנראה שלא הבנת מספיק טוב מדוע אפריקאים מסכנים את חייהם כדי להגיע לאירופה או לישראל

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן