Skip to content

ד"ר קרנית פלוג נגידת בנק ישראל הבאה

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר יאיר לפיד החליטו למנותה לתפקיד. פלוג עובדת בבנק ישראל 25 שנים, מתוכן עשר שנים שימשה בתפקיד מנהלת המחקר בבנק וכשנתיים משנה לנגיד
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר יאיר לפיד החליטו למנות את ד"ר קרנית פלוג לתפקיד נגידת בנק ישראל. כמעט ארבעה חודשים מאז שנתניהו פסל את מועמדותה לתפקיד. זאת למרות שסטנלי פישר, הנגיד שפרש המליץ על מינויה לתפקיד. פלוג עובדת בבנק ישראל 25 שנים, מתוכן עשר שנים שימשה בתפקיד מנהלת המחקר בבנק וכשנתיים משנה לנגיד.

ד"ר קרנית פלוג הנגידה הבאה. שמירה על יציבות פיננסית (מקור: בלומברג ביו-טיוב)
ד"ר קרנית פלוג הנגידה הבאה. שמירה על יציבות פיננסית. (מקור: בלומברג ביו-טיוב)

התרשמו מתפקודה

ראש הממשלה נתניהו ושר האוצר לפיד מסרו בתום קבלת החלטתם, כי "התרשמנו מתפקודה של ד"ר פלוג בחודשים האחרונים בראשות בנק ישראל, ואנו בטוחים שהיא תמשיך לסייע לנו בהצעדת כלכלת ישראל להישגים נוספים מול הטלטלה הכלכלית העולמית".

לאחר התנגדות עיקשת שנמשכה כמעט ארבעה חודשים הסכים נתניהו למינויה של פלוג לנגידה הבאה של בנק ישראל. זאת, לאחר ששלושת המועמדים לתפקיד, צבי אקשטיין, מריו בלכר וויקטור מדינה עברו את מסלול המכשולים של ועדת טירקל. בכך תהיה פלוג האישה הראשונה שתשמש בתפקיד זה בבנק ישראל.

נפלו בזה אחר זה

כאשר הוצע תפקיד הנגיד ליעקב פרנקל ולליאו ליידרמן, הודיעה פלוג על פרישתה מבנק ישראל, לאחר שהבינה, כי ראש הממשלה אינו מעוניין בה לתפקיד. יחד עם זאת היא מסרה, כי היא תמשיך לפעול בתפקיד ממלאת מקום הנגיד עד לכניסת הנגיד הקבוע לבנק. בינתיים נפלו בזה אחר זה פרנקל וליידרמן והועלו לרשימת המועמדים צבי אקשטיין מריו בלכר וויקטור מדינה.

קרנית פלוג
"לא הייתי בוחר מישהו שאינו מתאים להיות נגיד למשרת המשנה לנגיד" - פישר על קרנית פלוג

בכל אותה תקופה המשיכה פלוג לנהל את המדיניות המוניטארית של בנק ישראל והפגינה עצמאות בקבלת החלטות. כמו למשל הורדת הריבית מ-1.25% ל-1%, בניגוד לרוב התחזיות ולמרות ששני חברים בוועדה המוניטארית התנגדו להחלטה. תפקודה המוצלח כממלאת מקום הנגיד היו לטובתה, ונתניהו הסיר את התנגדותו למינויה.

פישר המליץ

מעריכים כי פישר המליץ בפני נתניהו למנות את פלוג לנגידה. רמז לכך ניתן לראות כשאמר ערב פרישתו: "לא הייתי בוחר מישהו שאינו מתאים להיות נגיד למשרת המשנה לנגיד, שאחד מתפקידיה הוא להחליף את הנגיד אם משהו קורה".

ד"ר קרנית פלוג בהרצאה בפני סטודנטים. צילום: ויקיפדיה
ד"ר קרנית פלוג בהרצאה בפני סטודנטים. צילום: ויקיפדיה

שכר מינימום ועוני

קרנית פלוג משמשת כיום כממלאת המקום של נגיד בנק ישראל. את הדוקטורט היא סיימה בחו"ל באוניברסיטת קולומביה בניו יורק, ואת הקריירה המקצועית שלה פתחה בקרן המטבע העולמי. לאחר מכן, המשיכה את עבודתה בבנק ישראל. היא עובדת בבנק ישראל 25 שנים, מתוכן שימשה 10 שנים כמנהלת המחקר בבנק וכשנתיים משנה לנגיד וחברה בוועדת המוניטארית ובמועצה המינהלית. תחום מחקרה של פלוג נוגע בנושאים מקרו כלכליים כמו שוק עבודה, שכר מינימום ועוני, וכנראה שבתקופת כהונתה תיתן פלוג לנושאים אלו משקל רב בהחלטותיה.

מסירה את הכובע בפני נתניהו

יו"ר האופוזיציה, ח"כ שלי יחימוביץ', אומרת, כי היא מסירה את כובעה בפני ראש הממשלה בנימין נתניהו על מינויה של ד"ר קרנית פלוג לנגידת בנק ישראל. "ד"ר פלוג היא המועמדת המנוסה, המוכשרת והמתאימה ביותר לתפקיד, גם אם איני מסכימה עם כל עמדותיה. על אף שתהליך המינוי היה לקוי ולעתים נלעג, דרוש היה אומץ לב מצד נתניהו לחזור בו מטעויותיו ולתקנן, ובמבחן התוצאה קיבל את ההחלטה הטובה ביותר".

יחימוביץ' הוסיפה כי מעבר לכישוריה הייחודיים, יש משמעות לכך שלראשונה בישראל ממונה לתפקיד נגידה אישה. "המינוי מאיר את ישראל באור נאור ושוויוני בקהילה הבין לאומית, דבר מעניק נקודת זכות למדינת ישראל".

"טרגדיה עם סוף טוב"

אלדד תמיר, מנכ"ל ובעלים בית ההשקעות תמיר פישמן על מינוי קרנית פלוג לתפקיד נגידת בנק ישראל: "טרגדיה עם סוף טוב. מינוי מקצועי ומעולה , וחבל שלא מונתה כבר בשלב הראשון. המינוי מציב אתגר בינאישי לא פשוט כאשר הנגידה החדשה יודעת שלא ממש רצו בה, והיא מנגד תנסה להוכיח כח ועוצמה . לא בדיוק מצב אידאלי להתחיל משרה כה חשובה. האתגר המרכזי הוא ללא ספק שער החליפין. על בנק ישראל לנקוט פעולות דרמטיות על מנת להחליש את השקל. התחזקות השקל פוגעת אנושות בכלכלה הישראלית ולכן זוהי משימה שחייבים להצליח בה. מנגד שימוש בנשק ההפחתה בשער הריבית (שלא עזר כמעט) עשוי עוד יותר לנפח את שוק הנדל"ן".

"המשך ישיר למדיניות סטנלי פישר"

אמיר איל, יו"ר בית ההשקעות אינפיניטי: "אני מברך על המינוי של ד"ר פלוג לנגידת בנק ישראל יצויין כי מתחילת הדרך תמכתי במינוי זה. לד"ר פלוג יש את הכישורים והניסיון הנדרשים לעמוד במערכת זו. המדיניות שנראה ממנה תהיה המשך ישיר למדיניות של סטנלי פישר. כאחת שעמדה בראש מחלקת המחקר והייתה משנה במשך זמן ממושך ההחלטות שלה יהיו מעמיקות ורציניות ואני מניח כי אנחנו בעיקר נראה מדיניות תומכת יצוא ותעסוקה ומדיניות מוניטרית מרחיבה. אי אפשר להתעלם מהמינוי המקביל של הנגידה האמריקנית שגם משנתה אמורה להיות המשך ישיר של ברננקי כך שהסנכרון של המדיניות הכלכלית טומן אופטימיות עבור השווקים הפיננסיים והכלכלות הריאליות"/

אמיר איל הוסיף וציין שבנושא הדיור הכדור כבר מזמן אצל הממשלה והמדיניות הפיסקאלית שלה ולא במגרש של בנק ישראל".

"מבחן דולר/שקל"

אורן אלדד, מנכ"ל A TRADE: "ראשית ברכות על המינוי הראוי שהגיע באיחור מיותר. אין ספק שמינויה של ד"ר פלוג (שבאה ממדרש פישר) יעזור לתדמית המדינה בתפוצות וכן ישפיע לטובה על שער הדולר שכן תיקבע מדיניות מסודרת שתשמור על שערו באזור ראוי. בטווח הקצר אני לא מעריך, כי נראה השפעה מידית על הדולר מאחר והוא מושפע בעיקר מהנעשה בעולם, אלא אם פלוג תחליט על מדיניות רכישה מהירה ואז נראה את הדולר עולה לעומת השקל. כעת גם יהיה "מבוגר אחראי" שיוכל לבצע רכישות משמעותיות יותר בזמן שפעולות הספקולנטים מעמידות למבחן את שער הדולר/שקל.

עוד ציין אלדד, כי "אחד הנושאים בהם חשובה תשומת ליבה של הנגידה הנכנסת הוא נושא התמודדות ישראל עם "המחלה ההולנדית", חשוב שהיא תבחן מחדש האם ההפרשות שתוכננו בזמנו בגין הגז הטבעי מתאימות לכספים הנכנסים לישראל והאם אין צורך להגביר את הרכישות".

עמדה מאחורי חקיקת חוק בנק ישראל

חבר ועדת הכספים ח"כ ריבלין: "הוכח שגם החלטה שמתקבלת באיחור היא החלטה נבונה. קרנית פלוג היא מינוי ראוי. פלוג הייתה מי שעמדה מאחורי חקיקת חוק בנק ישראל שהגביר את עצמאות הבנק ואת יכולתו לפעול מול גורמי הממשלה והכנסת. הניסיון שצברה פלוג והמקצועיות שנחנה בה, מעמידה אותה בשורה אחת עם נגידים בעולם, ומאפשרת לה להיכנס לנעליו של פישר ולהוביל את הבנק בתקופה של אתגרים כלכליים וחברתיים לא קלים".

סדק נוסף בניפוץ תקרת הזכוכית

יו"ר הוועדה לקידום מעמד האישה, ח"כ ד"ר עליזה לביא: "ד"ר קרנית פלוג הנגידה הבאה של ישראל היא האדם הנכון במקום הנכון, אין עוררין על  יכולותיה המקצועיות, ניסיונה העשיר והתאמתה לתפקיד ואני בטוחה שהיא תמלא את תפקיד נגידת בנק ישראל בצורה הטובה ביותר, כפי שחזה הנגיד היוצא סטנלי פישר. התנהלותה האצילית לאורך החודשים האחרונים מעוררת השראה ומלמדת אותנו שיעור חשוב בהגעה למטרה ובמלחמות אגו. אין ספק שדרכה תלמד לעומק בבתי הספר למנהיגות. זהו סדק נוסף בדרך לניפוץ תקרת הזכוכית, שתקרין ודאי על תחומים נוספים".

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן