Skip to content

מנהרה לצרכי חטיפה נחשפה בדרום

המנהרה שתחילתה באזור חאן יונס בעזה וסופה ארבעים מטרים מעבר לגדר, בשטח ישראל, נחשפה באזור קיבוץ עין השלושה. היא נחפרה במהלך כמה שנים ויועדה לשימוש בשעת כושר. יעלון: חשיפת מנהרת הטרור מהווה הוכחה נוספת כי ארגון הטרור חמאס ממשיך להכין את עצמו לעימות
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
הפיר של המנהרה שנחשף בשטח ישראל (צילום: דו"צ)
הפיר של המנהרה שנחשף בשטח ישראל (צילום: דו"צ)

הותר לפרסום כי צה"ל חשף במהלך השבוע שעבר מנהרה התקפית שנחפרה משטח עזה בדרום הרצועה לתוך שטח ישראל. אורכה של המנהרה הוא כ-2.5 ק"מ וחלקים ממנה נחפרו לעומק של 15 מטרים מתחת לפני האדמה. פתח המנהרה בעזה ממוקם באזור הכפר אבסן אל-זריז, בין חאן יונס לגדר המערכת עם ישראל.

למנהרה יש מספר פתחים והיא נחפרה במהלך כמה שנים. מתכנניה המתינו ככל הנראה לשעת הכושר כדי להפעילה. מדובר במנהרה שנועדה לחדירה לשטח ישראל לצורך חטיפה ולא מדובר במנהרת תופת שנועדה לפיצוץ. המנהרה נחשפה באזור קיבוץ עין השלושה, כארבעים מטרים בתוך שטח ישראל.  עם חשיפתה צה"ל בדק כי איננה ממולכדת ולאחר סריקות באמצעות רובוטים התברר כי מטרתה היא ביצוע חטיפה.

בצה"ל מעריכים כי המנהרה תוכננה מבעוד מועד לשימוש עתידי וכי חשיפתה מנעה פיגוע גדול. לדברי גורמים צבאיים, המנהרה תוכננה לביצוע פיגוע מיקוח אסטרטגי במהלך שמשלב חדירה לאחד היישובים הסמוכים לגדר המערכת, פיגוע וחטיפה. עוד נודע כי צה"ל הצליח למצוא בתוך המנהרה כלים רבים שערוכים לשימוש המחבלים כדי להעביר בני אדם במהירות אל הצד הפלסטיני.

מיקום המנהרה
מיקום המנהרה

עם חשיפת המנהרה לפני מספר ימים סגר צה"ל את האזור מחשש למילכוד. לוחמי פלוגת סמור של יחידת יהל"מ מחיל ההנדסה הגיעו למקום ולאחר בדיקות שנערכו באמצעות הרובוטים המשוכללים נלמד מבנה המנהרה ונשללה האפשרות שמולכדה. התבסס החשד כי המנהרה תוכננה מבעוד מועד לשימוש  עתידי וכל יעודה היה לחזור על פיגוע חטיפת ישראלים או חיילים בדומה לחטיפתו של גלעד שליט לצרכי שחרור אסירים.

בעקבות החשיפה הורה מתאם הפעולות בשטחים, אלוף איתן דנגוט, לעצור את העברתם של חומרי בנייה כמו מלט וברזל לעזה, שרק לאחרונה אושרה העברתם לרצועה.

צילום מנהרת טרור מ-2008 בגבול עזה (צילום:- ארכיון השב"כ)
צילום מנהרת טרור מ-2008 בגבול עזה (צילום:- ארכיון השב"כ)

רה"מ בנימין נתניהו פתח הבוקר את ישיבת הממשלה השבועית בדברי שבח לצה״ל על חשיפת המנהרה בגזרת עזה: "אני רוצה לשבח את חיילי צה"ל על חשיפת מנהרת הטרור בעזה", אמר נתניהו. "זה חלק מהמדיניות שלנו – מדיניות תקיפה נגד הטרור, גם בסיכול, גם בפעולות מודיעין, פעולות יזומות, פעולות תגובה, כמובן עמוד ענן. השילוב של כל הפעילות הזאת והמדיניות שלנו הביאו לכך שהשנה הזאת היא השקטה ביותר מזה למעלה מעשור, ועם זאת, אנחנו רואים עלייה בפעילות הטרור בשבועות האחרונים".

בהתייחסו לפיגוע בבקעת הירדן ביום שישי אמר נתניהו: ״אנחנו בודקים כרגע את המקרה האחרון בבקעת הירדן, רציחתו של שריה עופר ז"ל. אני זוכר אותו כילד, הוא היה בן כיתה של אחי עידו, הוא היה מבקר הרבה בביתנו, ילד  בוגר, רציני, שאחר כך הלך ותרם רבות במהלך שירותו הצבאי לצה"ל ולביטחון המדינה, ואנחנו שולחים תנחומים למשפחת עופר".

שר הביטחון בוחן את שרידי המנהרה שנחשפה (צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
שר הביטחון בוחן את שרידי המנהרה שנחשפה (צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)

שר הביטחון, משה (בוגי) יעלון, אומר כי חשיפת מנהרת הטרור גבול רצועת עזה מהווה הוכחה נוספת כי ארגון הטרור חמאס, על אף הרגיעה שנכפתה עליו ואשר מתקיימת בזכות כוח ההרתעה של צה״ל, ממשיך להכין את עצמו לעימות מול מדינת ישראל ולפעולות טרור במידה ויחוש כי הדבר אפשרי.

"חשיפת המנהרה בידי כוחות צה״ל ראויה לכל שבח, שכן היא מנעה ניסיונות פגיעה באזרחים ישראלים המתגוררים בסמוך לגבול ובכוחות צה״ל אשר נמצאים באזור", אמר יעלון. "על צה״ל וכוחות הביטחון להמשיך לפעול כדי לחשוף ניסיונות נוספים של החמאס ושל ארגוני טרור אחרים לפגוע באזרחי ישראל ובחיילי צה״ל, ומחובת כל הנוגעים בדבר לשמור על ערנות מרבית שכן הנחת העבודה שלנו היא שבכל עת מנסים גורמי טרור בעזה לחפור מנהרות נוספות שישמשו להוצאת פיגועים אל הפועל ברגע שיתאפשר להם".

השר יעלון אמר עוד כי בסוף השבוע הורה על הפסקת העברת חומרי הבניין לרצועת עזה. "נמשיך לפעול בנחישות, באחריות ובשיקול דעת כדי לשמור על ביטחונה של מדינת ישראל ועל ביטחונם של אזרחיה, ונפעל ביד תקיפה נגד כל מי שינסה לפגוע בהם"

ח"כ עומר בר לב, חבר ועדת החוץ והביטחון, אמר היום: "הבוקר קיבלנו תזכורת לטרור שקיים ושיכול להתפרץ בכל רגע, בין אם בעין השלושה ובין אם ביישובים הנוספים הנמצאים מאות מטרים מהגבול ביננו לבין רצועת עזה, שבהם הוחלט לבטל את האבטחה של חיילי צה"ל. אני קורא שוב לשר הביטחון ולצה"ל לבטל את ההחלטה כדי לספק ביטחון מירבי לתושבי היישובים סמוכי הגדר ולא פחות מכך על מנת להעלות את תחושת הביטחון של אותם התושבים, הנמצאים בחזית ומגלים עמידה איתנה מול האיומים היומיומיים".

מפקד אוגדת עזה, תא“ל מיקי אדלשטיין, אמר כי "אנו רואים בפעילות הזו הפרה חמורה של ההבנות ורואים את חמאס כאחראי לכל טרור שיוצא מעזה. זו המנהרה השלישית שגילינו השנה וזאת המתקדמת ביותר והשתמשנו בטקטיקות חדשות כדי לגלות אותה. יש עוד מנהרות, אנחנו מחפשים אותן ונעשה מה שדרוש על מנת לטפל באיומים הללו".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן