Skip to content

קנסות על חברות האשראי כאל ולאומי קארד

הקנסות הוטלו על ידי ועדת העיצומים לתאגידים בנקאיים לאיסור הלבנת הון ומימון טרור. כאל נקנסה בסכום של 6 מיליוני שקל ולאומי קארד נקנסה בסכום של 1.2 מיליוני שקל. לחברות עומדת זכות ערעור לבית משפט השלום תוך 30 ימים מיום קבלת ההחלטה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
דוד זקן המפקח על הבנקים. צילום: בנק ישראל
דוד זקן המפקח על הבנקים. צילום: בנק ישראל

חברת כרטיסי אשראי לישראל (כאל) נקנסה בסכום של 6 מיליוני שקל וחברת לאומי קארד נכנסה בסכום של 1.2 מיליוני שקל, בגין הפרות של הוראות מכוח חוק איסור הלבנת הון. כך החליטה ועדת העיצומים לתאגידים בנקאיים לאיסור הלבנת הון ומימון טרור. לחברות עומדת זכות ערעור לבית משפט השלום תוך 30 ימים מיום קבלת ההחלטה.

ועדת העיצומים לתאגידים בנקאיים היא ועדה שהוקמה מכוח החוק, ושבסמכותה, כחלק מאמצעי האכיפה בכל הנוגע לאיסור הלבנת הון ומימון טרור, להטיל עיצומים כספיים (קנסות), על תאגידים בנקאיים (עד לגובה של כ- 2 מיליוני שקל להפרה), בגין הפרות של החוק, צווים ותקנות שהוצאו מכוחו. הוועדה הינה בראשות המפקח על הבנקים, מר דוד זקן, וחבר בה ראש הרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור, עו"ד פול לנדס.

הוועדה החליטה להטיל קנס בסכום 6 מיליוני שקלים על חברת כאל בגין הפרות שביצעו החברה וחברת הבת, כאל אינטרנשיונל, אשר פעילותה מוזגה לתוך החברה האם בשנת 2012. העיצום מבוסס על דוח ביקורת של הפיקוח על הבנקים שהצביע על הפרות רבות שאירעו בעיקר בשנים 2007-2008 של צו איסור הלבנת הון – חובות זיהוי, דיווח וניהול רישומים של תאגידים בנקאיים למניעת הלבנת הון ומימון טרור.

עיקר ההפרות של חברת כאל נבעו מזילות של החברה וחברת הבת ביחס למשטר איסור הלבנת הון ולאי ליישום הוראות הצו, בסוגי ההפרות הבאים:
1. ליקויים בדרישת מסמכי זיהוי.
2. אי ביצוע אימות זהות מול מרשם האוכלוסין למחזיקי כרטיס אשראי בנקאי.
3. הצהרות על נהנה שלא בהתאם לנוסח המופיע בתוספת הראשונה לצו.
4. אי דיווח על פעולות החייבות בדיווח לפי סוג וגודל פעולה.
5. אי דיווח על פעולות בלתי רגילות בהיקף נרחב.
6. ליקויים וחוסרים במידע שהועבר לרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור.

בהחלטתה התחשבה הוועדה בפעולות החברה לתיקון הליקויים, וכן בשינוי הארגוני והמקיף שחל בחברה, לרבות החלפת המנכ"ל, שכיהן בתפקיד בתקופה הרלוונטית.

הוועדה החליטה להטיל קנס בסכום של 1.2 מיליוני שקל על חברת לאומי קארד בגין הפרות הוראות הצו , על ידי החברה בעיקר בשנים 2008-2009.

עיקר ההפרות נבעו מהיערכות לא מספיקה של החברה בסוגי ההפרות הבאים:
1. אי ביצוע אימות זהות מול מרשם האוכלוסין למחזיקי כרטיס אשראי בנקאי.
2. הצהרות על נהנה שלא בהתאם לנוסח המופיע בתוספת הראשונה לצו.
3. אי דיווח על פעולות בלתי רגילות.
4. ליקויים וחוסרים במידע שהועבר לרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור.

בהחלטתה התחשבה הוועדה בהיערכות החברה וכן בפעולות החברה לתיקון הליקויים.

הוועדה מוצאת לנכון להדגיש את החשיבות שהיא מייחסת לקיומה של תרבות ציות למילוי אחר הוראות ונהלים ולאכיפה בלתי מתפשרת של משטר איסור הלבנת הון. בצד קביעת המדיניות והנהלים, על התאגיד הבנקאי לוודא כי מוקצים משאבים הולמים ליישום מדיניות הציות ואכיפתה.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן