Skip to content

בחירות בת"א: אנשים לא מאמינים בשינוי

"שחולדאי השחצן הזה יילך כבר הביתה. 15 שנה הספיקו לנו", אומרת תושבת תל אביב, אבל הסקרים מנבאים לו ניצחון. לעומתו, המתחרה המשמעותי, ח"כ ניצן הורוביץ, מחובר לכל כלי התקשורת ברשת, מתרוצץ בקלילות מהשכונות, לחוגי בית, לסיורים בבתי קפה ושווקים, ומציג אג'נדה סדורה. "ההפרש ביני לבינו הוא קולות בודדים, יש הזדמנות עכשיו לעשות מהפך", הוא אומר
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בתל אביב, כך עושה רושם, העסקים כרגיל. כאילו אין בחירות מוניציפאליות, כאילו עוד רגע יתקיים מופע יחיד של רון חולדאי, המתנהל כשריף ללא מתחרים. ניכר עליו שהוא זחוח ובטוח בעצמו ובבחירתו, כמו גם הסובבים אותו. פה ושם מבליח שלט שלו (צריך לחפש בנרות). פה ושם כותבים עבורו סטטוסים מפרגנים בפייסבוק ובטוויטר. הוא לא מטריח את עצמו לרדת לעם ומסתפק בפלאייר מנייר כרומו (המסכם את הצלחותיו ומציג את הנבחרת שלו), המצורף לעיתונות המקומית של יום שישי.

לעומתו, המתחרה המשמעותי, ח"כ ניצן הורוביץ, מחובר לכל כלי התקשורת ברשת (עם כ-8,000 עוקבים רק בטוויטר), מתרוצץ בקלילות מהשכונות, לחוגי בית, לנאומים בסינמטק, סיורים בעיר, בבתי קפה, כנסים ושווקים, ומציג אג'נדה סדורה (דיור זול בתל אביב) עם טונות של כאריזמה. הוא משדר קסם אישי רב ונוכח בשטח. מאוד נוכח, מאוד נוגע. לוחץ ידיים, טופח על שכם, מצטלם ומדבר בלי הפסקה.

(צילום: ציפי מנשה)
מנסים להעיר את מערכת הבחירות (צילום: ציפי מנשה)

פי שלושה מפאריז, פי ארבעה מלונדון

שישה ימים לפני הבחירות המוניציפאליות לראשות עיריית תל אביב, ביקשנו להצטרף למועמדים. המטה של ראש העיר, רון חולדאי, השיב את פנינו ריקם. בין היתר אמרו לנו שם שאין כלל אירועים וכי חולדאי לא נוהג ללכת לחוגי בית או לשכונות או לשווקים או לסיורים. לעומת זאת, הדוברת של ח"כ ניצן הורוביץ השיבה, אמנם כעבור יומיים, אבל פתחה בפנינו את יומנו העמוס. הצטרפנו לשני כנסים וסיור רגלי אחד עד לכיכר רבין, שם ממוקם מטה הבחירות שלו.

(צילום: ציפי מנשה)
"אין פתרונות קסם, אבל יש פתרונות".. הורוביץ (צילום: ציפי מנשה)

בבית הסופר בתל אביב התגודדו תושבי העיר והמתינו לבואו של ח"כ ניצן הורוביץ, מועמד לראשות עיריית תל אביב מטעם מר"צ ומי שהיה כתב חדשות החוץ בטלוויזיה וח"כ פעיל וחרוץ במיוחד. הם דיברו על מצוקת הדיור, על המגדלים הנבנים לעשירים בלבד, על הבעיות הקשות של השכונות ובעיקר על העובדים הזרים שהשתלטו על דרום העיר. ניצן הורוביץ בחולצה שחורה, מכנסי ג'ינס אופנתיים, נעלי ספורט, שיער מסודר וחיוך רחב, מגיע בצעדים נמרצים כאילו מדובר בשעת בוקר ולא בערב אחרי כמה סיורים, עבודת מטה, הרצאה, פתיחה, השקה ועוד מחויבויות הקשורות לקמפיין. הוא לוחץ ידיים, מצטלם גם בלי שביקשו ממנו, מפיץ סביבו אנרגיה טובה של חיבור בסגנון אמריקני.

אחד מפעילי השכונות שואל אותו: "מישהו בכלל יכול לפתור את הבעיות שלנו?" וניצן משיב ללא היסוס: "אין פתרונות קסם, אבל יש פתרונות". מאוחר יותר, בכנס, הוא יספר בהתלהבות, כאילו זו הפעם הראשונה שהוא מדבר על הפתרון היצירתי שהוא מציע בתל אביב: "למה צריך 200 משכורות כדי לקנות דירה בתל אביב? פי שלושה מפאריז ופי ארבעה מלונדון? למה אנשים משלימים עם היוקר הבלתי שפוי הזה? רוב הקרקע בתל אביב, אלפי דונמים, היא ציבורית ובבעלות ישירה של העירייה. לוקחים את הקרקע ובונים עליה בנייה ציבורית, ואז רוב הדירות יועמדו להשכרה לטווח הארוך לצעירים שמתחילים את החיים והמחיר יהיה שפוי, כי אני כעירייה אקבע אותו, כמו בכל העולם. החוק אומר שאדם צריך לשלם מקסימום שליש ממשכורתו על דיור. בתל אביב משלמים 70 אחוז".

הצפון נגד הדרום

תושבי השכונות, שחלקם הגיעו עם מסמכים, כאילו מישהו יפתור בכנס את הבעיות שלהם, היו עצבניים ותוססים. "נמאס כבר מהיחס שאנחנו מקבלים, אנחנו לא סוג ב' ולא עבריינים ולא פולשים כמו שראש העיר מתייחס אלינו", הרים את קולו פעיל ציבור שהושתק על ידי אשתו. "כשהתחלתי לטפל בנושא באמת אמרו לי בעירייה שאתם פולשים ועבריינים, ואני אמרתי שלא ראיתי עבריינים, ראיתי מבקשי דירות. אותו תשובה, שרוצה לבנות מגדלי ענק, יגרוף רווחים של מספרים בלתי נתפסים. הוא צריך לתת דירה תמורת דירה והעירייה צריכה לחייב אותו".

(צילום: ציפי מנשה)
אנשים מזהים אותו. לוחצים ידיים. הורוביץ (צילום: ציפי מנשה)

"הפכו אותנו לפושעים וככה הקבלנים עושקים אותנו. העירייה עוזרת לקבלנים להרוס אותנו במקום לעזור לתושבים שלה", הוסיפה תושבת שכונת כפר שלם שישבה לידי וגרמה שוב לתסיסה.

"הכל דיבורים לפני בחירות", זרק תושב שכונת דרום ממורמר וביטא את התסכול.

"המטרות שלנו הם לא חלומות. הם דברים שאפשר לשנות", משיב ניצן בניחותא.

"איך אתה מתכוון לעשות את זה, אפילו שלטים לא נותנים לך לתלות?"

"אתה צריך להצביע ולהעיף אותו. ההפרש ביני לבינו הוא קולות בודדים, יש הזדמנות עכשיו לעשות מהפך. ואם אני אבחר אני אתן הנחייה להגיע להסדרים עם התושבים בשקט ולא בכוחנות כמו חולדאי. אהיה מעורב בנושא באופן אישי".

מחיאות הכפיים הסוערות לא עצרו את שטף התסכול של תושבי הדרום: "הוא לא בא אלינו בכלל. יושב שם בקומה ה-12 וצוחק עלינו ותובע אותנו. השכונות הם כמו מדינה אחרת לא תל אביב", אומר אחד הנוכחים.

"החוכמה היא להגיע להסדרים ולא לתבוע. והפיצוי יהיה בקנה מידה אמיתי. דירה תמורת דירה. זה לא בשמיים. הקבלנים לא צריכים להיות חזירים. צריך להסתכל על כולם בגובה העיניים, אתם תל אביבים ויש לכם זכויות כמו לכל אחד", משיב ניצן, "אנשים לא מאמינים בשינוי ואני מבקש שתאמינו. ראש העיר שופך מיליארדים על שיפוץ היכל התרבות, הבימה, הטיילת, בונה מגדלים לעשירים שיסגרו את תל אביב…"

"ולנו אין ביוב ואין תאורה ברחובות", קוטע אותו תושב הדרום בכעס.

ביום חמישי יצאנו לסיור בצפון תל אביב, היישר מהכנס לענייני תחבורה בסינימטק, בו נאם ניצן אחרי ח"כ שלי יחימוביץ. "חולדאי מתקתק את העיר, הוא בולדוזר, תראה מה הוא עשה", אומר לו גבר כבן 40, לבוש חליפה מחויטת. "אני רואה מה הוא לא עשה ואם תצביע עבורי, תראה מה אעשה", הוא משיב. "אנשים לא מאמינים בשינוי. אני מבקש שתאמינו. יש שיר: מי שמאמין לא מפחד'".

בבתי הקפה באבן גבירול מתקבל ניצן באהדה רבה. אנשים מזהים אותו. לוחצים ידיים. הוא מיישיר מבט ושואל מאיפה הם ומבקש את תמיכתם. הצעירים מדברים על מצוקת הדיור, חלק כועסים על המגדלים שחולדאי מתכנן את הקמתם על החוף, שיהפכו את תל אביב לעיר חשוכה. אחרים פשוט אדישים, לא מאמינים שמישהו יכול לשנות את המצב במדינת תל אביב.

בשיחות בבית קפה בנאות אפקה בתל אביב, המעוז ומקור התמיכה המשמעותי של חולדאי, לא תשמעו מילה רעה על ראש העירייה המכהן. "תראי מה הוא עשה: טיילת, אופניים, חנייה חינם, הנחה בחניונים. הוא ראש עיר טוב. אולי הוא מתנשא, אולי הוא לא יורד לעם, אבל הוא עושה".

ומה עם השכונות בדרום העיר? מה עם המהגרים שכבשו את דרום תל אביב?

"אני בטוח שיש לו תכנית מה לעשות".

צאו מהאדישות

תושבי תל אביב, כולל אנשיו של חולדאי, אדישים. הם אדישים בגלל שהם יודעים לקרוא את המפה ואת הסקרים. הסקר שערך פרפ' קמיל פוקס עבור מרצ, באמצעות מכון "פרויקט", ניבה 45 אחוז הצלחה לרון חולדאי לעומת 38 אחוזים לניצן הורוביץ. הסקר של העבודה מנבא לחולדאי 53 אחוזים, אז בשביל מה להתאמץ? הסלוגן "חולדאי ראש טוב" בצירוף האיור שלו רוכב על אופניים ירוקים, עשה את שלו. כמו גם עשרת המועמדים שלו במפלגת תל אביב 1, כולל השחקנית לוסי דובינצ'יק (מקום עשירי) הפזורים מבחינת מקום מגוריהם בכל תל אביב, מנאות אפקה ועד שכונת התקווה.

(צילום: ציפי מנשה)
הסלוגן "חולדאי ראש טוב". למה להתאמץ? (צילום: ציפי מנשה)

בפלאייר שחולק בעיתוני סוף השבוע תחת הכותרת "מעיר מוזנחת לעיר פורחת" הוא מציין את ההשקעה בחינוך, בניקיון, בתרבות, בדרום העיר ונמל יפו, שיקום רחובות, מהפכת אופניים, דיור בר השגה (בתכניות), חנייה לתושבים, חיסול גרעונות העירייה והחזרת צעירים לעיר.

במטה של ניצן הורוביץ ניסו במשך מספר חודשים, ובשבוע האחרון במיוחד, להעיר את מערכת הבחירות מתרדמתה. תרדמה שאומצה בחיבוק דוב בקמפיין המינורי של חולדאי. בכל כנס, בכל סיור, ניצן ביקש מהתושבים לצאת מהאדישות כי זו הדרך היחידה להשפיע. אם לשפוט על פי האהדה לניצן, יש לו סיכוי טוב. על פי הקיטורים נגד חולדאי והכעס של התושבים על התנהלות העירייה, על ההתנשאות של ראש העירייה, על המהגרים שכבשו את תל אביב והם בבחינת פצצת זמן מתקתקת, על מחירי הדיור הבלתי שפויים, ניכר כי התושבים רוצים שינוי. או יותר נכון הם לא רוצים את חולדאי, אבל לא ממש מאמינים שניצן יביא שינוי. "המהפך נמצא בהישג יד ואחוזי ההצבעה גבוהים יותר יכולים להביא לשינוי", אומרים במטה של הורוביץ.

 "אמן וחולדאי השחצן הזה יילך כבר הביתה. 15 שנה הספיקו לנו", אומרת תושבת תל אביב שנכנעה ועברה לגור בימים אלה בדירה של אמה בגלל שידה אינה משגת לגור בשכירות בעיר שהיא אוהבת וגם לחיות.

למי תצביעי?

"אני לא יודעת אם אצביע, אבל אם כן, זה לא יהיה לחולדאי".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן