Skip to content

התפוצצה עסקת ההשקעה של קרן פימי באל על

הקרן הודיעה להנהלת אל על ולחברת כנפיים, בעלת השליטה באל על, כי היא מסתלקת מהסכם. המסחר במניות אל על הופסק ב-11:28, כאשר המניה ירדה ב-8.10%. המסחר חודש ב-13:04
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
ישי דוידי. ביטול הסכם ההשקעה הואיל ולא התקיימו התנאים המתלים שנקבעו בהסכם ההשקעה
ישי דוידי. ביטול הסכם ההשקעה הואיל ולא התקיימו התנאים המתלים שנקבעו בהסכם ההשקעה

התפוצצה עסקת הרכישה של קרן פימי, בניהולו של ישי דוידי, בחברת אל על על והיא לא תצא לפועל. הנהלת הקרן מסרה לאל על ולכנפיים בעלת השליטה בחברת התעופה, כי אין בכוונתה לנצל את האופציה לרכישת גרעין השליטה בחברה. המסחר במניות אל על הופסק היום בשעה 11:28, לאחר שהמניה שלה ירדה ב-8.10%, לאחר שאל על דיווחה, כי היא עומדת לפרסם הודעה מהותית.

בשעה 12:30 מסרו אליעזר שקדי מנכ"ל אל על ואריאל שורצברג, מ"מ סמנכ"ל הכספים בחברה, כי בהמשך לדיווח החברה מיום 14 באפריל השנה בדבר התקשרות החברה בהסכם השקעה עם קרנות מקבוצת פימי ("פימי"), מודיעה החברה, כי פימי הודיעה לה על ביטול הסכם ההשקעה הואיל ולא התקיימו התנאים המתלים שנקבעו בהסכם ההשקעה. המסחר במניות החברה בבורסה חודש בשעה 13:04.

על פי עסקת ההשקעה הייתה פימי אמורה להשקיע באל על עד 70 מיליון דולר ולגרום לביצוע תנאים נוספים, כמו פריסת החובות של אל על בנקים. אבל, על פי הערכות, התנאי המתלה המרכזי – חתימת הסכם עבודה קיבוצי, ובו דרישה לפרישת עובדים והורדה בתנאי שכר, על מנת לאפשר ניהול גמיש – לא בוצע ולפיכך ביטלה פימי את ההסכם.

פרישת עובדים והמו"מ על ההסכם הקיבוצי

ביום שלישי השבוע מסרה הנהלת אל על, כי במסגרת מאמצי חברת אל על להתייעלות וחיסכון יציעו הנהלת אל על ונציגות העובדים תכנית פרישה מוקדמת לעובדים, שתהיה במתכונת תכנית פנסיונית. אבל היא מסרה עוד, כי התנאים והכללים האמורים להיכלל בתכנית יוצגו רק לאחר שיהיו בידי החברה נתונים על כמות המעוניינים להיכלל בתכנית. היא גם ציינה, כי ראובן וירובניק, סמנכ"ל משאבי אנוש באל על ואשר אדרי יו"ר נציגות העובדים באל על פנו במכתב לכל אנשי החברה וקראו למעוניינים בפרישה מוקדמת להירשם לתכנית.

זה נראה אומנם התקדמות במו"מ בין ההנהלה לבין העובדים, אבל מעשית אין בסיכום הזה, בשלב הנוכחי – כלום. פימי, כנראה, לא הייתה מוכנה לחכות עד שעובדים יירשמו לתוכנית הפרישה ורק אז יפורסמו תנאיה, וכאשר גם הסכם עבודה קיבוצי חדש לא נחתם החליטה לפרוש מההסכם ההשקעה באל על.

מה גם שבדיונים על הסכם הקיבוצי החדש דרשו העובדים תוספת שכר של 12% ל-4 שנים, צמוד מדד, הקטנת מספר נציגי דירקטוריון אל על, החלפת הדירקטורים הנוכחיים, ייצוג של שלושה דירקטורים מטעם העובדים, הורדת שכר הבכירים ודברים נוספים.

הארכות פימי

ב-28 באוגוסט השנה מסרה פימי, בניהולו של ישי דוידי, לחברת אל על הודעה על הארכת התקופה להשלמת התנאים המתלים, בפעם השניה, לביצוע העסקה להשקעתה באל על ב-45 ימים נוספים, החל מ-30 באוגוסט השנה. זאת בהתאם להוראות הסכם ההשקעה. על פי הודעתה הסיכוי להתממשות העסקה קלושים. בהודעתה מסרה פימי, כי לא נראה, כי חלה התקדמות כלשהי במו"מ להסכם קיבוצי חדש בין החברה לבין עובדיה, אשר חתימה על הסכם קיבוצי לשביעות רצונה של פימי מהווה תנאי מתנאי סגירת הסכם ההשקעה. עוד ציינה אז פימי, כי לאור הערכתה בדבר הסיכוי הקלוש להתממשות העסקה על פי הסכם ההשקעה, חוזרת פימי על הצהרתה, לפיה למרות האמור בהסכם ההשקעה, רשאית אל על לפנות, לנהל מו"מ ואף לסגור עם כל משקיע אחר שיהיה מוכן להשקיע בחברה, במקביל לפימי, או אף במקומה. היום נפל הפור וקרן פימי הודיעה, כי היא מבטלת את העסקה.

אל על זקוקה לכספי ההשקעה

אל על זקוקה לכספי השקעה חיצונית כדי להטיב את מצבה הכלכלי לקראת קליטת מטוסי בואינג 737-900 ולקראת יישום תוכניתה האסטרטגית להפעיל טיסות Low Cost בכמה נתיבי פעילותה. זו הסיבה שכבר בתחילת חודש יוני אישרה האסיפה הכללית של בעלי המניות של אל על את ההסכם עם קרן פימי. עכשיו כאשר פימי הסתלקה מהסכם ההשקעה תאלף החברה להשקיע מחדש מאמצים רבים על מנת לאתר משקיע אסטרטגי אחר.

מימון מטוסים

מימון רכישת שישה מטוסי בואינג 737-900ER מדגים עד כמה זקוקה אל על למשקיע אסטרטגי כאשר הליכים אקסוגניים משפיעים על תכנוניה ופעילותה. מימון זה אמור היה להתבצע על ידי בנק זר, בערבות של הבנק הפדראלי לעידוד היצוא והיבוא של ארה"ב – Ex-Im, אולם נוכח האירועים האחרונים בארה"ב, שבמסגרתם לא אושר התקציב בארה"ב והושבתה המערכת הציבורית, לרבות זו של בנק Ex-Im, הסדירה אל על פתרונות גישור פיננסיים למימון המטוס בין הצדדים המעורבים בעסקה, לתקופה של עד חודש, אשר מאפשר לחברה לקלוט את המטוס במועד המסירה המקורי. פתרונות שדרשו, כנראה, סכומים נוספים, בתקווה שבתום חודש הארכה יאושר התקציב הפדראלי, ההשבתה הפדראלית תבוטל ובנק Ex-Im יחזור לפעילות מלאה, ועסקת מימון רכישת המטוסים תחזור למתכונתה המקורית.

רווח והפסד

הרווח הנקי של אל על ברבעון השני של השנה הסתכם ב-3.7 מיליון דולר, בהשוואה להפסד של כ-6.1 מיליון דולר ברבעון השני של שנת 2012. ההפסד הנקי בחציון של שנת 2013 הסתכם ב-28.8 מיליון דולר, בהשוואה להפסד של 29.4 מיליון דולר באותה התקופה אשתקד – ירידה של 2%.

התחייבויות שוטפות

בתום החציון הראשון של השנה גדלו ההתחייבויות השוטפות של אל על בכ-221.7 מיליוני דולר ביחס ליום 31 בדצמבר 2012, בעיקר כתוצאה מגידול עונתי בסעיף הכנסות מראש ממכירת כרטיסי טיסה ובסעיף האשראי לזמן קצר וחלויות שוטפות (בחשבונאות – החלק בהלוואות לזמן ארוך שעל עסק לפרוע במהלך התקופה החשבונאית הנוכחית) בעיקר כתוצאה מהלוואות ביניים לזמן קצר למימון מקדמות ע"ח מטוסים חדשים עד לכניסתם לשירות החברה, וכמו כן, חל גידול בסעיפי הספקים והזכאים, בעיקר כתוצאה מגידול עונתי בפעילות.

התחייבויות לא שוטפות

בהתחייבויות הלא שוטפות של אל על, בתום החציון הראשון של השנה, חל קיטון של כ-38.2 מיליון דולר ביחס ליום 31 בדצמבר 2012 , בעיקר כתוצאה מפירעון שוטף של הלוואות, ומקיטון בסעיף התחייבות למיסים נדחים כתוצאה מרישום הטבת מס עקב ההפסד לפני מס לחציון הראשון לשנת 2013

הון

בתקופת הדוח של החציון הראשון של השנה קטן ההון באל על בכ-28.5 מיליון דולר ביחס ליום 31 בדצמבר 2012, בעיקר כתוצאה מההפסד למחצית הראשונה לשנת 2013. נכון ליום 30 ביוני 2013 לקבוצה גרעון בהון החוזר בסך כ-499.8 מיליון דולר לעומת גרעון של כ-429.2 מיליון דולר ליום 31 בדצמבר 2012 . היחס השוטף של החברה ליום 30 ביוני 2013 הסתכם לכ-47.2%, לעומת 40.8% ליום 31 בדצמבר 2012 .

יחס שוטף הוא מדד המשמש לייצוג הנזילות הפיננסית של החברה, חוסנה הפיננסי ויכולתה לפרוע את התחייבויותיו מתוך נכסיו השוטפים בטווח הקצר. היחס השוטף מחושב על ידי חלוקת הנכסים השוטפים, (שהינם ערכים כספיים המוצגים במאזן החברה והכוללים את כל אותם נכסים אשר ניתן להמירם למזומן בתקופה הקרובה – לרוב עד שנה) בהתחייבויות השוטפות (שהינם ערכים כספיים המוצגים במאזן החברה והכוללים את כל אותן התחייבויות שהחברה מחויבת לשלם בתקופה הקרובה – לרוב עד שנה).

הגורם המרכזי לגידול בגרעון בהון החוזר היה גידול בסעיפי הכנסות מראש, אשראי לזמן קצר וספקים, שקוזזו בעיקר מההטבה בסעיפי המזומנים, הלקוחות והחייבים.

יחד עם זאת ציינה אל בדוח החצי שנתי, כי "הגרעון בהון החוזר כולל שלושה מרכיבים מהותיים אשר נכללים במסגרת סעיפי ההתחייבויות השוטפות של החברה ומאופיינים במחזוריות עסקית שוטפת: הכנסות מראש ממכירת כרטיסי טיסה לרבות מיסי נמל, הכנסות מראש ממועדון הנוסעים, וכן מהתחייבויות לעובדים בגין חופשה. לפיכך, חלק מהותי מהגרעון בהון אינו תזרימי בטווח הקצר".

פעילות שוטפת

בששת החודשים שהסתיימו ביום 30 ביוני 2013 נבע לקבוצה תזרים מזומנים מפעילות שוטפת, בסך של כ-128.3 מיליון דולר, לעומת תזרים מזומנים מפעילות שוטפת בסך של כ-79.2 מיליון דולר בחציון המקביל אשתקד. השיפור בתזרים השוטף ביחס לרבעון המקביל אשתקד נובע משינויים בסעיפי רכוש והתחייבויות, בעיקר גידול בסעיפי הכנסות מראש, חייבים והתחייבויות בגין הטבות עובדים.

פעילות השקעה

בחציון הראשון של שנת 2013 השקיעה החברה כ- 59.3 מיליון דולר נטו בפעילות השקעה. השקעה ברכוש קבוע ורכוש לא מוחשי הסתכמה לסך של כ-76.1 מיליון דולר (בעיקר תשלומים ע"ח עסקת מטוסי 737-900ER). מאידך נבע לחברה סך של כ-15.6 מיליון דולר ממימוש רכוש קבוע, בעיקר מעסקת מכירת מטוסי 757 ומטוס 767.

במחצית הראשונה של השנה השקיעה אל על 30.8 מיליון דולר בפעילות השקעה. השקעה ברכוש קבוע וברכוש לא מוחשי הסתכמה לסך של 41.5 מיליון דולר, לעומת זאת נבעו לאל על כ-18.3 מיליון דולר ממימוש רכוש קבוע.

2 Comments

  1. אלדד
    11 באוקטובר 2013 @ 12:47

    חבל שאי אפשר לקנות מעל 50 אחוז מהמניות ולפטר את כולם.

  2. אלדד
    11 באוקטובר 2013 @ 12:44

    כתבה טובה.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן