Skip to content

מפסיקים לגמגם מול המצלמה

דייב למלמן מאמן ילדים ובני נוער להשתחרר מגמגום ומדפוסים מעכבים בעזרת עולם הבמה והתיאטרון. הוא עושה זאת בשיטה ייחודית שפיתח בארץ ובעולם. "אימון בהבזק מצלמה" הוא שמה של השיטה והתוצאות, לדבריו, מהירות ומפתיעות
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

נקודת הפתיחה שבה התחיל דייב למלמן – היום במאי, יוצר מדריך ומאמן באמצעות משחק ותיאטרון – הייתה כילד להורים גרושים, שסבל מלקות למידה והפרעות קשב והתקשה בלימודיו. היום הוא ניצב בצד האחר של המתרס ומהווה מודל לחיקוי לאנשים רבים, לילדים, נערים ובני נוער בסיכון שאותם הוא מאמן בדרך אינטראקטיבית, חווייתית ומעניינת של משחק ותיאטרון ומנצל את הבמה להגשים את חלומותיהם ומאווייהם.

למלמן בן ה-40, נשוי לאורית ואב לשלושה, מתגורר על צלע הר נושק לים בראש הנקרה ועובד באימון אישי, אך בדרך אחרת ומיוחדת. כילד  הוא מרד במערכת החינוך: "בבית הספר שמעתי הרבה את המשפט 'אתה לא טוב' או 'תהיה כמו כולם' ובגלל זה מרדתי" אומר למלמן. הוא אומנם עזב את הלימודים בגיל 17 למורת רוחם של הוריו האקדמאים שדגלו בחינוך מסודר לילדם, אך גילה את כישרון הכתיבה והמשחק.

הנער החל לעבוד במשרד פרסום כשוליה לצוות, תחילה ללא תשלום וברבות הימים הוא הסתמן כתגלית. בגיל 18 הוא הועסק במשרה של רעיונאי (קופירייטר) והחל ליישם את כישרונו היצירתי. "סוף סוף הרגשתי שאני מועיל, אתה מבין שלא צריך לדעת רק מתמטיקה, אלא אני יודע לתת רעיונות, ליצור ולכתוב". הוא מתגאה. מהר מאוד הוא הופך מתלמיד כושל ומורד, לצעיר מוכשר שכותב תסריטים. בגיל 21, לאחר שחרורו מצה"ל, הוא מחליט להתחיל ללמוד משחק בבית הספר למשחק של "ניסן נתיב" במקביל לעבודתו במשרד הפרסום. מקץ שנתיים הוא החליט לעזוב את בית הספר למשחק, כי העבודה מאחורי הקלעים אתגרה אותו יותר. "אני לא טיפוס של מחיאות כפיים, ובעיית הקשב וריכוז הקשתה עליי לדקלם טקסטים כשחקן", הוא מוסיף.

דייב למלמן (צילום: יח"צ)
דרך המשחק. דייב למלמן (צילום: יח"צ)

בעקבות פריצת הדרך במשרד הפרסום בגיל כה צעיר הוא ביים פרסומות לטלוויזיה וכך גילה את העוצמה שבבימוי. בגיל 28 כבר ביים לתיאטרון "תמונע", תיאטראות בתל אביב, ירושלים, ופסטיבלים שונים. "כשאתה עובד בתיאטרון ומדריך שחקנים אתה מבין עד כמה אתה יכול להשפיע על אנשים". מהר מאוד הוא הבין את ההשפעה הרבה שיש לו על אנשים, ובסבלנות אין קץ החל לפתח שיטת אימון אישי על ידי משחק ותיאטרון, "אימון בהבזק מצלמה". "אם שחקן יכול לשנות דמויות בלי סוף אני יכול לעבוד איתו על דמות החיים שלו". אומר למלמן. כבר כמה שנים הוא מאמן ילדים, בני נוער, ונוער בסיכון, דרך משחק ודרך שיחות על הדמות שהילד רוצה להיות.

כילד שעבר חוויות לא קלות עם מערכת החינוך הוא מצליח להביא את הילדים למצב של הסרת המחסומים והדפוסים שמעכבים אותם. ילדים רבים שסובלים מגמגום, בעיה שהוא עצמו סבל ועדיין סובל ממנה, פוקדים את הסטודיו שלו והתוצאות ניכרות כבר מראשית האימון. בעזרת גישתו המיוחדת והבלתי אמצעית, הכריזמה והקסם האישי, ה"סחבקיות" והדיבור בגובה העיניים, הוא מצליח לחדור היישר לילד, להלך עליו קסם ולגרום לו להתמודד עם המכשול ולהזדהות עם הדמות החדשה שמשתקפת לו במצלמה.

לפני כשנתיים, בעת טיפול בנער עם בעיות תקשורת, זיהה דייב את יכולתו המופלאה של האימון להעלים לצמיתות את הגמגום כבר במפגשים הראשונים. מאז הוא פיתח את השיטה "גמגום בלשון עבר בהבזק מצלמה", וילדים, בני נוער והוריהם עולים אליו לרגל מהארץ ומהעולם.

איך מתבצעת שיטת האימון שלך?

תהליך האימון אורך כעשרה מפגשים כאשר כל אימון נמשך כ-45 דקות ואף יותר ומתבצע בסטודיו שהוא מעין לוקיישן שכאילו נלקח מתוך סצנת משחק. הוא נעשה בעזרת מצלמת וידאו, מיקרופון ותאורה מיוחדת. באמצעות טקסטים תיאטרליים מאולתרים, הקול והאינטונאציה, הילד המגמגם מצליח לקרוא, לאלתר ולנהל דיאלוג עם עצמו מול עדשת המצלמה. הילד שהוא מעין "שחקן של החיים" מצליח להזדהות עם דמותו הלא מגמגמת ובכך להיפטר מהגמגום. באימון של דייב הילדים הם הגיבורים הראשיים בסרט של החיים.

למלמן בעיקר גאה בעבודה המיוחדת שהוא עושה עם ילדים ונוער בסיכון שמגיעים משולי החברה ועל ידי סדנאות המשחק והתיאטרון שהוא מעביר להם הוא מצליח לגרום להם להעריך את עצמם ואת חייהם. הוא גם אחראי לפרויקט שהוא פרי עבודתם הקשה של הנערים שבסופו הם מציגים סרט או הצגה שזוכה לתשואות. כשהוא רואה את ההצלחות של מאומניו הוא חש סיפוק עילאי. חלומו הגדול להמשיך ליצור, ללמד, ולהשפיע דרך המשחק כי הבמה היא המקום האמיתי להגשמת החלום.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן