Skip to content

טבע תפטר בארץ ובחו"ל כ-5,000 עובדים

ביניהם כ-800-700 מישראל, מתוך מצבת כוח אדם של כ-7,400 עובדים. תמכור נכסים שכבר לא מתאימים לעסקי הליבה שלה, או שאינם גורליים לעתידה. יחימוביץ: טבע שלשלה לכיסה רווח נקי של יותר ממיליארד דולר, כך שאי אפשר לחשוד כי 'נאלצה' לפטר עובדים בגלל קשיים כלכליים. ההסתדרות: "לא נאפשר להנהלת טבע לפטר מאות עובדים"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
ג'רמי לוין, נשיא ומכ"ל טבע. פעולות שיגבירו את יעילות הארגון
ג'רמי לוין, נשיא ומנכ"ל טבע. פעולות שיגבירו את יעילות הארגון. צילום: טבע

חברת התרופות הישראלית טבע, בניהולו של הנשיא והמנכ"ל ג'רמי לוין הודיעה אתמול, כי תצמצם כ-10% ממצבת כוח האדם הגלובלית במשך 2014. משמעות ההודעה – פיטורים של כ-5,000 עובדים. ביניהם כ-800-700 מישראל, מתוך מצבת כוח אדם של כ-7,400 עובדים. מרבית הצמצום יתבצע עד סוף 2014. בעקבות ההודעה, טיפסה מניית החברה ב-2%.

ארגון מחדש

טבע הודיע אתמול על צעדי התייעלות שנועדו להאיץ את צמצום העלויות בחברה ולייעל את המבנה והתהליכים שלה. צעדים המהווים חלק מתוכנית הארגון מחדש של טבע בארץ ובעולם, אשר הוצגה בחודש דצמבר 2012 וכללה פעולות שיגבירו את היעילות ארגון, שישפרו את יעילות הייצור, שיצמצמו את עודף כושר ייצור ושיממשו נכסים שאינם בליבה.

הגדלת הנוכחות בשווקים מתעוררים

במסגרת זו, מסרה טבע, היא תקטין את כוח העבודה העולמי שלה בכ-10% (כ-5,000 עובדים), בתהליך שימשך עד סוף 2014. יתר על כן, טבע תמשיך לזהות הזדמנויות כדי לשפר את ערכה, תוך כדי מכירה סלקטיבית של נכסים שכבר לא מתאימים לעסקי הליבה שלה, או שאינם גורליים לעתידה. במקביל לקיצוצים בחברה תגדיל טבע את עסקי התרופות הגנריות שלה ואת ליבת מחקר הפיתוח של תוכניותיה – כולל תרופות גנריות מורכבות בעלות ערך גבוה, על מנת להרחיב את נוכחותה בשווקים המתעוררים ולהרחיב את הפורטפוליו שלה, בעיקר בתרופות המיוחדות שלה והעסקים מעבר לדלפק.

יחימוביץ': להפסיק חלוקת מתנות לתאגידי ענק

יו"ר האופוזיציה שלי יחימוביץ' אומרת בתגובה להודעת חברת טבע על פיטורי מאות עובדים בישראל ואלפים בעולם כולו: "12 מיליארד ש"קל זו המתנה שקיבלה חברת טבע מהממשלה בחמש השנים האחרונות, וכמעט שלא שלמה מיסים. אפילו הטיעון על עודף מיסוי קורס כשהחברה שאינה משלמת מיסים ורק מקבלת ומקבלת מן המדינה אינו תופס בחברה שנמנעה בכל דרך מתשלום מס. טבע שלשלה לכיסה רווח נקי של יותר ממיליארד דולר, כך שגם אי אפשר לחשוד בטבע כי 'נאלצה' לכאורה לפטר עובדים בגלל קשיים כלכליים.
"מתברר שהאגדה שאם נחלק הטבות מס ומענקים לתאגידי הענק ובתמורה נקבל מקומות עבודה לאזרחי ישראל – היא בדיה מוחלטת.

"שר האוצר לפיד נפגש פגישה חברית ומנומסת עם מנכ"ל טבע ג'רמי לווין ואמר כי 'הגיע הזמן לשנות את חוקי המשחק', שעה שבלי פגישות אינטימיות העלה מיסים למעמד הביניים, הן לעסקים קטנים ובינוניים והן לעובדים, בלי להיפגש עמם ולהציע הצעות מנומסות. נשאלת השאלה אם שנוי חוקי המשחק הוא הפיטורים ההמוניים בתמורה למתנות שהממשלה מחלקת להם.

"אני קוראת לממשלה לשנות את כללי המשחק לטובת האזרחים, להפסיק את חלוקת ההטבות לתאגידי הענק ולהשקיע במנועי הצמיחה האמיתיים של המשק, מעמד הביניים והעסקים הקטנים והבינוניים".

ההסתדרות נגד

"לא נאפשר להנהלת טבע לפטר מאות עובדים", אמר היום הרצל יאקה, יו"ר הסתדרות עובדי המזון והפרמצבטיקה הפועלת במסגרת ההסתדרות הכללית. לדבריו, "טבע יכולה להקטין הוצאות בדרכים אחרות, כגון הפחתת שעות העבודה ב-10%", הוא טען.

במקביל התקיימה שיחת טלפון בין אבי ניסנקורן, יו"ר האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות, לבין נציגי ההנהלה בחברת טבע. בשיחה סוכם כי צעדי ההתייעלות בחברה יהיו בתיאום עם ועדי העובדים וההסתדרות.

תוכנית אין ברירה

"מדובר בהאצה של תוכנית קיצוצים בהיקף של 2 מיליארד דולר, עליה הכריזה טבע בעבר, אין כאן מידע חדש, אבל סוף סוף רואים המשקיעים כי התכנית מיושמת וכיצד היא מיושמת ולכן המנייה מגיבה בחיוב בטווח קצר, בטווח הבינוני והארוך הבעיות נותרו בעינן, ואני מניח שההנהלה עושה הכל להקטין את התלות בקופקסון, מדובר בתכנית אין ברירה ואני מניח שטבע לא שמחה לקצץ ובמקביל תעשה הכל לשמור תקציבי המחקר והפיתוח", מסביר ניר אומיד, סמנכ"ל השקעות בתמיר פישמן, בהתייחסותו להודעת ההתייעלות של טבע.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן