Skip to content

"אין חנינה לרוצח ואסור שאי פעם תהיה לו חנינה"

כך אמר נשיא המדינה, שמעון פרס, בטקס הממלכתי לרגל 18 שנה לרצח יצחק רבין. יום השנה צוין היום בבית העלמין בהר הרצל ובכנסת, שם נערכה ישיבת מליאה מיוחדת לזכרו של יצחק רבין ז"ל
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"מי שמשלה עצמו שהסטטוס-קוו בינינו ובין הפלסטינים ימשיך, עלול להיות קורבן אשלייתו". כך אמר נשיא המדינה, שמעון פרס, בטקס הממלכתי בהר הרצל, לציון 18 שנה לרצח ראש הממשלה יצחק רבין. יום השנה לרצח (עפ"י התאריך העברי) צוין גם בישיבה מיוחדת במליאת הכנסת.

הנשיא פרס ודליה רבין, בבית הקברות בהר הרצל היום (צילום: מארק ניימן/לע"מ)
הנשיא פרס ודליה רבין, בבית הקברות בהר הרצל היום (צילום: מארק ניימן/לע"מ)

בפתח דבריו הדגיש הנשיא את מחויבותו של רבין בפועלו לקידום תהליך השלום ולביטחון אזרחי מדינת ישראל ואמר: "יצחק הכיר בכורח ההיסטורי של ישראל להגיע לשלום עם שכנינו הפלשתינאים. והשיג שלום עם ירדן. "שלום עושים עם אויבים" חזר ואמר. "שלום עושים עם אויבים למען עצמנו. כדי לצאת מן האיבה שמחירה יקר כבר היום, ועלול להתייקר עוד יותר בעתיד. וכדי לשמור על צביונה היהודי של ישראל.  צריך לזכור גם אויבים זקוקים לשלום, גם הם נושאים במחירו.  אני יודע, שהשגת יעד השלום עוברת דרך שיח ציבורי מעמיק ונוקב. כנהוג בחברה דמוקרטית. אבל  בתנאי שיֵדַע גבולות – של כיבוד היריב, של איפוק, של שמירה על החוק.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, מניח זר על קברו של יצחק רבין (צילום: קובי גדעון/לע"מ)
ראש הממשלה, בנימין נתניהו, מניח זר על קברו של יצחק רבין (צילום: קובי גדעון/לע"מ)

"בעת הזאת, מתנהל משא ומתן בין ישראל לפלסטינים, ואני מברך על כך", אמר הנשיא. "כל תהליך של מו"מ מתחיל מאי הסכמות. ומטרתו להשיג הסכמה. 'שתי מדינות לשני עמים' ישמור על אופיה המוסרי של ישראל, ועל עתידה כמדינה יהודית ודמוקרטית. מי שמשלה עצמו שהסטטוס-קוו בינינו ובין הפלסטינים ימשיך, עלול להיות קורבן אשלייתו. מנהיגים נבחנים בהצבת יעדים לעמם. בהתוויית דרכים להשגתם, גם במציאות הנראית כסרבנית. יצחק רבין הבין זאת הלכה למעשה ואזר אומץ לאחוז בקרני ההיסטוריה ולעצב את כיוונה. רבין נרצח, אבל הצורך לקבל את ההחלטה ההיסטורית בעינו עומד".

בסיום דבריו הדגיש הנשיא כי מורשתו של רבין ז"ל לא חלפה וכי צריכה לעמוד לנגד עיניו של כל חייל ואזרח. "ראוי שהאירועים לציון יום השנה לרצח יצחק רבין יוקדשו למורשתו ולא רק לזכרו", אמר. "שמונה-עשרה שנים חלפו. תינוקות שנולדו אז, הם היום חיילים בצה"ל.  על הדור הצעיר לדעת שחלומו של יצחק טרם הושלם. אין לנו לנוח על זרי דפנה.  בוודאי בטרם נדע שלום אמת וצדק חברתי. אישיותו ומורשתו של יצחק בכוחן להאיר את דרכם כחיילים וכאזרחים". הנשיא הדגיש כי לא תינתן מחילה לרוצח יגאל עמיר ואמר: "בן הבליעל שרצח את יצחק חילל מצווה קדושה של תורת ישראל: "לא תרצח". אין יהודי הרשאי למחוק דיבר מעשרת הדברות. אין איש שראשי למחול לו על כך. אם לא נעקור מן השורש תופעות כאלה, עלולים להצמיח צמחי רעל מסוכנים גם בעתיד".

מליאת הכנסת בישיבה המיוחדת היום, לזכר יצחק רבין (צילום: עמוס בן גרשום)
מליאת הכנסת בישיבה המיוחדת היום, לזכר יצחק רבין (צילום: עמוס בן גרשום)

ראש הממשלה בנימין נתניהו, אשר נאם גם מעל קברו של יצחק רבין, אמר, בנאומו במליאת הכנסת: "ב-66 שנות עצמאותנו חווינו רגעים משמחים ורגעים קשים וכואבים. ידענו ימים של חרדה, כאב ויגון, אבל רגע שחור ייזכר לדראון עולם ככתם שאינו דוהה – הלילה בו נרצח ראש הממשלה בלב תל אביב. נרצח ראש ממשלה, מנהיג שנאבק למען ביסוס עצמאותנו בידי יהודי רוצח נקלה שידו לא רעדה כשירה. אין חנינה לרוצח ואסור שאי פעם תהיה לו חנינה.

"אינני חושב שהעם היהודי נתפס לקלקולים של עמים אחרים או של עמנו בזמן העתיק", אמר נתניהו. "את הלקח הזה למדנו – לא לנהל מלחמות ורציחות בתוכנו. מנהיגנו השכילו שלא תהיה. על כן הזעזוע העמוק. הוא תמרור אזהרה שעלינו להחזיק לנגד עיני כל העם. כל תחנות חייו של רבין טבועות בחותם השירות לכלל. לוחם ומפקד, רמטכ"ל צהל, שגריר בארה"ב וראש ממשלה, איש של ביטחון ושלום. רבים בעם, גם אלה שחלקו עליו, העריכו את נאמנותו למדינה. הוא ידע לעמוד בנחישות על משמר האינטרסים של המדינה".

נתניהו הדגיש: "רבין פעל להבטיח את חוסנו של צה"ל להבטחת עתידנו. בלי צה"ל גורל העם יהיה כגורל עמנו בגלות. צה"ל עומד בינו לגורל הכליה, גם כשמשיגים הסדרי שלום. הכוח שלנו הוא הערובה לקיום ולשלום. וזה נכון יותר מתמיד כשמסביב יהום הסער. איננו רוצים שלוחה איראנית ביו"ש. זה מחייב שגבול הביטחון יוצב בבקעת הירדן, כמו שאמר רבין בנאומו האחרון בכנסת. זה תקף עוד יותר היום, לאחר שבאי כוחה של איראן השתלטו על שטחים שפינינו בלבנון ובעזה".

יו"ר האופוזיציה, ח"כ שלי יחימוביץ אמרה: "אם יש משהו שלא הצלחנו זה לכונן אתוס לאומי משותף סביב הרצח. העימות האידיאולוגי הוא נשמת אפה של הדמוקרטיה, אבל יש דברים שאינם שנויים במחלוקת. רבין נרצח משום שהוציא לפועל מדיניות בגללה נבחר להנהיג. הוא לא הפתיע את בוחריו ועשה בדיוק מה שהבטיח. על כך נבחר, על כך נרצח. כדי לאחות את פצעי הדמוקרטיה חובה לזכור את האלימות באוויר שהייתה קשה, ופרצה. לזכור את ארון המתים הידוע לשמצה, את ההתפלפלות ההלכתית אם מותר או אסור לרצוח ראש ממשלה, לזכור את הלבשתו של לוחם ומפקד בצה"ל במדי אס.אס. לזכור את הפולסא דנורא, את הפגנות ההסתה שהתירו דם. אז לא ידענו לאילו תהומות נתדרדר, איך הפגנות, שדמוקרטיה חייבת להכיל, נטענות בלגיטימציה לרצח.

"אם יש לקח, הוא שאין די בלבחור מנהיגים וללכת לישון. אסור להפקיר את הרחוב לשוליים. תפקידנו לגונן על מנהיגנו ולהיות ברחוב לבל יבזז בידי קיצונים", אמרה יחימוביץ'. "שני המחנות הפוליטיים בישראל עברו תהליך של התפכחות. אנחנו כבר לא מצפים לשלום אוטופי, ורבים במחנה הימין כבר ויתרו על השאיפה למדינה יהודית גדולה על כל שטחי ארץ ישראל השלמה. לרוב אזרחי ישראל ברור שלא נוכל לחנך את הפלסטינים: אין לנו שליטה על החלומות שלהם. אבל יש לנו שליטה על המעשים שלנו: עת להפסיק לחפש מי צודק ומי אשם. על השאלה הזו לעולם לא תהיה תשובה מוסכמת. עדיף לחפש פתרונות פרגמטיים שיאפשרו לנו לחיות בשלום עם עצמנו ועם שכנינו".

יו"ר הכנסת, יולי יואל אדלשטיין, שפתח את הישיבה המיוחדת בכנסת, הדגיש: "למרות שלא הייתי מתומכי רבין, ואף חלקתי על דרכו הפוליטית, אין לי ספק שהלקח המרכזי ממותו בידי בן עוולה חייב להיות חיזוקה של המורשת הדמוקרטית של מדינת ישראל, ופיתוח השיח הפוליטי.

"נר הנשמה והזיכרון לזכרו של יצחק רבין, לוחם הפלמ"ח, רמטכ"ל מלחמת ששת-הימים, שר הביטחון וראש הממשלה, יאיר באור נוגה את הזיכרון הישראלי, וישמש תמרור אזהרה נצחי מפני הסכנה והאסון בחברה שבה "איש הישר בעיניו יעשה", סיים היו"ר אדלשטיין.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן