Skip to content

קורסות משבת לשבת: קודם ספנאייר, עכשיו מאלב

  מאלב, חברת התעופה ההונגרית, הודיעה היום, כי הפסיקה את פעילותה בגלל קשיי נזילות קשים, שאינם מאפשרים לה להמשיך לפעול. הנוסעים הישראלים שהיו אמורים לטוס היום, שולחו לבתיהם   מאת עמי אטינגר ועירית רוזנבלום   חברת התעופה ההונגרית מאלב, הודיעה היום כי הפסיקה את פעילותה בגלל קשיי נזילות קשים, שאינם מאפשרים לה להמשיך לפעול ולהתקיים. החברה […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

 

מאלב, חברת התעופה ההונגרית, הודיעה היום, כי הפסיקה את פעילותה בגלל קשיי נזילות קשים, שאינם מאפשרים לה להמשיך לפעול. הנוסעים הישראלים שהיו אמורים לטוס היום, שולחו לבתיהם

 

מאת עמי אטינגר ועירית רוזנבלום

 

חברת התעופה ההונגרית מאלב, הודיעה היום כי הפסיקה את פעילותה בגלל קשיי נזילות קשים, שאינם מאפשרים לה להמשיך לפעול ולהתקיים. החברה קרקעה את כל טיסותיה, ואתר האינטרנט נסגר. היא מצטרפת לחברת ספנאייר הספרדית שקרסה בסוף השבוע שעבר.

בלילה של יום חמישי נחת בנמל התעופה בן גוריון מטוס מאלב, שהיה אמור לשוב לבודפשט בשעה 05:45. אולם רשות שדות התעופה (רש"ת) הודיעה, כי לא תאשר את המראת המטוס, בגין חוב של 400 אלף דולר: "לאחר התראות חוזרות ונשנות לשלם את החוב, והתעלמות החברה מהבקשות, הודיעה רש"ת כי לא תאשר למטוס להמריא לפני תשלום החוב", מסר אדר אבישר דובר רש"ת, "כמו כן הודענו למאלב, כי האחריות לטיפול בנוסעים מוטלת עליה". כתוצאה מכך בוטלה הטיסה והנוסעים שהיו אמורים לטוס עם החברה, שולחו לבתיהם.

כ-10 אלף רוכשי כרטיסים למאלב

המשנה למנכ"ל אופיר טורס, יהודה זפרני, אמר בתגובה כי במקרים כאלה נפתח בחברה חמ"ל שמתחיל לטפל בלקוחות. "אנחנו מנסים לעזור לנוסעים דרך חברות אירופיות אחרות, אבל כמובן שזה יותר יקר. אנחנו עוד בתחילתו של המשבר ולא יודעים אם החברה תטוס ביום ראשון. בסך הכל טרם קיבלנו הודעה רשמית".

נוסעים בשדה התעופה של בודפשט. צילום מויקיפדיה
נוסעים בשדה התעופה של בודפשט. צילום מויקיפדיה

בעקבות החשש מפני קריסתה של מאלב, החליטה התאחדות סוכני הנסיעות עוד אתמול לבחון פנייה דחופה לבית המשפט, ולבקש כי יאשר לסוכני הנסיעות להעביר את הכספים האמורים להיות משולמים למאלב בתשלום הקרוב, לקופת בית המשפט או לחשבון נאמנות. זאת, במטרה להגן על כספי הלקוחות.

לדעת מנכ"ל ההתאחדות, יוסי פתאל, מדובר בכ-10 אלף נוסעים, שרכשו כרטיסים במאלב לחודשים הקרובים. "התשלום הקרוב של סוכני הנסיעות למסלקה של חברות התעופה – ה-BSP – הוא ב-15 בחודש ואנחנו יכולים לקזז את הכסף שאנשים שילמו למשרדי הנסיעות. כמו כן, ב-BSP מונח כסף רב", אומר פתאל, "מאלב עשו לפני כמה חודשים מבצעים גדולים, כדי להכניס מזומנים לקופתם, והישראלים קנו".

לדברי פתאל, "מאלב טסה גם לארצות הברית, והישראלים היו משתמשים בה לטיסות המשך. תמיד הם היו זולים יותר. עכשיו אנחנו יודעים את המחיר של זה", מסכם פתאל.

כבר לפני כשלושה שבועות, הודיעה מאלב כי נקלעה לקשיי נזילות. אבל אז מסרה, כי ממשלת הונגריה תעזור לה לצאת מקשיים אלה, ולכן היא ממשיכה להפעיל את טיסותיה. זאת, בתקווה שהעזרה הממשלתית תעזור לה להיחלץ ממצבה הכלכלי הקשה. בתחילת השבוע הנוכחי מסרה מאלב, כי החברה ממשיכה לפעול תחת הגנה מפני נושים. הליך זה היה צריך להדליק נורת אזהרה אצל גורמי תעופה ותיירות העובדים עמה, בכל הקשור להמשך הקשר אתה.

הספקים החלו לתבוע את המגיע להם

הבוקר הודיעה מאלב, כי ספקיה איבדו את האימון בחברה, והחלו לתבוע את התשלומים המגיעים להם, בעיקר דלק ואגרות נמלי תעופה – בעוד ממשלת הונגריה לא יכלה להזרים לה מזומנים נוספים. "מצב זה האיץ את זרימת ההתרוקנות של המזומנים למידה כזו, שהיום היא נקלעה למצב שאינו מאפשר לה להתקיים", נאמר בהצהרת דירקטוריון החברה הבוקר.

גורם בולט בעצירת החברה היה, כנראה, דרישתה של הנציבות האירופית לפני כחודש ממאלב, להחזיר לממשלת הונגריה כמה עשרות מיליוני אירו שקיבלה ממנה כעזרה בין השנים 2007-2010. זאת על פי הנחיות הנציבות, שאוסרות על ממשלות של מדינות האיחוד האירופי לסבסד חברות עסקיות.

מטוס 737 של מאלב. צילום מויקיפדיה
מטוס 737 של מאלב. צילום מויקיפדיה

הקשיים הכלכליים של מאלב נמשכים כבר הרבה זמן. כדי להתגבר עליהם סגרה החברה עשרות נציגויות בעולם וביטלה קווי טיסה. הקו לישראל נשאר על כנו, כי הוא נחשב אחד מקוויה הרווחיים. לעומת זאת, נציגות החברה בישראל בוטלה והטיפול בענייני מאלב נמסרה לחברת טל תעופה, שפעלה כסוכנת המכירות הכללית (GSA) שלה בישראל.

מחברת טל תעופה נמסר, כי אין להם פרטים על מה שקרה וכי היא מחכה להוראות מבודפשט, כיצד לפעול בכל הקשור לטיפול בנוסעים שאמורים היו לטוס במאלב.

מאלב נוסדה זמן קצר לאחר מלחמת העולם השנייה, ב-29 במארס 1946, בשם "חברת תעופה אזרחית הונגרית – סובייטית". החברה הפעילה אז שירותי נוסעים ודואר ופעלה מנמל תעופה ישן מערבית לבודפשט. ב-1950 נבנה נמל תעופה חדש והחברה העבירה את פעילותה אליו.

ב-25 בנובמבר 1956 רכשה ממשלת הונגריה את כל מניות החברה ושמה שונה לזה הנוכחי והיא החלה להרחיב את פעילותה לקווים בינלאומיים סמוכים. בשנת 1968, עם רכישת מטוסי סילון מדגם טופולוב TU-134 , החלה מאלב לטוס לכל חלקי אירופה ולמזרח התיכון.

כבר בשנת 1988, לפני התמוטטות ברית המועצות והפיכת הונגריה לדמוקרטיה, רכשה מאלב מטוס נוסעים מערבי ראשון מדגם בואינג 737-200. תהליך החלפת המטוסים הואץ ושלוש שנים אחר כך נפרדה החברה ממטוסיה הרוסיים האחרונים. החברה המשיכה להתפתח ובחודש אפריל 2007 הצטרפה לברית התעופה תעופה הגדולה One World, כשהיא מפעילה טיסות לכ-50 יעדים.

 

2 Comments

  1. יצחק
    5 בפברואר 2012 @ 11:14

    נא לבדוק נתנוים
    אגב ספאנייר יותר גדולה ממאלב

  2. עמי שחר
    4 בפברואר 2012 @ 1:30

    רעיון לרוכשי כרטיסים בדרך מקוונת: שלמו בשירות PayPal
    http://www.paypal.com
    זה שירות שאיננו מצריך להציג את פרטי הויזה שלך
    חוסך עלויות נלוות של תשלום בכרטיס אשראי שמחייבות בו חברות המוכרות כרטיסים אלה
    ו… מאפשר להשיב כספים ששילמת אם לא התקבלה תמורה או התמורה התקבלה פגומה !!!

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן