Skip to content

פשיטת רגל של ארה"ב עלולה לדרדר את העולם למיתון

כריסטין לגרד, ראשת קרן המטבע העולמית, הזהירה שצעד כזה עלול לגרום "שיבושים קשים בכל רחבי העולם"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
תקרת החוב - הליכה על חבל דק
תקרת החוב - הליכה על חבל דק

אם לא יושג הסכם להעלאת תקרת החוב של הממשל האמריקני, יעמוד משרד האוצר האמריקני ביום חמישי בפני מחסור בכסף לתשלום התחייבויותיו.

בשבת התקיימו לראשונה זה שבועות שיחות ישירות בין מנהיגי הדמוקרטים והרפובליקנים בסנאט, אך לא ניכרה כמעט שום התקדמות לקראת פתרון המשבר.

בראיון שהעניקה לרשת ABC אמרה כריסטין לגרד, ראשת קרן המטבע העולמית, שעל ארצות הברית להעלות עתה את תקרת החוב הלאומי לפני המועד האחרון, יום חמישי. "אם נגיע לרמת שיבושים כזאת, אי-ודאות כזאת, אי אמון בחותמת של ארה"ב, פירוש הדבר שיבושים בכל רחבי העולם ואנו מסתכנים בשקיעה מחודשת למיתון".

נשיא הבנק העולמי, ג'ים יונג-קים, הביע גם הוא דאגה מהמצב. הוא הזהיר שארה"ב נמצאת רק "ימים אחדים מרגע מסוכן מאוד", מחמת משבר הלוואות הממשל. הדבר עלול להיות "אסון כלל עולמי. ככל שאנו קרבים למועד האחרון כך תגדל ההשפעה על העולם המתפתח. אי-מעשה יוביל לעליית שיעורי הריבית, פגיעה באמון והאטת הצמיחה", אמר קים. "אם זה מה שיתרחש עלול להיגרם אסון בעולם המתפתח והדבר בתורו יפגע גם בכלכלות המפותחות", הוא הוסיף.

אם ייוותר הממשל ללא מזומנים, הדבר עלול לגרום לאי-תשלום חובותיו, ולתוצאות חמורות על השווקים הפיננסיים ברחבי העולם. נכון לעכשיו הרפובליקנים והדמוקרטים בקונגרס ובסנאט לא הצליחו להגיע להסכמה על העלאת תקרת החוב, אך לדברי סנטור דיק דרבין, דמוקרטי, הכוונה היא להגיע לעסקה לפני פתיחת הבורסה היום.

הבית הלבן דחה הצעה להעלאה קצרת טווח של מגבלת ההלוואות: "לא יהיה זה נבון, כפי שיש המציעים, לדרדר את פחית תקרת החוב במורד הדרך לחודשיים, ולהשתעשע לראשונה ברעיון פשיטת רגל בדיוק באמצע עונת הקניות לקראת החגים", אמר הנשיא אובמה.

ממשלת ארה"ב סגורה חלקית מאז החמיץ הקונגרס את המועד האחרון להעברת חוק התקציב, מאחר שהפוליטיקאים לא הצליחו להסכים ביניהם על מימון ההוצאות בטווח הקצר. מאות אלפי עובדי ממשל נשלחו לבתיהם ומשרדי ממשלה נסגרו.

הרפובליקנים, בניצוח אנשי "מסיבת התה" המובילים את המפלגה באפה, סירבו לאשר את התקציב אלא אם יוותר הנשיא על מימון הרפורמה בחוק הבריאות משנת 2010. מזכיר האוצר האמריקני, ג'ק לו, העריך שכל שבוע שבו הממשל משותק מגלח 0.25% מהצמיחה הכלכלית, שממילא היתה צפויה להיות אטית ברבעון הנוכחי. החוב הלאומי האמריקני הגיע במאי לתקרתו המותרת בחוק: 16,699 טריליון דולרים.

מאז מפעיל משרד האוצר "צעדים מיוחדים" לשלם את חשבונותיו, אך אלה יסתיימו ב-17 באוקטובר. בכל שבוע חייב האוצר לממן מחדש 100 מיליארד דולרים חוב באמצעות אגרות מלווה קצר מועד של ממשלת ארה"ב. כמו כן על ארה"ב לשלם ריבית על נטל החוב העצום שלה. אי יכולת לשלם ריבית או קרן, פירושה פשיטת רגל של המדינה.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן