Skip to content

צה"ל משיק אתר חדש המגולל את סיפור הצליחה במלחמת יום כיפור

40 שנה בדיוק לאחר הפעולה שהכריעה את מלחמת יום הכיפורים, מושק "צליחה". האתר, המבוסס על מפה אינטראקטיבית, מביא משלל זוויות את סיפורו של המבצע. זהו סיפורם של חיילים שהלכו על הקו הדק שבין האפשרי לדמיוני וחצו את קו הגבול שבין שתי גדות תעלת סואץ
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

סיפורו המדהים של מבצע "אבירי לב",  פעולת צליחת תעלת סואץ אשר שלחה עשרות אלפי לוחמים אל תוך אפריקה והובילה להכרעת מלחמת יום הכיפורים, הופך לנגיש ובהיר מתמיד לכלל האוכלוסייה. ענף תקשורת אינטראקטיבית בדובר צה"ל, בשיתוף פעולה עם מחלקת ההיסטוריה של אגף המבצעים, משיק היום, 40 שנים בדיוק לאחר פתיחת המבצע, אתר חדש אשר מגולל את סיפור המהלך, ממבצעי התמרון המורכבים והנועזים ביותר שצה"ל ביצע מעודו.

האתר מבוסס על מפה אינטראקטיבית, שדרך ציר זמן של ארבעת ימי המבצע באוקטובר 73', פורסת את סיפור האירוע. מורשתו של מבצע "אבירי לב", שהביא את הניצחון תוך הליכה על גבול מעטפת האפשרי מבצעית ותוך הליכה בין עולם החוק והסדר הצבאי לבין הטירוף והאבסורד, פתוחה עכשיו בפני כל.

ברקע לאתר נכתב: "ב-40 השנים מאז שפרצה, נחרטה מלחמת יום כיפור ככישלון מודעיני חסר תקדים, הפתעה קטלנית וקרבות פוליטיים שהתרחשו בין גנרלי הצבא, שחלקם בו בזמן אֻיְּישׁוּ גם את מסדרונות הכנסת. ועם זאת, הקרבות המתוארים כאן, שהתרחשו בין ה-14 ל-18 באוקטובר, מלמדים יותר מכל על ההיבט הבולט ביותר של המלחמה הנוראה ההיא – יוזמה אישית, דבקות במשימה ולחימה למען המולדת ולמען החיים. 

חיילי אגד הצליחה פורקים את סירות הגומי
חיילי אגד הצליחה פורקים את סירות הגומי (מקור: דו"צ)
גשר הדוברות מוקם (מקור צילום: דו"צ)
גשר הדוברות מוקם (מקור צילום: דו"צ)

"זהו סיפורם של סמלים שפיקדו על פלוגות שלמות, של סמג"דים שניצבו מול הדילמות שבין קיום פקודות ההיררכיה הצבאית להשלמת המשימה, של מח"טים בני 35 שאת ביטחון מדינת ישראל הפקידו מדי לילה על כתפיהם וכתפי 3,000 פקודיהם. זהו סיפורם של חיילים שהלכו על הקו הדק שבין האפשרי לדמיוני וחצו את קו הגבול שבין שתי גדות תעלת סואץ, שועטים אל תוך אפריקה. הקרבות המתוארים כאן שינו את עתיד הלחימה ואת עתיד מדינת ישראל. הם היו הקשים ביותר בהיסטוריית צה"ל, גבו כאלף הרוגים ושינו לעד את חיי המשתתפים בהם, מבכיר הגנרלים עד לאחרון הטוראים שהוזעק לקרב מבסיס האימון החטיבתי. יותר מכל, הם סיימו את האיום המצרי על סיני ועל שטח ישראל".

בין השאר מובאים באתר טורים אישיים של מפקדים בקרבות, אמנון רשף, יום טוב סמיה, דב תמרי, הקלטות בקשר של המח"ט חיים ארז במהלך הקרבות בצד המצרי של התעלה  וטור של שיאן ההפלות,  הטייס גיורא אבן, שהפיל 17 מטוסי אויב במהלך שירותו כטייס קרב בחיל האוויר, 12 מהם בשבוע האחרון של מלחמת יום הכיפורים.

דובר צה"ל עובד בשיתוף פעולה הדוק עם מחלקת ההיסטוריה כדי להביא בצורה נגישה סיפורים משמעותיים מהיסטוריית הפעילות של צה"ל. רק ביוני האחרון הועלה חשבון הטוויטר אשר "צייץ" בזמן אמת את כרוניקת האירועים במלחמה.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן